HCP-fuskarna?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

obe skrev:Problemet är ju att ALLT ska vara med handicap nu för tiden. Förr fanns det en fredad tävling om året då alla lade handicap åt sidan, dvs KM. Nu för tiden finns det ju tom en del klubbar som har HCP-pris på KM. Skämsmössa!
På Kungsängen, där jag ska spela KM i helgen, är det scratch både i stora KM och Kategori-KM. Helt rätt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:
Sandstream skrev:HCP-systemet är till för att vi amatörer ska kunna tävla mot varandra. Punkt.

Om det inte fanns och alla tävlingar var scratch skulle den svenska tävlingsverksamheten dö ut snabbare än en quick hook landar.
Problemet är ju att ALLT ska vara med handicap nu för tiden. Förr fanns det en fredad tävling om året då alla lade handicap åt sidan, dvs KM. Nu för tiden finns det ju tom en del klubbar som har HCP-pris på KM. Skämsmössa!
Jag kan bara hålla med dig i din poäng. ad jag förstått har det blivit allt vanligare med KM exempelvis med HCP. Många klubbar ser det nog kort och gott som ett måste i för att hålla tävlingslivet i liv på klubben tyvärr. På min klubb var vi t.ex. tvungna att ställa in samtliga delar av KM i år på grund av för få anmälningar.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MaxP skrev:Jag kan bara hålla med dig i din poäng. ad jag förstått har det blivit allt vanligare med KM exempelvis med HCP. Många klubbar ser det nog kort och gott som ett måste i för att hålla tävlingslivet i liv på klubben tyvärr. På min klubb var vi t.ex. tvungna att ställa in samtliga delar av KM i år på grund av för få anmälningar.
Tyvärr är det ju så, det var iaf ca 20 startande på vårat KM iår. Dock inte så många på ålders KM, 1 anmälan på H21 var det. Det är där det ska vara mest folk. Lika med seriespelet, så har vi svårt att få ihop lag till H30, sista tävlingen fick vi ihop en spelare..

Lika så kör vi iår endast Match-KM istället för en HCP grundande matchstege också. Och det blev iaf 15 anmälningar, men på min sida var det nära att jag skulle få gå till final direkt efter min vinst i åttondelsfinalen, men nu fick jag ändå en match i semin på fredag efter att två killar lämnat W/O i kvartsfinalen.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Jag kan bara hålla med dig i din poäng. ad jag förstått har det blivit allt vanligare med KM exempelvis med HCP. Många klubbar ser det nog kort och gott som ett måste i för att hålla tävlingslivet i liv på klubben tyvärr. På min klubb var vi t.ex. tvungna att ställa in samtliga delar av KM i år på grund av för få anmälningar.
Trist! :(

Kollade i dag och det var drygt 70 st anmälda till det Kungsängen kallar Kategori-KM (åldersindelning). Men då har klubben ett par tusen medlemmar.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

obe skrev:
Sandstream skrev:HCP-systemet är till för att vi amatörer ska kunna tävla mot varandra. Punkt.

Om det inte fanns och alla tävlingar var scratch skulle den svenska tävlingsverksamheten dö ut snabbare än en quick hook landar.
Problemet är ju att ALLT ska vara med handicap nu för tiden. Förr fanns det en fredad tävling om året då alla lade handicap åt sidan, dvs KM. Nu för tiden finns det ju tom en del klubbar som har HCP-pris på KM. Skämsmössa!
Saknar verkligen tävlingar där man spelar scratch! Lägst slag vinner. Finns knappt längre.

Bittra sanningen är att om du inte platsar på Nordea så får du glatt spela golfresan scramble med HCP.

På Huvudstaden har vi något som heter HGK Tour. Där spelar vi scratch och det har varit 5 tävlingar plus final. Superkul även om jag inte kunnat vara med på alla samt spelat uselt men det är en annan historia.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar