Måste säga att jag nästan bli mörkrädd när jag ser folk svinga och putta. Tänk om de bara tog sig tiden att ta en lektion, vad mycket bättre de skulle spela och vad mycket roligare det skulle bli.
Kul att du fick en positivt upplevelse! Nu har jag aldrig träffat Thomas men Daniel Bäck har jag träffat många gånger och det är en mycket duktig och sympatisk person som aldrig slutar lära sig. Så bra val av "Academy" att gå till!MizunoMade skrev:Har precis kommit hem från min första lektion med Thomas på Daniel Bäck golfacademy. Vilken upplevelse det var, så intressant och se hur de jobbar med videoanalys.
Jag klev in med farhågan att för mycket är fel och jag kommer få väldigt besvärliga instruktioner. Det jag ville jobba på är att få en mer konsekvent bollträff som gör att jag inte duffar eller toppar och att jag inte slår så högt.
Jag fick slå ett gäng bollar och han filmade och frågade om hur slagen kändes, hur de stämde med mina vanliga slag osv. Sen visa han mig filmerna för att se vad jag gjorde fel och visade mig side-by side med Ernie Els (som har en sving jag älskar) och det var coolt. Han berömde min sving och sa att jag slår grymt bra och har en mycket fin sving och gör så mycket rätt. Han ville inte ändra på den alls och tyckte att jag svingar och slår alldeles för bra för mitt hcp. (Skönt att höra)
Det felet jag gjorde var helt enkelt att jag startade svingen med för öppet blad som leder till att klubban på vägen ner kommer före händerna. Sen fick jag träna med stäng blad i bassningen och chippa för att se slå fulla slag och vilken skillnad det blev i träffen. Från att normalt slå min järn 8 140-145 meter så pitchade jag den med inte ens en halv sving över 100 meter och med låg bollbana.
Ser fram mot att fortsätta träna det här och nu lär mig att inte flippa händerna.
Kan verkligen rekommendera dbgolf för alla som söker legioner i sthlm.
Ja, det jag hittade på nätet om dem var idel positivt så därför valde jag db golf. Thomas var mycket trevlig och sympatisk samt att man verkligen fick känslan för att han kan sin sak.MaxP skrev:Kul att du fick en positivt upplevelse! Nu har jag aldrig träffat Thomas men Daniel Bäck har jag träffat många gånger och det är en mycket duktig och sympatisk person som aldrig slutar lära sig. Så bra val av "Academy" att gå till!MizunoMade skrev:Har precis kommit hem från min första lektion med Thomas på Daniel Bäck golfacademy. Vilken upplevelse det var, så intressant och se hur de jobbar med videoanalys.
Jag klev in med farhågan att för mycket är fel och jag kommer få väldigt besvärliga instruktioner. Det jag ville jobba på är att få en mer konsekvent bollträff som gör att jag inte duffar eller toppar och att jag inte slår så högt.
Jag fick slå ett gäng bollar och han filmade och frågade om hur slagen kändes, hur de stämde med mina vanliga slag osv. Sen visa han mig filmerna för att se vad jag gjorde fel och visade mig side-by side med Ernie Els (som har en sving jag älskar) och det var coolt. Han berömde min sving och sa att jag slår grymt bra och har en mycket fin sving och gör så mycket rätt. Han ville inte ändra på den alls och tyckte att jag svingar och slår alldeles för bra för mitt hcp. (Skönt att höra)
Det felet jag gjorde var helt enkelt att jag startade svingen med för öppet blad som leder till att klubban på vägen ner kommer före händerna. Sen fick jag träna med stäng blad i bassningen och chippa för att se slå fulla slag och vilken skillnad det blev i träffen. Från att normalt slå min järn 8 140-145 meter så pitchade jag den med inte ens en halv sving över 100 meter och med låg bollbana.
Ser fram mot att fortsätta träna det här och nu lär mig att inte flippa händerna.
Kan verkligen rekommendera dbgolf för alla som söker legioner i sthlm.
Intressanta tankar Patrik och du har ju helt rätt i det du säger. Räkna med att det tillkommer en kostnad för såväl poletter som tid du behöver lägga ner på din träning.MaxP skrev:För egen del, absolut! Det finns även en ekonomisk aspekt i det. Först gå på en lektion för ca 600-700:- och sedan "krävs" de att stå på rangen för att få till ändringarna vilket ökar kostnaden i och med polletter, skiljer sig säkert runt om i landet om de ingår polletter eller inte när du tar lektion.PatrikJ skrev:
Det där är en intressant punkt. Om jag tänker på de flesta lektioner jag har får spelaren en "läxa" som oftast bara kan genomföras på en driving range. Tror du det hade varit skillnad för dig om det varit någon sorts drill du exempelvis kunnat träna på i vardagsrummet?
Nu är både min trädgård och vardagsrum relativt litet men jag lyckas emellanåt gå ut och små chippa lite medans dottern sover middag
Anders skrev:Men Fredrik, även om han är himla trevlig, är en klockren mallinbakare. Har tagit en del lektioner för honom. Ser felaktiga svingspår men kan inte hitta grundorsaker.Erikxson skrev:TEXT
Har dock inte testat någon annan av GolfUppsalas tränare. Någon annan mer Monte Scheinblumliknande?
Av min erfarenhet är quickfixes väldigt vanligt Patrik. Men med problemet som du beskriver att det egentligen behövs mer arbete för en riktig förändring så blir de aldrig särskilt långvariga. Jag tror du har väldigt rätt i att hade vi som tränare kunnat ta alla elever på det sätt du beskriver, att ge dem en tidsram och en förståelse för förändringens arbete så hade det varit annat. Som jag ser det är verkligheten i dag väldigt långt i från det då de flesta golfare vill ha den enkla lösningen.PatrikJ skrev: Klurat och läst resten av tråden.
Quickfixes är inte speciellt vanligt inom golfen utan de krävs att man lägger ner en hel del tid. Något som bör vara viktigt är att man sätter sig ner ihop innan man bokar lektioner och går igenom vad som kommer krävas för att få igenom ändringarna. Inser man att som i mitt fall att man inte har tillräckligt mycket tid att lägga ner för att få igenom ändringarna så vet både tränaren och eleven förutsättningarna och kan planera upplägget där efter.
Slarvigt formulerat av mig. De som skulle framgått i texten var att quickfixes väldigt sällan lyckas även om dom flesta av oss gärna vill tro något annatMaxP skrev:Av min erfarenhet är quickfixes väldigt vanligt Patrik. Men med problemet som du beskriver att det egentligen behövs mer arbete för en riktig förändring så blir de aldrig särskilt långvariga. Jag tror du har väldigt rätt i att hade vi som tränare kunnat ta alla elever på det sätt du beskriver, att ge dem en tidsram och en förståelse för förändringens arbete så hade det varit annat. Som jag ser det är verkligheten i dag väldigt långt i från det då de flesta golfare vill ha den enkla lösningen.PatrikJ skrev: Klurat och läst resten av tråden.
Quickfixes är inte speciellt vanligt inom golfen utan de krävs att man lägger ner en hel del tid. Något som bör vara viktigt är att man sätter sig ner ihop innan man bokar lektioner och går igenom vad som kommer krävas för att få igenom ändringarna. Inser man att som i mitt fall att man inte har tillräckligt mycket tid att lägga ner för att få igenom ändringarna så vet både tränaren och eleven förutsättningarna och kan planera upplägget där efter.
Tror mycket av det du säger är huvudet på spiken Patrik. Majoriteten av mina lektioner jag har är antingen rekommendationer eller spelare jag har pratat med på rangen i restaurangen osv. Vi som tränare (och jag tror att en stor majoritet redan gör det) behöver som du säger se spelares utveckling i det långa loppet som den stora moroten, vilket i sin tur kommer hjälpa vår business.PatrikJ skrev:
Slarvigt formulerat av mig. De som skulle framgått i texten var att quickfixes väldigt sällan lyckas även om dom flesta av oss gärna vill tro något annat
Givetvis innebär de mer jobb innan man faktiskt kommer till arbetet som genererar pengar. I gengäld är jag övertygad om att man får fler nöjda kunder. Nöjd kund = rekommendationer till bekanta = större kundkrets = bättre inkomst. En god affär och ett bra företag byggs inte på sista raden på varje faktura. Absolut ingen personlig kritik mot dig för jag tycker inte du verkar bedriva din verksamhet på de viset, engagemanget här på forumet och i sociala medier talar sitt tydliga språk. En nöjd kund kan även vara den personen som tränaren faktiskt övertalar att inte ta några lektioner, i de här fallet på grund av tidsbrist vilket gör att man inte hinner med förändringarna som krävs.