Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316

Sockets på 18 borde vara förbjudet... slog en på tävling i bollnäs så jag fick skrika fore till restaurang och de som värmde upp.... typ den proffsiga stenson-vinkningen när man kom dit och skulle fortsätta spela.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind

Mikael316 skrev:Sockets på 18 borde vara förbjudet... slog en på tävling i bollnäs så jag fick skrika fore till restaurang och de som värmde upp.... typ den proffsiga stenson-vinkningen när man kom dit och skulle fortsätta spela.
:lol: :lol: håller med!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind

2017-01-23 - Snabba glajjor

Härom dagen kom mina golfbrillor från England. Det blev ett par Oakley Radar EV Pitch med Prizm Golf-linsen som fått så bra kritik bland golfare på diverse forum. Jag är lite orolig för min syn och har nyligen börjat använda solbrillor när jag kör bil eller promenerar ute i dagsljuset, så ofta jag kommer ihåg. Det kändes naturligt att försöka göra detsamma även på golfbanan, åtminstone när det är väldigt ljust ute.

Bild

De sitter otroligt bra både med keps och utan. Det ska bli mycket intressant att prova dem ute på banan i Spanien i början av april.
Användarens profilbild
Hollowind

2017-02-01 - Nya sulor och nytt gym

Igår köpte jag nya sulor till golfskorna. Jag har på senare år börjat falla inåt en aning med hälen och behöver ett stöd som går från hälen och en bit mot hålfoten. Det är inte så att jag får jätteont om jag inte har rätt sulor, men skorna slits fortare och jag kan känna av en trötthet i höften som genast försvinner om jag har bra inlägg.

Dessa fick jag tips om, att de ger precis det stöd jag söker, trots att de egentligen är marknadsförda mot racketsport och andra högfriktionssporter med snabba vändningar. De kändes otroligt bra i mina golfskor, när jag väl testade dem hemma. Känns lovande!

Bild

Och idag besökte jag mitt nya gym för första gången. Min arbetsgivare betalar 90% av gymkortet, så man betalar löjliga 300kr för ett årskort och då ingår ett gym som har allt och dessutom anordnar skivstångspass och annat som är strax utanför min comfort zone. Men jag har planer på att försöka köra sånt lite då och då för att pusha mig lite.

Jag har börjat jobba halvdagar 8-12, vilket gör att det är perfekt att ta med sig träningsväskan och träna direkt efter jobbet och sedan luncha direkt efter det. Känns väldigt kul och inspirerande! Vårt gym hemma i bostadsrättsföreningen, där jag har tränat sporadiskt de senaste fem åren, har bara det mest basala och det är väldigt dålig luft och lågt i tak, så det begränsar ju fantasin i övningarna en aning.

Användarens profilbild
Hollowind

2017-02-13 - Simulatorturnering på Innesvingen

Nu var det dags igen för en vända nere i Innesvingens simulatorer. Det har blivit till en regelbunden vana att jag via skolans golfförening är där nere och spelar 16-mannaturneringar vintertid. Även om det är otroligt olikt riktig golf, på ett sätt, så är det förstås positivt att komma igång med svingen redan i februari. Det är dessutom mycket mer komfortabelt än att stå i minusgrader och dänga stenkulor på rangen :lol:

Bild

Jag är ingen talang i simulatorn, det skall sägas. Jag får aldrig riktigt häng på längdkänslan med puttern och jag tenderar till att slå halvslagen alldeles för löst av någon anledning. Åtminstone registreras de så av simulatorn.

Efter nio spelade hål låg jag på par netto, vilket jag tror var runt topp 5-6. Men efter att ha slagit utslaget på 10an ner i ett vattenhinder tappade jag det helt. Träklubborna hookades och de långa järnen hade oftare en högerstart och tolkades därför som fade/slice enligt fysikmotorn i simulatorn (som räknar sidospinn baserat på var du startar bollen). Efter 18 hål spelade kom jag in på +8 netto, vilket givetvis var mycket tråkigt. Jag var troligen bland de 3-4 sämsta. Han som vann kom in på -4 netto och det var tredje gången av tre som han var topp tre, om jag minns rätt. Otroligt bra.

Bild

Trots det dåliga resultatet vet ni ju hur det är, man blir hur sugen som helst på mer golf. Troligen kommer jag kunna klämma in lite rangepass i närtid, samt lite puttingträning på World of Golfs nya inomhusgreen.

Bild
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Grym anläggning!
Användarens profilbild
Hollowind

JohanAdministratör skrev:Grym anläggning!
Ja det får man lov att säga!
Användarens profilbild
Hollowind

2017-03-31 - Trög säsongsstart

Det känns som att jag är den enda på forumet som inte redan spelat sin första golfrunda för året och det är givetvis inget jag är glad eller nöjd över.

Resan till Spanien närmar sig med stormsteg och planen är nu att spela 18 hål på den numer säsongsöppnade hemmabanan Forsgården, och tiden är satt till 09:00. Dock ska vi få hemleverans av ny soffa, så det är lite oklart om jag måste vara tillgänglig hemma istället under förmiddagen :cry:

Idag var planen att köra en träningsrunda med såväl närspelsträning samt fullslag på rangen, men när jag väl kom dit vid 18:30 insåg jag att hela anläggningen stänger 19:00 på fredagar och inte 21:00 som jag trodde. Det var tydligen endast måndag-torsdag som det var öppet till 21...

Jag fick nyligen min 48-graders Titleist SM5 såld och då valde jag att köpa denna istället för att på så vis göra wedgesetupen komplett:

Bild

Titleist SM6 50-12 F-grind i Jet Black

Nu ska bara min 56:a bockas ner en grad alternativt bytas ut helt mot en Titleist SM5 eller SM6 för bättrad konsekvens i känsla och utseende. Kalla mig larvig om ni vill, men jag har faktiskt aldrig riktigt gillat min 56-gradiga Callaway Jaws och dess många men minimala grooves.

Givetvis var jag sugen på att testa den nya klubban och tog med mig tre bollar ut på deras övningsbana. Det visade sig vara sandigt (dressat) på greenerna och halvblött i ruffen, så klubban blev givetvis geggig och bollarna sandiga efter varje greenträff. Det var inte jättekul med handen och byxan som enda verktyg för klubbhuvudsrengöring och jag blev inte där längre än 30-40min. Klubban kändes, föga förvånande, mycket bra på såväl fullslag som finesslag runt greenerna.

Om det inte blir någon runda på måndag ska jag definitivt köra igenom bagen på rangen i alla fall och känna att bollträffen sitter där. Är vädret bra blir det ytterligare lite närspelsträning. Bättre än inget!
Användarens profilbild
Hollowind

2017-04-06 - En runda golf i Spanien

Under min niodagarsvistelse var tanken att det skulle bli en eller två rundor golf spelade, men det visade sig endast finnas tid till en. Valet av bana föll på Font Del Llop någon halvtimme utanför Alicante centrum. En bana med hyfsat bra recensioner på nätet och som dessutom var med i Golfhäftet.

Bild

På plats fick jag av en slump starttid tillsammans med två andra svenskar, Rickard och Jesper, som skulle spela sex olika banor i området på lika många dagar, inklusive kronjuvelen Las Colinas. Riktigt avundsjuk på det upplägget!

Rundan började med lite slarviga bollträffar och ett vattenslag redan på andra hålet. Under slutet av första nio hade jag haft fyra pliktslag på fem eller sex hål. Riktigt dåligt gick det, med andra ord. Jag lovade mig själv nya tag på bakre nio.

Bild
Bunkerslag på andraslaget på vad jag tror var fjärde hålet

Lite bättre spel kom runt 12-13e hålet då jag både träffade fairways och greener på löpande band och hittade känslan i närspelet. Sista sex hålen bestod av fem par och en bogey, så jag hade en väldigt skön känsla med mig från 18e greenen. Men som ni andra golftokar vet är ju allt man vill när det känns bra att smida medan järnet är varmt och spela mer, mer och ännu mer golf!

Jag tackade Rickard och Jesper för en trevlig runda och sedan åkte jag och min ickespelande vän tillbaka mot vårt boende.

Bild
Liten chipp som lade sig för för tap-in efter missad GIR på 18:e

2017-04-14 - Påskgolf med positiva tecken

Idag skulle årets tredje runda spelas och hemmabanan stod för värdskapet. Soligt väder och långfredag - givetvis var det nästan fullbokat på golf.se, men eftersom jag skulle spela själv gick det ju bra att boka in sig i en befintlig boll med plats för en extra.

Jag hade avslutat så bra i Spanien, så förväntningarna var förstås på topp även om det gått en vecka sedan dess. Uppvärmningen kändes oförskämt bra och jag var hoppfull när jag stegade upp på första tee. Forsgården börjar med ett väldigt lätt och kort par 4, så att börja med ett fint par är nästan mer regel än undantag. Idag hade jag koppsnurr på parputten och gick därifrån med bogey.

Rundan tuffade på med klassisk bogeygolf, men allt kändes ändå på plats. Lite missar på inspelen och nån missad putt här och där. På sjuan kom första plumpen med ett andraslag som duffades rakt ner i fairwaybunkern och därifrån en J5 rakt in i högervinden och out. När jag sedan missade putten för trippel var nederlaget ett faktum. Första nio avslutades sedan med två par och därefter en chorizo med räksallad :D

Bakre nio började ganska bra med bogey och birdie, men sedan kom ett vattenslag (dubbel) och en snaphook (dubbel) och förstörde det som kändes allt mer stabilt. Sista hålen avslutades med rättså stabil golf och allt som allt summerades rundan till 92 slag och 33 poäng. En score som jag är helt okej med. Man känner fortfarande att det är tidigt på säsongen och att det finns många moment i spelet som kan spara mig slag.

Bild

Det är lite oklart hur mycket golf det blir för min del de kommande tre veckorna, men jag hoppas att det blir nån runda här och där plus lite träning i alla fall. Om allt vill sig väl schemamässigt blir det dessutom 18 hål på Visby GK den 3 maj. Det håller jag mina tummar för!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Visby ser jag fram emot att se dina bilder ifrån!
Hoppas du får in lite mer golf.
Skriv svar