Svensk talkshow om golf - Teeparty

Här snackar vi allmänt om golf...
ricky

Sandstream skrev:
ricky skrev:Ni pratade i något avsnitt om att det var en skön känsla att hitta bortslagna bollar!
Igår hoppade jag och tre vänner i en av hemmabanans sjöar för att leta bollar, 40 minuter senare hade vi fått upp lite över 1000 bollar och vi fick avbryta för att ens kunna få med oss alla bollar hem :D
Nu ska jag inte vara någon glädjedödare men hade ni fått tillstånd av klubben?
Om inte kan det nog tyvärr räknas som stöld.
Varför skulle det göra det? Är väl precis som att plocka upp en hittad boll i skogen?
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Användarens profilbild
Sandstream

ricky skrev:Varför skulle det göra det? Är väl precis som att plocka upp en hittad boll i skogen?
Det kan man ju tycka men när det är lite mer organiserat och man tar hundratals, eller tusentals, bollar som man inte själv är ägare till kan det nog räknas som stöld.

Är ingen jurist men tycker mig ha läst om fenomenet tidigare och att de då talats om stöld.
Många banor har avtal med företag som dyker efter bollar och betalar klubben. Ibland går pengarna till juniorverksamheten.

Var inte meningen att hänga ut er som tjuvar utan bara att upplysa om att det KAN vara olagligt :)
Användarens profilbild
Hollowind

Sandstream skrev:det är lite mer organiserat
Exakt. Att hävda att plocka upp en hitteboll är på samma nivå som att dyka ner i ett vattenhinder efter tusen bollar är ju som att hävda att stöld av ett tuggummi är samma grej som stöld av produkter för flera tusen kronor i en butik. Jag tror, utan att ha tagit speciellt många högskolepoäng i juridik, att bollarna tillhör markägaren, vilket gör att de rent juridiskt har rätt att anmäla er för stöld. Det vill säga att de får bestämma vem som har rätt att dyka i deras vattenhinder och ta med sig bollarna som finns där i. Ungefär som att det som hittas på din villatomt rent juridiskt kan tillfalla dig som villaägare, även om det inte är du som lagt det där från första början. Men hur många golfbaneägare som orkar driva en process mot folk som hoppar i vattenhindrena, det är ju en helt annan fråga.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
ricky

Well, bollarna i dammarna på banan tillhör spelaren som slagit i bollen, inte klubben i sig. Så länge man inte förstör något ska det därför vara lugnt.
Det man kan göra är ju att lämna in bollarna som hittegods till polisen och sen vänta på att någon anmäler just sin boll försvunnen, efter lämplig beskrivning av bollen kan den återges till sin ursprungliga ägare. Något som aldrig kommer att ske såklart. Polisen har heller varken tid eller resurser för sånt här.

Googlade runt lite och hittade det här:
Hej!

Det här är en klurig fråga. Inom juridiken talar man om ”fång”, eller ”laga fång”, vilket är lagligen erkända sätt att förvara äganderätt till en sak. Man skiljer mellan derivativa och originära fång. Derivativa fång innebär att förvärvaren kan härleda sin rätt från den tidigare ägaren. Jag köper en bil av en person på Blocket. Då gör jag ett derivativt fång. Originära fång innebär däremot att man inte kan härleda sin rätt från den tidigare ägaren, det finns ingen ägare, det är herrelös egendom. Exempel på originära fång är jaktfångst, plockade svampar och hittegods.

Jag vill påstå att bortslagna golfbollar också är ett originärt fång. De har ju ingen ägare. Den ursprungliga ägaren, spelaren, har slagit bort bollen, kanske för flera år sedan, och har lämnat den på banan utan avsikt att någonsin leta upp den.

Enligt 12 kap. 4 § brottsbalken så är det olovligt att ta ”väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav”. Det är dock inte olovligt att använda befintliga vägar, gångstigar etc. En golfbana är till för att gå på och lär knappast ta skada av att du och din brorsa traskar omkring där. Ni får troligen vistas på banan, även om ni gör det nattetid och saknar medlemskap i klubben. Däremot kan banan ta skada av att ni klampar omkring i dammarna. Botten kan gå sönder, växter kan förstöras, fiskarna kan få hjärtinfarkt etc. Detta är åverkan eller skadegörelse enligt 12 kap. brottsbalken, beroende på hur allvarlig skadan är.

Enligt min mening så begår ni alltså inget brott när ni plockar golfbollarna. Däremot får ni inte skada någonting på banan eller i dammarna när ni gör det.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Användarens profilbild
Sandstream

ricky skrev:Well, bollarna i dammarna på banan tillhör spelaren som slagit i bollen, inte klubben i sig. Så länge man inte förstör något ska det därför vara lugnt.
Googlade runt lite och hittade det här:
Men i svaret du citerar står det uttryckligen att bollarna inte har någon ägare.

Hur som helst så tror jag att det bästa är att prata med klubben innan man ger sig ner i deras vattenhinder :)

En del klubbar, som jag nämnde tidigare, fiskar själva upp bollarna för att sälja i shoppen (Brollsta tex har jag för mig) och finansiera den egna verksamheten eller juniorerna.
Användarens profilbild
Hollowind

ricky skrev:Det här är en klurig fråga
Intressant och lite förvånande. Trodde absolut inte att det var så "free for all" på en golfbana faktiskt.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
johanskold

IMORGON Kl. 10:00 är Tee Party tillbaka! Eftersnack Scottish Open & US Women's Open, uppsnack The Open, lite inblickar i smokingmiddagar på Hoylake samt ett projekt som vi ska göra tillsammans. Vi ska nämligen bygga Sveriges bästa golfbana flagga för flagga. Det blir kul!
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
MaxP
Kontakt:

johanskold skrev:IMORGON Kl. 10:00 är Tee Party tillbaka! Eftersnack Scottish Open & US Women's Open, uppsnack The Open, lite inblickar i smokingmiddagar på Hoylake samt ett projekt som vi ska göra tillsammans. Vi ska nämligen bygga Sveriges bästa golfbana flagga för flagga. Det blir kul!
Haha, projektet lät intressant!
Vad blir det för gäster?
Användarens profilbild
johanskold

MaxP skrev:
johanskold skrev:IMORGON Kl. 10:00 är Tee Party tillbaka! Eftersnack Scottish Open & US Women's Open, uppsnack The Open, lite inblickar i smokingmiddagar på Hoylake samt ett projekt som vi ska göra tillsammans. Vi ska nämligen bygga Sveriges bästa golfbana flagga för flagga. Det blir kul!
Haha, projektet lät intressant!
Vad blir det för gäster?
Det blir Eric Franzén, Hasse Brontén och sen Hoylake Honk. Vi kallar honom så så länge bara. :lol:
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
lofgren72

Annas pliktslag i US Open - given fråga för plikt eller fri dropp?
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Skriv svar