Åkte på ett ryggskott i går och tänkte inte så mycket på det förrän min tjej sa:
- Det brukar du få på våren när säsongen börjar.
Har teflonhjärna när det gäller vissa saker (eller så väljer den att glömma otrevliga saker...) men det fick mig att fundera på om det kanske fanns någon koppling till golfen.
Har tränat en gång i veckan i 4-5 veckor utan att ha ont och har sett till att värma upp ordentligt varje gång.
I går satt jag i en idrottshall i samma ställning i ca 50 minuter och när jag reste mig upp var det som att någon körde in den berömda kniven i ryggen.
Någon mer som drabbas av ryggskott lite då och då? Har ni gjort något för att förebygga det?
Ryggskott vanligt bland golfare?
- Sandstream
Tydligen inte
Har käkat Paraflex, Naproxen och Citodon ett par dagar och nu känns det bättre

Ryggskott vet jag inte men ryggont generellt är ju en folksjukdom på golfbanan. Varann golfare gnäller på det under sommarhalvåret vad jag upplever!Sandstream skrev:Tydligen inte![]()
Sent from my iPhone using Tapatalk
- JohanAdministratör
- Site Admin
Tror brorsan som slår ett par tusen bollar på rangen på försäsongen också får ryggskott till och från...
För mkt blockträning!
Mer randomiserad så löser det sig
Skickas från min iPhone via Tapatalk
För mkt blockträning!
Mer randomiserad så löser det sig

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Visst innebär ett intensivt svingande en belastning på ryggen, särskilt i början av säsongen när man inte är riktigt van.
Och i synnerhet om man har lite tendens till "juniorsving", det vill säga att man släpper mage/rygg i genomsvingen, och avslutar i svank.
Skaffa en Pilatesboll. Bästa redskapet för att träna upp de djupa stabiliserande coremusklerna.
Jag brukar få ryggskott när jag svingar dåligt. Och då brukar det gå bättre... då slutar jag ta i så &%%#&%# mycket, och svingar mjukare.
Och i synnerhet om man har lite tendens till "juniorsving", det vill säga att man släpper mage/rygg i genomsvingen, och avslutar i svank.
Skaffa en Pilatesboll. Bästa redskapet för att träna upp de djupa stabiliserande coremusklerna.
Jag brukar få ryggskott när jag svingar dåligt. Och då brukar det gå bättre... då slutar jag ta i så &%%#&%# mycket, och svingar mjukare.

- Sandstream
Tack för inputen! Ska försöka träna core lite mer under våren och sommaren 

Jag brukar få otroligt ont i nederdelen av ryggen när jag står en längre tid på putting-green, jag har alltid härlett det till att mina baksida lår inte är tillräckligt starka så ryggen belastas mer.
Samma om jag spelar flera dagar i rad så får jag ont i nederdelen av ryggen, jag har alltid trott det hänger på låren i alla fall
Samma om jag spelar flera dagar i rad så får jag ont i nederdelen av ryggen, jag har alltid trott det hänger på låren i alla fall
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Samma sak för mig, har alltid trott att det varit "fotbollsåkomma" då jag tränat mycket sådant. Men har sedan upptäckt att jag innehar 0 muskler i baksida lår och rumpa, 0 kanske är att ta i men inte mycket iafStefanL skrev:Jag brukar få otroligt ont i nederdelen av ryggen när jag står en längre tid på putting-green, jag har alltid härlett det till att mina baksida lår inte är tillräckligt starka så ryggen belastas mer.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Rumpa och mage är det som felar dessa gånger (samt rörligheten i höften ofta). Baksida lår har väldigt lite med hållningen att göra i förhållande till dessa två. Sen kan så klart en svag ländrygg vara ett annat problem.StefanL skrev:Jag brukar få otroligt ont i nederdelen av ryggen när jag står en längre tid på putting-green, jag har alltid härlett det till att mina baksida lår inte är tillräckligt starka så ryggen belastas mer.
Felskrivning av mig, syftade på rumpan.MaxP skrev:Rumpa och mage är det som felar dessa gånger (samt rörligheten i höften ofta). Baksida lår har väldigt lite med hållningen att göra i förhållande till dessa två. Sen kan så klart en svag ländrygg vara ett annat problem.StefanL skrev:Jag brukar få otroligt ont i nederdelen av ryggen när jag står en längre tid på putting-green, jag har alltid härlett det till att mina baksida lår inte är tillräckligt starka så ryggen belastas mer.
Vänsterspelare