Svensktgolfforums Poddredaktion

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee

StefanL skrev:
Hollowind skrev:Intressant snack om fikat tycker jag. Jag tycker det var oväntat hur skeptiska ni var till företeelsen, även om det verkar som att en majoritet av spelarna man hamnar i bollen med (åtminstone på hemmaklubben) verkar vilja ha sin vattenpåfyllning, mobiltitt, macka och kaffe, sen upp på 10:an. Och jag ska inte säga att jag själv säger emot heller, för den delen.
Att stanna till och köpa en kaffe och korv, för att ta med sig är inga konstigheter för mig.
Brukar även jag slå en kik i telefonen och fylla vatten.

Men dom man sett sitter 15-20 minuter och fikar är väl kanske att ta i.

Skerike GK har så att man kan ringa och beställa hamburgare när man står på 9:ans tee, men då är det ju bara upp och hämta den i restaurangen och käka gåendes till 10:an.

Västerås GK har halvtid efter 8:an och det är alltid kö ut till 9:an, som är konstigt då det är ett korthål, så där har man alltid lite extra tid för kaffe och fika om man så vill.
Fikat i sig har jag inget emot att folk tar, det är mer att man tror sig ha en rättighet att gå tillbaka till "sin" plats igen som jag tycker är dåligt.
Lämnar du banan för en längre paus så tycker jag att man förlorar sin plats och får snällt slinka in bakom där det finns möjlighet att kliva på.

Minns en runda på Edenhof i Uppsala när jag ställer upp mig på 10ans tee och skall slå men blir avbruten mitt i svingen av ett par skrikande damer som säger att det är minsann deras tur att slå men dom håller på att fika bara. Efter mycket ordväxling (vi var verkligen inte överens ) så fick jag och min spelpartner slå ut om vi var snabba på banan och inte var ivägen för dom. Vi slog ut och sen när vi var på 12ans Tee så hade dom slagit sitt första slag på 10an.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Hollowind

Mikael316 skrev:
Hollowind skrev:Spelar jag går jag alltid helst rakt på 10an. Behovet av paus får man ju mellan hållen! Kanske att man köper nå skit å stoppa i bagen!
Jag säger inte att jag behöver paus rent fysiskt, utan snarare att jag inte irriterar mig på 10-15min paus då man hinner svara på ett mess, fylla vatten (vi har bara vatten vid niohålskiosken tyvärr) och sitta ner en kortis och prata lite.

Jag tycker att fikakulturen verkar vara väldigt olika från klubb till klubb. På Forsgården verkar det sitta i generna att man fikar/pausar i 10-15 minuter, medan på Partille där jag var medlem förra året var det typ en 5-7 minutare som var standard. På St Jörgen fanns det ingen kiosk annat än under sommarens peak och då spelade man direkt vidare i 9 fall av 10.

Personligen är jag bekväm med alla ovanstående modeller, men jag är inte en av dem som irriterar sig på att folk vill fika. Att Forsgården dessutom har en eldsjäl till kioskägare som erbjuder lokalproducerad korv, burgare, äggmackor, bakverk och annat bidrar väl till en extra trevlig fikakultur antar jag.

Dessutom fungerar pauskulturen likt vilket kösystem som helst, så länge konsensus råder kring hur det skall köas. Givetvis blir det problem om 50% av bollarna vill fika i 15min och 50% vill slå ut direkt.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
StefanL
Kontakt:

Nej jag irriterar mig väl inte på fikat i sig, är väl i de fallen som Stevvee beskriver med folk som minsann ska ut där dom var som jag irriterar mig på.

Varit med om flertalet gånger man passerat bollen framför som glatt säger att vi kan passera dom om vi inte ska stanna en längre stund.

Men även sett långa blickar efter oss för att vi går förbi.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee

Hollowind skrev:
Dessutom fungerar pauskulturen likt vilket kösystem som helst, så länge konsensus råder kring hur det skall köas. Givetvis blir det problem om 50% av bollarna vill fika i 15min och 50% vill slå ut direkt.

Kan inte riktigt hålla med där, för det förutsätter att alla spelar lika stor boll, säg att det är två fyrbollar på raken som tar 15 min fika sen kommer det en två boll efteråt. Då blir det helt plötsligt väldigt mycket väntande vid 10an för att slå ut sen. Och det i sin tur kommer troligtvis ge konsekvenser någon timme till. Desto större sällskap desto längre tid kommer fikat ta.

Ett bra exempel på det ovanstående är när man har en par 3a och efter det en par 4a där man sattit en semafore innan man får slå ut. Kön växer sig väldigt fort på sådana hål en dag där det är bra tryck på banan. Det är inte optimalt för någon.

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Nytt avsnitt ute idag, vad tycks?
stevvee

JohanAdministratör skrev:Nytt avsnitt ute idag, vad tycks?
Jag vet inte vad jag skall tycka, gav inte något riktigt avtryck denna gång kände jag hos mig.
Fick känslan av att det inte var något rejält nörderi ämne utan mer lite allmänt snack om ditt och datt.

Schysst avsnitt att lyssna på men känner inte något behov att lyssna om det som jag kanske gjort tidigare.

Användarens profilbild
StefanL
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Nytt avsnitt ute idag, vad tycks?
Bra som vanligt!
Många skratt när ni gick igenom listan :lol: :lol:
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Vi hann inte podda ikväll så det blir imorgon bitti, vi ska prata svingförändringar.
Vad har ni för input eller idéer kring det?

Världens onödigaste? Kaymer?
Har ni testat själva? Vad tycks?
stevvee

Det behöva så lite men ändå så mycket för att lyckas få igenom en svingförändring. Skall bli spännande att höra.

Men vad är svårast att hantera för mycket inifrån och ut eller för mycket utifrån och in ?!

Vill man bara förändra baksvingen och fram till impact eller vill man ibland bara justera efter impact ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarens profilbild
djerneborn

JohanAdministratör skrev:Vi hann inte podda ikväll så det blir imorgon bitti, vi ska prata svingförändringar.
Vad har ni för input eller idéer kring det?

Världens onödigaste? Kaymer?
Har ni testat själva? Vad tycks?
Luke Donald måste ju vara med och konkurrera...
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Skriv svar