Svensktgolfforums Poddredaktion

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Mackel95

StefanL skrev:
Mackel95 skrev:Ni har en väldigt bra podd måste jag säga! Även om detta avsnittet var väldigt avlägset från just där jag är i min golf så fann jag det mycket intressant och riktigt bra punkter!

Ett ämne som jag skulle vilja höra om i framtiden skulle vara: Träning. Speciellt med Max inblandad. Hur tränar man egentligen på golf? Hur tränar man för att bli bättre på golf?

Kanske finns det olika steg: Nybörjargolfaren, golfare i 5-10 år, hur tar man det helt enkelt till nästa steg? Självklart är ju detta individuellt med vilka svagheter man har. I alla fall för mig som nybörjare så hör jag ofta på banan "Hade jag bara puttat bättre hade jag fått jättemycket bättre score", samma visa fast med närspel, driver osvosv.

Finns det sätt att träna som är mer effektiva än andra? Hur ser Max erfarenhet ut med just träningsområden, vad "ger" mest? Här kan ju även de som gjort rejäla sänkningar eller bara fått ett stabilare spel flika in. Vad tog de till nästa nivå m.m?

Hade varit kul tycker jag! :)

Med det sagt så måste jag igen säga att poddarna är fantastiskt bra och riktigt, riktigt roliga att lyssna på!
Lyssna på avsnitt 3, där snackar dom en hel del träning.
Ah, okej! Har missat det helt! Ska kika omgående!! Tack. :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
stevvee

Mackel95 skrev:Ni har en väldigt bra podd måste jag säga! Även om detta avsnittet var väldigt avlägset från just där jag är i min golf så fann jag det mycket intressant och riktigt bra punkter!
Inte alls avlägset för dig Mackel! Det finns poängbogey tävlingar du kan prova spela för skoj!
I våran klubb har vi singel tävlingar som är uppdelade i A och B klass. A klass spelar slaggolf medans B spelar poängbogey.
B klass har handicap 15-36 så du spelar mot likvärdiga spelare men framförallt tävlar du och spelar mot ditt eget hcp.
Oftast trevliga och glada spelare som är där för att träffa folk och känna på tävlingsnerver.
Första tävlingen för iår med 21 deltager i B klass slutade såhär

Plac SHCP Till par Poäng

1 27 -3p 33

2 17 -4p 32

3 34 -4p 32

Ut och tävla med dig :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95

stevvee skrev:
Inte alls avlägset för dig Mackel! Det finns poängbogey tävlingar du kan prova spela för skoj!
I våran klubb har vi singel tävlingar som är uppdelade i A och B klass. A klass spelar slaggolf medans B spelar poängbogey.
B klass har handicap 15-36 så du spelar mot likvärdiga spelare men framförallt tävlar du och spelar mot ditt eget hcp.
Oftast trevliga och glada spelare som är där för att träffa folk och känna på tävlingsnerver.
Första tävlingen för iår med 21 deltager i B klass slutade såhär

Plac SHCP Till par Poäng

1 27 -3p 33

2 17 -4p 32

3 34 -4p 32

Ut och tävla med dig :)
Jaha! Det måste jag kika på då ju, nästan antog att du måste vara runt 20 eller bättre för att tävla. Men då har jag ju inga ursäkter längre! ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Paradispetter

Kul pod idag, riktigt roligt att lyssna på hur alla väljer att värma upp.

Hade ni hört om mina rutiner hade ni nog inte trott era öron.. :D

Här finns korta/snabba klipp på hur proffsen väljer att värma upp, mycket spännande!

https://www.youtube.com/watch?v=hjh9rFL ... dIMAJwpI8g
Saltar alltid en bra story
Mikael316

Kollade precis på del 3, avslutningen, av matchen. Ska vi köra en lexi thompson där så använde ju Max både hjälpmedel och en otillåten klubba. Vinner inte Johan matchen då? ;)

Nej men låtsas åt sido. Kul video! mer sådant
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Paradispetter

Funderade lite på ämnen som vore roligt om ni tog upp, ett ämne som jag själv skulle vilja lära mig mer om (läs nyttja) är regler som ingen tänker på, etc fri dropp för hål gjorda av djur, eller dessa gräshögar som finns ifrån banarbetarnas gräsklippare.

Måste finnas hur många regler som helst som vi effektivt kan nyttja fast vi inte riktigt vet att dom finns.

Ett annat ämne som vi har stora problem med just på min hemmabana är ju dagens rondtider, ständiga tjatet om att det tar för lång tid ute på banan. Vanligtvis ligger en normal rondtid i mitt umgänge runt 3:45 till 4:15 på en fyrboll med hcp ifrån 0-6.

Vart ska rundtiderna ligga?
Vart lägger man tiden?
När finns rätten att klaga?
Bör alla banor ha någon form av Course Marshall eller banvärd där ute?
Saltar alltid en bra story
niclaska

Tjena,

Jag var med om en intressant händelse under en runda i veckan som kanske kunde vara intressant att ta upp i podden.

Hur beter man sig om bollen framför vägrar att släppa igenom...

Jag och en kollega spelade en tvåboll och gick bakom en annan tvåboll med två lite äldre damer. Vi kom ifatt dem på typ hål 8. Fram till 10:an tänkte vi att vi avvaktar och tar det lite lugnt så släpper de säkert oss på 10:ans tee. Men icke. Vi tog en fika och väntade säkert 15 minuter innan vi slog ut för att vi skulle hamna i någon form av fas. Men ändock så var vi ikapp inför utslaget på 11:an.

Problemet i det hela var att de hela tiden var 50 meter framför oss och hackade på i sin takt. Vår frustration ökade för varje hål som gick och till slut försökte vi busvissla, ropa och vinka. Men ingen respons över huvudtaget. Första 9 gick vi runt på 1.20h. Sista på 2.40h.

Hur gör ni när ni vill bli igenomsläppta?
"Är inte du för arg för att spela golf?"

Driver: Titleist 915 D3 10,5° Aldila X
3W: TaylorMade Rocketballz St2. Diamana 60 X, 15°
3-PW: Titleist 714 AP2 Dynamic Gold X100
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54°, 58°
Putter: Ping Karsten TR Anser 2
Mikael316

niclaska skrev:Tjena,

Jag var med om en intressant händelse under en runda i veckan som kanske kunde vara intressant att ta upp i podden.

Jag och en kollega spelade en tvåboll och gick bakom en annan tvåboll med två lite äldre damer. Vi kom ifatt dem på typ hål 8. Fram till 10:an tänkte vi att vi avvaktar och tar det lite lugnt så släpper de säkert oss på 10:ans tee. Men icke. Vi tog en fika och väntade säkert 15 minuter innan vi slog ut för att vi skulle hamna i någon form av fas. Men ändock så var vi ikapp inför utslaget på 11:an.

Problemet i det hela var att de hela tiden var 50 meter framför oss och hackade på i sin takt. Vår frustration ökade för varje hål som gick och till slut försökte vi busvissla, ropa och vinka. Men ingen respons över huvudtaget. Första 9 gick vi runt på 1.20h. Sista på 2.40h.

Standard på min hemmma bana.. när det händer där går jag av och spenderar tiden på vettigare saker än att vänta...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa

Enannantanke

niclaska skrev:Tjena,

50 meter är ju ingen lång promenad att om du ändå måste vänta. Gå ikapp och förklara situationen så släpper de säkert förbi er, om det inte är så att det är fullt även framför damerna dvs.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Mikael316

JohanAdministratör skrev:Tack för alla frågor idag!
Här kommer veckans råköttiga avsnitt om att tävla i golf.

http://traffic.libsyn.com/svensktgolffo ... itt_10.mp3
Jag tyckte det var intressant att lyssna kring strategi. Jag vill gärna tror att jag har så lätt för att vända rundor på hemmabanan då jag har min strategi klar redan innan jag ens går till första tee. Jag vet vad jag ska slå ut med från tee, jag vet var jag behöver sikta och var jag får missa på greenerna.

När jag sen tävlar, hur många hål finns det inte man glider fram mot en tee med tre klubbor i huvudet och man har ingen jäkla aning om vad man ska hitta på... inte konstigt att det går åt helvete.

Blev sugen och ska prova göra upp en 18hålsstrategi med ALLA slag idag, sen aldrig bryta oavsett vad som händer. håll strategin hela vägen!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa

Skriv svar