I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det finns säkert en mojlighet att apollo funkar bättre men siffrorna du visar stämmer inte med verkligheten.

Smash är helt orimlig och det enda sättet som du kan få dessa siffror är om någon variabel inte mäts korrekt.

Det är i princip omöjligt att få en smash över 135 med järn7 och när loftet sen ökar så droppar det rejält. Tourspelarna ligger t.ex i snitt på 1.33 med j7 och eftersom det är den längden du har på skaften så får vi utgå från det.

Oavsett om du vill tro på det jag skriver (orkar inte länka in källor) så tycker jag du ska vara lite restriktiv mot siffror och mer titta på bollflykt irl. Det kommer att hjälpa dig mer.

Apollo är ett gammalt hederligt klubbmakarskaft som i den mest använda modellen lätt kunde trimmas till såväl L som X-flex. Liknande modeller fanns (finns än?) även hos true temper och royal precision (rifle/px) men de har utvecklats och satt en massa olika modeller på marknaden sen den tiden. Varför!?
Senaste gången jag såg Apollo i ett OEM var i deras Hump som cobra erbjöd på gravity back-järnen. Inget fel på det, men ändå.

Så vad menar jag med det här?
Jo, du ämnar byta ut ett premiumskaft som är anpassat för en viss typ av spelare mot ett mer lågbudget versatile. I min värld så är det inget fel i sig, eftersom det beror på vem som ”stoppar i det”. Du, däremot, kanske inte vet hur det ligger till?

Egon
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Jagar man beg. till grabben men längden på klubborna är som en labyrint.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 27 jul 2023, 16:58 Jagar man beg. till grabben men längden på klubborna är som en labyrint. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har du små barn så finns det en massa skit som funkar sisådär. Inget är egentligen bra.

Ett tips är att inte trixa allt för mycket utan lära grabben att greppa ner.
Jag vet många juniorer runt 150-155cm som köper dam-set och inte alls får styr på grejerna.
Ett dam-set ligger på ca. C6-C8 i svingvikt.
Ett herr-set ligger på D0-D2.
Greppar man ner 1-1.5 tum så blir greppet smalare och svingvikten rasar 6-9swp. Tyngden kommer man inte ifrån men balansen blir rätt.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag är man liiiiite bättre i ryggen. Small till ordentligt i onsdags och kändes som om det aldrig blir golf igen men idag ser jag ändå ljuset. Bild

Egon skrev:
Pkgolf skrev: 27 jul 2023, 16:58 Jagar man beg. till grabben men längden på klubborna är som en labyrint. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har du små barn så finns det en massa skit som funkar sisådär. Inget är egentligen bra.

Ett tips är att inte trixa allt för mycket utan lära grabben att greppa ner.
Jag vet många juniorer runt 150-155cm som köper dam-set och inte alls får styr på grejerna.
Ett dam-set ligger på ca. C6-C8 i svingvikt.
Ett herr-set ligger på D0-D2.
Greppar man ner 1-1.5 tum så blir greppet smalare och svingvikten rasar 6-9swp. Tyngden kommer man inte ifrån men balansen blir rätt.

Egon
Grabben är sju år. Vill bara hitta klubbor som är bra i längd och inte så tunga, så bra eller dåligt är inte hela världen nu.
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag fick jag förövrigt mejl om att jag tagit mig till finalen av Golf Gamebook Open på Bro Hof. Märklig känsla. Vet inte riktigt vad jag ska tänka eller tycka om det.
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Pkgolf skrev: 28 jul 2023, 18:26 Idag fick jag förövrigt mejl om att jag tagit mig till finalen av Golf Gamebook Open på Bro Hof. Märklig känsla. Vet inte riktigt vad jag ska tänka eller tycka om det.


Grattis
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Gick jag in på Min Golf och kikade på HCP-tavlan och kunde se alla HCP k klubben.
Vi har 50st spelare med +HCP.

Hur många har din hemmaklubb?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Sohlberg skrev:
Pkgolf skrev: 28 jul 2023, 18:26 Idag fick jag förövrigt mejl om att jag tagit mig till finalen av Golf Gamebook Open på Bro Hof. Märklig känsla. Vet inte riktigt vad jag ska tänka eller tycka om det.


Grattis
Tack!
JohanAdministratör skrev:Gick jag in på Min Golf och kikade på HCP-tavlan och kunde se alla HCP k klubben.
Vi har 50st spelare med +HCP.

Hur många har din hemmaklubb?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Våran klubb har bara fyra stycken.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

JohanAdministratör skrev:Gick jag in på Min Golf och kikade på HCP-tavlan och kunde se alla HCP k klubben.
Vi har 50st spelare med +HCP.

Hur många har din hemmaklubb?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Ingen Bild
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag är det Söndagstouren igen. 32 deltagare. Jag startar i sista boll kl 10:10.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar