Nörderiämne :
1. varför är så många rädda för att slå J4,J3 !!?
2. Om man nu är
Så dum och spelar med klocka (ja jag skall köpa kikare) hur undviker jag klockbrännan ?!
3. Bollar bollar bollar, hur stor är egentligen skillnaden mellan alla? Varför är
Pro V1 nästan överlägset representerade. Vet att ni varit och nosat på detta men nu kommer ju TP5 som skall vara bästa bollen någonsin enligt ex Rory (som iofs tyckte nike RZN var den bästa och enligt rykte "köpte" på sig 2 års förbrukning utav bollarna)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svensktgolfforums Poddredaktion
2. Sätt den på vagnen!stevvee skrev:Nörderiämne :
2. Om man nu är
Så dum och spelar med klocka (ja jag skall köpa kikare) hur undviker jag klockbrännan ?!
3. Bollar bollar bollar, hur stor är egentligen skillnaden mellan alla? Varför är
Pro V1 nästan överlägset representerade. Vet att ni varit och nosat på detta men nu kommer ju TP5 som skall vara bästa bollen någonsin enligt ex Rory (som iofs tyckte nike RZN var den bästa och enligt rykte "köpte" på sig 2 års förbrukning utav bollarna)

Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
-
1. Därför att nästan inga av oss har tillräcklig fart eller teknik för att slå dessa. Finns många som hävdar att de minsann kan slå j4, j3 och j2 med bra resultat och att hybrider och fw inte går att slå med för att de är så klumpiga. Oftast har dessa hcp väl över 10 och j2 har en carry på 150 m och resten rull, vilket innebär att deras j6 går längre på en höstdag. Det finns nån prestige som duktiga spelare inte förstår kring långa järn vad jag har märkt. Ingen bryr sig om du kan slå j2, vilket man med säkerhet inte kan ändå. Kort sagt, de flesta har all anledning att hålla sig ifrån järn längre än j5. Jag är definitivt en av dem.stevvee skrev:Nörderiämne :
2. Om man nu är
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Det där lät väldigt negativt, "nästan ingen" Jag slår ex min J4 bra mycket längre än min J6 med carry och jag anser inte att jag har någon extrem svinghastighet. Saknar J3 som jag hade i mitt förra sett. En hybrid har jag personligen mer problem med för den kommer ut olika varje gång samt extremt lätt att hooka, hade det till och med när jag spelade slice.Enannantanke skrev:1. Därför att nästan inga av oss har tillräcklig fart eller teknik för att slå dessa. Finns många som hävdar att de minsann kan slå j4, j3 och j2 med bra resultat och att hybrider och fw inte går att slå med för att de är så klumpiga. Oftast har dessa hcp väl över 10 och j2 har en carry på 150 m och resten rull, vilket innebär att deras j6 går längre på en höstdag. Det finns nån prestige som duktiga spelare inte förstår kring långa järn vad jag har märkt. Ingen bryr sig om du kan slå j2, vilket man med säkerhet inte kan ändå. Kort sagt, de flesta har all anledning att hålla sig ifrån järn längre än j5. Jag är definitivt en av dem.stevvee skrev:Nörderiämne :
2. Om man nu är
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1
Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
CUSTOM FITTING!!! Det måste ni nörda ner er i .
-
Ja j4 är ju inte j2stevvee skrev:Det där lät väldigt negativt, "nästan ingen" Jag slår ex min J4 bra mycket längre än min J6 med carry och jag anser inte att jag har någon extrem svinghastighet. Saknar J3 som jag hade i mitt förra sett. En hybrid har jag personligen mer problem med för den kommer ut olika varje gång samt extremt lätt att hooka, hade det till och med när jag spelade slice.Enannantanke skrev:1. Därför att nästan inga av oss har tillräcklig fart eller teknik för att slå dessa. Finns många som hävdar att de minsann kan slå j4, j3 och j2 med bra resultat och att hybrider och fw inte går att slå med för att de är så klumpiga. Oftast har dessa hcp väl över 10 och j2 har en carry på 150 m och resten rull, vilket innebär att deras j6 går längre på en höstdag. Det finns nån prestige som duktiga spelare inte förstår kring långa järn vad jag har märkt. Ingen bryr sig om du kan slå j2, vilket man med säkerhet inte kan ändå. Kort sagt, de flesta har all anledning att hålla sig ifrån järn längre än j5. Jag är definitivt en av dem.stevvee skrev:Nörderiämne :
2. Om man nu är

Sen är du säkert ett av undantagen, en av de som kan slå j4 och pricka en green oftare än inte, men den överväldigande majoriteten kan det inte. Jag själv inkluderad som tidigare sagt. Jag känner till en mängd golfare som någonstans påstår sig kunna slå j4-j2 (allt från hcp 4-25), men när det väl är dags så går det väldigt sällan vägen. Så det är kanske min definition på att "kunna något" som är lite känsligare än andras. Jag påstår tex att jag knappt kan några slag egentligen, resultatet blir ju väldigt sällan lika bra som man tänkt sig och till och med väldigt ofta mycket sämre.
Jo så är det ju att kunna något är en definitionsfråga samt vem man jämför med. Jag kan ex ej slå min J4 eller J3 så bra att jag kan träffa en flagga från 200 meter men däremot så pass att jag kan få den mot flaggan och missa några meter höger eller vänster. Så visst i vissa definitioner kan jag kanske ej slå dom. Men att dom har längre Carry än J5 och J6 är ingen tvekan omEnannantanke skrev:Ja j4 är ju inte j2stevvee skrev:Nörderiämne :Det där lät väldigt negativt, "nästan ingen" Jag slår ex min J4 bra mycket längre än min J6 med carry och jag anser inte att jag har någon extrem svinghastighet. Saknar J3 som jag hade i mitt förra sett. En hybrid har jag personligen mer problem med för den kommer ut olika varje gång samt extremt lätt att hooka, hade det till och med när jag spelade slice.. Mja negativt och negativt. Det är observerbara fakta på alla klubbar. MaxP kan säkert vittna
. Finns nog en och annan som kan slå en j4 rätt hyggligt på medelhcp, men inte i närheten av den tänkta bollbanan och längden som den är "menad" för förmodligen. Än mindre j3 och j2. Men de kan väl vara användbara ändå så klart.
Sen är du säkert ett av undantagen, en av de som kan slå j4 och pricka en green oftare än inte, men den överväldigande majoriteten kan det inte. Jag själv inkluderad som tidigare sagt. Jag känner till en mängd golfare som någonstans påstår sig kunna slå j4-j2 (allt från hcp 4-25), men när det väl är dags så går det väldigt sällan vägen. Så det är kanske min definition på att "kunna något" som är lite känsligare än andras. Jag påstår tex att jag knappt kan några slag egentligen, resultatet blir ju väldigt sällan lika bra som man tänkt sig och till och med väldigt ofta mycket sämre.

Sen som sagt kan jag inte slå hybrid men spoon går alldeles utmärkt. Konstigt det där
Lämngd den är menad för? man slår väl så långt man kan och det är det man kan utgå från. Slår jag en järn 2 140 m och den fyller funktionen i bagen spelar det väl ingen roll?
Sen kan man se på olika slag på den 140 m klubban och vad som händer om man istället jämför med en hybrid eller träfem. Sen vad man vill få ut av slaget.
Sen kan man se på olika slag på den 140 m klubban och vad som händer om man istället jämför med en hybrid eller träfem. Sen vad man vill få ut av slaget.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
-
Missar man några meter i sidled med J4 från 200 m så tillhör man nog någon slags elit. Imponerande.
Poängen är att J2 från 140m tyder att det finns bättre val. Du måste ha en rätt hög svinghastighet för att få bollen att lyfta och spinna ordentligt med en J2, det har du inte om du låt bollen 140 m. En död boll i huvudhöjd gör liksom ingen nytta särskilt ofta, särskilt inte om man ska komma 140 m, oavsett vilken klubba.Mikael316 skrev:Lämngd den är menad för? man slår väl så långt man kan och det är det man kan utgå från. Slår jag en järn 2 140 m och den fyller funktionen i bagen spelar det väl ingen roll?
Vad skulle vara ett bättre val om man inte kan slå de andra klubborna men känner att man behärskar en järn 2? Tror inte på att det finns givna svar vad gäller utrustning. Det finns ingen parameter som säger denna svinghastighet ger dig endast möjlighet att slå järn 5. Det finns många banor där du kan slå en rullade järnklubba 140 meter, och går det inte på hål handlar det om att spela efter sina förutsättningar. Tror inte vi kan sätta ett krav att golf spelas genom att sätta upp bollen mjukt på green där den flyger hela vägen. Det handlar om att hitta det som fungerar för just dig. Det funkar dessutom mycket bra när det gäller golfutrustningen då det endast är just du som ska använda den!Enannantanke skrev:Missar man några meter i sidled med J4 från 200 m så tillhör man nog någon slags elit. Imponerande.
Poängen är att J2 från 140m tyder att det finns bättre val. Du måste ha en rätt hög svinghastighet för att få bollen att lyfta och spinna ordentligt med en J2, det har du inte om du låt bollen 140 m. En död boll i huvudhöjd gör liksom ingen nytta särskilt ofta, särskilt inte om man ska komma 140 m, oavsett vilken klubba.Mikael316 skrev:Lämngd den är menad för? man slår väl så långt man kan och det är det man kan utgå från. Slår jag en järn 2 140 m och den fyller funktionen i bagen spelar det väl ingen roll?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa