I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Är det dags för helgens andra runda. Ska bli 16-17 grader och i princip vindstilla.

Har tappat min oddshot-rengörare och fått gå tillbaka till handuk och peg, men det är tamejfan döden.

Vad använder ni för handduk? Jag villhöver en större.
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Använder en vanlig billig badhandduk. Tror den är typ 150x80 eller nått sådant som jag hänger över klubborna.

Blöt på ena sidan och torr på andra. Behöver sällan skrapa skårorna utan torkar med blöta först och sen torra sidan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Mikaelanstad skrev:Använder en vanlig billig badhandduk. Tror den är typ 150x80 eller nått sådant som jag hänger över klubborna.

Blöt på ena sidan och torr på andra. Behöver sällan skrapa skårorna utan torkar med blöta först och sen torra sidan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag gör samma sak med den handduk jag har idag men jag kör ju en liten golfhandduk så blöta delen är rätt begränsad. Bild

Badhandduk är bra. Inte ens tänkt på...
Niklas
Inlägg: 1097
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Slagit över 500 bollar den här påskhelgen. Slog nog ändå bollen som bäst ungefär vid den 350 bollen. Sista 50 bollarna började jag känna av kroppen. Järnen går riktigt bra nu med höga draws. Drivern är fortfarande skit och behöver väl 500 bollar till för att den ska börjas kännas bekväm. Slog en bra drive av kanske 100 bollar. Nu får nog kroppen vila lite till nästa helg. Ville mest bygga upp de golfspecifika musklerna så här i början av säsongen. Vänstra sidan av nacken brukar ju inte direkt träna på gymmet... Känner också att det kanske vore värt att träna mer biceps och handleder.

Insett att jag blivit lite lat och slagit för få bollar senaste säsongerna. Det blir en väldigt skillnad på bollträff bara av att slå en väldans massa bollar. Särskilt om det är lite tanke efter varje slag.
Hcp: ~12
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Va iväg till golfklubben med yngsta sonen(4år) i solskenet å slog tillsammans en stor hink bollar. Sen körde vi lite puttträning.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag blev det helgens tredje runda. Man får passa på nu innan vädret bljr dåligt igen.
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 01 apr 2024, 17:50 Vänstra sidan av nacken brukar ju inte direkt träna på gymmet... Känner också att det kanske vore värt att träna mer biceps och handleder.
Allt är ju relativt men jag vill påstå att biceps/armar inte är någon större issue för golfen. Titta på junisar, eller varför inte JT. Inga biccor där inte.

Gymträning, som ett komplement, är till för att lära kroppen att användas på rätt sätt. Stärka det som kan stärkas för att inte skada sig på rangen. Att det sedan bygger muskler är ett plus. Men… lägger man timmar och åter timmar på gymmet och kör till ”failure”, så tär man mer på kroppen.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1388
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I år har vi ett H40 lag i serienspelet. Jag fick också förfrågan om att bli lagledare för H40. Vilket jag tackade ja till. Tog också på mig att sitta med i tävlingskommitén frå n säsongen 2024.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Niklas
Inlägg: 1097
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 02 apr 2024, 15:49
Niklas skrev: 01 apr 2024, 17:50 Vänstra sidan av nacken brukar ju inte direkt träna på gymmet... Känner också att det kanske vore värt att träna mer biceps och handleder.
Allt är ju relativt men jag vill påstå att biceps/armar inte är någon större issue för golfen. Titta på junisar, eller varför inte JT. Inga biccor där inte.

Gymträning, som ett komplement, är till för att lära kroppen att användas på rätt sätt. Stärka det som kan stärkas för att inte skada sig på rangen. Att det sedan bygger muskler är ett plus. Men… lägger man timmar och åter timmar på gymmet och kör till ”failure”, så tär man mer på kroppen.

Egon
JT, några andra och juniorer roterar höften med en sådan acceleration att det där kommer jag aldrig vara i närheten av och blir ett konstigt exempel. Men tittar man på Brooks, Bryson, Rory, Tiger och Ben Hogan så skulle jag nog säga att de har större biceps än normalt och tror inte det skadar dem direkt. Klarade bara av att slå 500 bollar under helgen just för att jag gymmar och det var armarna jag blev trött i först. Just för att jag fokuserat mer på sådant som räknas som viktigt i golfsvingen. Mitt största problem är otroligt klena axlar, måste vara något genetiskt fel eller skrivbordsjobbets fel, så tränat de mycket plus underkroppen och rygg. Men jag gymmar inte särskilt mycket, endast 2-3 ggr i veckan och aldrig till failure.
Hcp: ~12
Rolf.h
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 feb 2024, 14:11

10 år sedan jag var först i denna tråd. Numera är golfen i vila efter 54 år på banan. Reumatism och annat elände gör att det inte är lika roligt längre. Ägnar mig istället åt nyinköpt segelbåt på västkusten.
Skriv svar