svingit skrev: ↑17 jan 2021, 18:51
Det jag är ute efter är en styvare känsla i tippen. Jag kommer först bara hardsteppa en klubba, J7 för att testa. Handlar helt enkelt om att hitta det där lilla extra i känslan. Det är definitivt inte fel huvud jag valt. Jag är nöjd med mina JPX 919 Tour huvuden. Trotts min traditionella loft så har jag näst intill lika dynamiska loft som när klubborna hade standardloft. Så ingen större skillnad på 34* och 36* J7 förutom det visuella med än mindre offset. Vilket jag gillar.
Absolut, och jag skriver bara för att förklara, inte för att klaga. Jpx 919 är det inget fel på.
Då undrar jag fortfarande om du tänker rycka skaften, kapa i tippen och montera?
Då kommer ju klubban bli kortare!
Rent praktiskt så fuckar du då upp svingvikten och tot.sett gör det att klubban spelas ännu styvare.
Bara för att vara lite extra säker, har du taper eller parallell? Rent tekniskt är det skillnad och 0.5” i tippen på taper blir inte detsamma som i parallell.
Stepping är det som det kallas när man flyttar ett redan tiptrimmat skaft till ett annat huvud. Taper är ju redan tiptrimmade från fabrik för ett visst huvud/järn/siffra och där finns bara den möjligheten vs parallell som kommer i en längd till alla järn.
Stepping utförs i 1 eller 2 hopp och hoppar du 3 steg har du nått ett helt flex. (0.3ish cpm/steg)
Det finns fördelar med både soft/hard-step och att vikten ändras, tvärtom mot vad du skrev, är en.
Give or take 1-2g/step, soft lättare och hard tyngre.
Så.. vad du gör med den här infon är din sak. Jag tycker inte du ska krångla med stepping och befintliga skaft, def. inte om duvtänker spela dem kortare. Även om det går att få dem rätt i längd mha. skaftförlängare och ett nytt grepp så blir det alltid en halvmesyr av det och 0.5” äkta butt vs en skaftförlängare gör mer än vad man tror i performance.
Egon