I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 07 mar 2022, 22:18
Niklas skrev: 07 mar 2022, 09:12 Slog bollar igår. Utomhus i solen. Jag har svårt för inomhusgolf så blev första gången jag slog bollar sedan oktober. Det gick lång över förväntan. Slog en bit över hundra bollar så känner mig lite mörbultad idag. Framförallt träningsvärk i magmusklerna. Blev ju svettig utan jacka i 7 grader så blev ju som ett träningspass. Vädret ser bra ut framöver så hoppas med lite fler pass innan säsongen börjar.
Ledsen om jag koncentrerar mig på smådetaljer här men…. Jag har de senaste helgerna slagit 140 bollar/dag och mina magmuskler känns fine. Har iofs tränat på gym men då mest vikt och inte uthållning. Brukar krampa runt 15/20 situps.

I min (begränsade?) värld kommer frågan … hur bär du dig åt?

Btw. Håller med om att utomhus slår inomhus med råge. Har kompisar som spelar ”dataspel” med sina klubbor och tror att verkligheten är densamma. Hårt uppvaknande för dem i vår.

Egon
Man kan ju faktiskt ha en väldigt otränad core.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 07 mar 2022, 22:18
Niklas skrev: 07 mar 2022, 09:12 Slog bollar igår. Utomhus i solen. Jag har svårt för inomhusgolf så blev första gången jag slog bollar sedan oktober. Det gick lång över förväntan. Slog en bit över hundra bollar så känner mig lite mörbultad idag. Framförallt träningsvärk i magmusklerna. Blev ju svettig utan jacka i 7 grader så blev ju som ett träningspass. Vädret ser bra ut framöver så hoppas med lite fler pass innan säsongen börjar.
Ledsen om jag koncentrerar mig på smådetaljer här men…. Jag har de senaste helgerna slagit 140 bollar/dag och mina magmuskler känns fine. Har iofs tränat på gym men då mest vikt och inte uthållning. Brukar krampa runt 15/20 situps.

I min (begränsade?) värld kommer frågan … hur bär du dig åt?

Btw. Håller med om att utomhus slår inomhus med råge. Har kompisar som spelar ”dataspel” med sina klubbor och tror att verkligheten är densamma. Hårt uppvaknande för dem i vår.

Egon
Är extremt muskelsvag överlag. Tror jag fick en etta i styrka när jag mönstrade. Nu är det lite bättre efter flera års gymmande, men om jag slarvat med träning som på sistone märks det ganska snabbt. Men brukar bara kännas så här första gången jag använder muskler på länge. Kommer inte känna något nästa gång.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 08 mar 2022, 08:13
Egon skrev: 07 mar 2022, 22:18
Niklas skrev: 07 mar 2022, 09:12 Slog bollar igår. Utomhus i solen. Jag har svårt för inomhusgolf så blev första gången jag slog bollar sedan oktober. Det gick lång över förväntan. Slog en bit över hundra bollar så känner mig lite mörbultad idag. Framförallt träningsvärk i magmusklerna. Blev ju svettig utan jacka i 7 grader så blev ju som ett träningspass. Vädret ser bra ut framöver så hoppas med lite fler pass innan säsongen börjar.
Ledsen om jag koncentrerar mig på smådetaljer här men…. Jag har de senaste helgerna slagit 140 bollar/dag och mina magmuskler känns fine. Har iofs tränat på gym men då mest vikt och inte uthållning. Brukar krampa runt 15/20 situps.

I min (begränsade?) värld kommer frågan … hur bär du dig åt?

Btw. Håller med om att utomhus slår inomhus med råge. Har kompisar som spelar ”dataspel” med sina klubbor och tror att verkligheten är densamma. Hårt uppvaknande för dem i vår.

Egon
Är extremt muskelsvag överlag. Tror jag fick en etta i styrka när jag mönstrade. Nu är det lite bättre efter flera års gymmande, men om jag slarvat med träning som på sistone märks det ganska snabbt. Men brukar bara kännas så här första gången jag använder muskler på länge. Kommer inte känna något nästa gång.
Du känner av kroppen eftersom du inte slagit bollar sen oktober, inte för att du är "svag" i någon muskel. Att golfare känner av sin golfsving i olika delar av kroppen är inget ovanligt. Oftast känner du av den delen av kroppen som får jobba mest på grund av att andra delar inte gör sitt jobb.
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MaxP skrev: 10 mar 2022, 09:31

Du känner av kroppen eftersom du inte slagit bollar sen oktober, inte för att du är "svag" i någon muskel. Att golfare känner av sin golfsving i olika delar av kroppen är inget ovanligt. Oftast känner du av den delen av kroppen som får jobba mest på grund av att andra delar inte gör sitt jobb.
Så är det.
Jag önskar att alla, någon gång, ska få uppleva hur det känns när alla bitar är på plats. Dvs. det känns inget alls lite som om man bara är där och håller i klubban men bollen flyger en mil.

Min ena svåger gör säkert av med flera tusen kalorier på en runda. Jag begriper inte hur han är skapt. 36 hål är helt omöjligt även med golfbil.

On that topic:
Så… det här med att man ska käka o dricka om vartannat under en rond är säkert livsviktigt för en del (noobs) och inte alls för oss andra rutinerade hackers.
När proffsen käkar pb&j på vitt bröd tror ju många att det måste vara ”nyttigt”. ;)

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 10 mar 2022, 12:41 Min ena svåger gör säkert av med flera tusen kalorier på en runda. Jag begriper inte hur han är skapt. 36 hål är helt omöjligt även med golfbil.

On that topic:
Så… det här med att man ska käka o dricka om vartannat under en rond är säkert livsviktigt för en del (noobs) och inte alls för oss andra rutinerade hackers.
När proffsen käkar pb&j på vitt bröd tror ju många att det måste vara ”nyttigt”. ;)

Egon
36 hål är inga som helst problem för mig, även om jag går hela tiden, och visst, jag är lite aktiv, men är inget fysmonster på något sätt.

Och det där med att äta och dricka så är det inget jag tänker på mer än vanligt. Men skulle jag analysera 36 hålsgolf så försöker jag äta frukost, gärna "riktig" lunch efter 18, och säkerligen något snacksigt efter resp 9 hål. Tänker jag på vad andra äter, nope, tänker jag själv på vad jag äter, nope, mat generellt räcker ganska långt.
Äter jag godis, yes sir!

I drickaflaskan har jag gärna resorb, (svettas nog mer än andra?) mest för att jag inte ska gå torsk på vätska iallafall.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag blir det golf... hoppas jag.
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det var populärt på rangen igår. Var ju t.o.m. svårt att få plats. Inte så konstigt när man nästan kunde stå i T-shirt och slå. Jag gjorde det inte, men såg en annan som tyckte det var lagom. Träffade bollen lite oväntat bra. Brukar jag inte göra i början av säsongen. Om jag kan få min järn-femma att flyga högt och rakt vet jag att formen är bra och det gjorde den. Nästan lite synd att banorna inte har öppnat än. Den här formen kan ju försvinna när som helst... Inte för att närspelet är särskilt skarpt just nu för att kunna få till en score. Det är lite intressant att jag knappt tappat svingmässigt på fem månader, men när det kommer till chippar är det nästan som att lära om sig från början varje år.
Hcp: ~12
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag så öppnade hemmabanan lite lätt. Endast från tee 52 och vissa utslagsplatser har matta, men detta var välkommet.
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag gick jag ut för att spela min första runda för i år. Var hyfsat väder när jag bestämde mig, men sen kom molnen och graderna sjönk, så klev av efter hål 7.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pkgolf skrev: 15 mar 2022, 15:45 Idag gick jag ut för att spela min första runda för i år. Var hyfsat väder när jag bestämde mig, men sen kom molnen och graderna sjönk, så klev av efter hål 7.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vekling ;) :lol:
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar