Video-lektioner med Max P

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Kontakt:

trippelhej skrev:Hej,

Har stora problem med tå träffar, kan du eller någon se något?.

https://www.youtube.com/watch?v=6nGIgDVDq_U
Prova att greppa ner lite på drivern och ställa dig lite närmare för att få mer konsekventa träffar.
trippelhej

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev:Hej,

Har stora problem med tå träffar, kan du eller någon se något?.

https://www.youtube.com/watch?v=6nGIgDVDq_U
Prova att greppa ner lite på drivern och ställa dig lite närmare för att få mer konsekventa träffar.
Har gått bättre, däremot får jag fade/slice både med drivern och järnen. ska försöka få upp lite mera klipp.
Användarens profilbild
Sandstream

trippelhej skrev:Har gått bättre, däremot får jag fade/slice både med drivern och järnen. ska försöka få upp lite mera klipp.
Fade och slice beror på att bladet är öppet i förhållande till klubbans riktning vid bollträffen. Testa att stärka upp greppet lite, vik över vänsterhanden så du ser fler knogar. Om bollen då börjar gå rakt ut till vänster, utan skruv, måste klubbans riktning justeras så att den går mer inifrån och ut.

:) Lycka till!
obe

Jag är inte tränare som KinG-NothinG, så ta detta med en nya salt, men en möjlig orsak är följande:

Om man träffar på tån så kan detta skruva bollen pga s.k. "Gear-effect" åt vänster (draw/hook). Du har kanske kompenserat detta genom att ha ett svingspår som är "utifrån". Dvs din fade-tendens har motverkats av att du träffats på tån. Nu när du träffar mitt på så kommer faden fram.

Du kan kontrollera din uppställning så du inte öppnar din stance för mycket. Om uppställningen är rak så kan du försöka att komma lite mer "inifrån" mot bollen som Standstream sa.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Har gått bättre, däremot får jag fade/slice både med drivern och järnen. ska försöka få upp lite mera klipp.
Fade och slice beror på att bladet är öppet i förhållande till klubbans riktning vid bollträffen. Testa att stärka upp greppet lite, vik över vänsterhanden så du ser fler knogar. Om bollen då börjar gå rakt ut till vänster, utan skruv, måste klubbans riktning justeras så att den går mer inifrån och ut.

:) Lycka till!
Bra tips, har testat lite olika grepp. bollen början nästan alltid rakt mot mål för att sedan skruva sig, går rätt bra ner till j8 sen börjar det skruva sig 5-15m. Jag kommer en del utifrån.

Drivern går antigen rakt sen skruv eller push/ push fade. Har blivit bättre men är fortfarande för mycket.
Användarens profilbild
Sandstream

trippelhej skrev:Bra tips, har testat lite olika grepp. bollen början nästan alltid rakt mot mål för att sedan skruva sig, går rätt bra ner till j8 sen börjar det skruva sig 5-15m. Jag kommer en del utifrån. Drivern går antigen rakt sen skruv eller push/ push fade. Har blivit bättre men är fortfarande för mycket.
Jag hade precis samma problem när jag började spela och tog lektioner för att bli av med det. Vi började med att ändra så att mitt grepp blev starkare och sen ändrade vi swingspåret. Efter något år hade jag börjat överdriva och kompensera för mycket så i år fick vi ändra till ett svagare grepp och börja räta upp swingspåret (jag kom för mycket inifrån och ut).

Jag försöker tänka extra mycket på hur jag rör höfterna i slaget och genom att rotera dem mer, både bakåt och framåt, går mina bollar rakare. Så fort jag slår en rejäl draw/hook beror det på att jag inte rör höfterna utan bara swingar med överkroppen.

Om du inte redan tar lektioner kan jag varmt rekommendera det! :)
trippelhej

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Bra tips, har testat lite olika grepp. bollen början nästan alltid rakt mot mål för att sedan skruva sig, går rätt bra ner till j8 sen börjar det skruva sig 5-15m. Jag kommer en del utifrån. Drivern går antigen rakt sen skruv eller push/ push fade. Har blivit bättre men är fortfarande för mycket.
Jag hade precis samma problem när jag började spela och tog lektioner för att bli av med det. Vi började med att ändra så att mitt grepp blev starkare och sen ändrade vi swingspåret. Efter något år hade jag börjat överdriva och kompensera för mycket så i år fick vi ändra till ett svagare grepp och börja räta upp swingspåret (jag kom för mycket inifrån och ut).

Jag försöker tänka extra mycket på hur jag rör höfterna i slaget och genom att rotera dem mer, både bakåt och framåt, går mina bollar rakare. Så fort jag slår en rejäl draw/hook beror det på att jag inte rör höfterna utan bara swingar med överkroppen.

Om du inte redan tar lektioner kan jag varmt rekommendera det! :)
Jag började året med inifrån och ut med push/draw/hook, nu är jag på "motsatt sida". Jag tror att om jag får sving spåret mera rakt så blir klubbhuvudet också rakare. Jag får en känsla av att jag roterar för mycket, jag borde flytta mig mera framåt istället. Jag kan slå draw slag hyfsat men vill kunna slå rakt.

Jag kommer ta en lektion med fokus längd, detta kanske ingår då jag tror mycket sitter i rotationen.
MaxP
Kontakt:

Jag skulle alltid börja med att ändra svingspåret - visserligen lite svårare än att stärka/försvaga greppet, men det är en mer bestående effekt.
trippelhej

Då har jag varit och filmat lite, blev mörkt väldigt snabbt så det är en j7 DTL och Pw Face on.

J7 DTL
https://www.youtube.com/watch?v=ExA7Ee_xCX8

Pw Face on
https://www.youtube.com/watch?v=Kx8Qtyq9qTI

Skulle också testa en grej med händerna i baksvingen men tydligen fick jag bara lite svingar utan boll. Ser det ut att kunna vara något?.

https://www.youtube.com/watch?v=lvYijrlJesA

Ser ut som jag inte blir lika laid off på toppen.
MaxP
Kontakt:

Tycker du är helt rätt ute Trippel! De svingarna du fick med utan att slå bollar är helt klart steg i rätt riktning, du kanske plockar klubban lite väl utanför men det gör ingenting i början.
Skriv svar