I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 09 mar 2024, 12:14 Här handlade det om att testa skaftet. Inte säkert att stället har huvuden från alla märken. Då får man ta det som är närmast det man själv spelar i loftväg. Vilket i detta fall var JPX 923 Forged. C-taper Lite 115X kändes bättre överlag jämfört med mitt PX 6.0. Med mina nuvarande skaft finns bara ett läge. Maxfart. Med C-taper Lite 115X kunde jag både köra fullt ut och även svinga långsammare om jag så ville.

Det är dessutom en ren omöjlighet ekonomiskt för en golfbutik att ha alla skaft och alla huvuden hemma. Är som sagt inte ekonomiskt försvarsbart.
Du kanske inte ska tala i meningar som ”ekonomiskt försvarbart”. 😂

Sen visar väl ditt svar ovan hur lite du fattar om vad fitting är.
Visst kan man någorlunda känna av skaft i andra huvud men det är i värsta fall lika illa som att testa f1-däck med en gammal Ford fiesta.

Px 6.0 är inget svårt att dra runt. Det klarar man med ryckig senior-fart. Det är butt stiff samt tip soft och jämfört med OG C-taper är det bara tippen (stiff i c-taper) som skiljer. Två helt skilda profiler som är skapade för väldigt olika svingar.

(Dina skaftval som du har presenterat (på det här forumet) spretar nåt enormt. Nyss var det Apollo som var guds gåva till Svingit!? Det är mil ifrån px som du blivit ”fittad” för. Nu är det c-taper lite… omtag modell byte styre mot sadel.)

Jämför vi sen med C-taper lite så liknar det mer ett DG. Där (DG) kommer man undan med både R och x-stiff om man vill eftersom tippen är så stabil och butten är skönt soft. Det passar inte ett okontrollerat tempo.. men även dessa svingar kan tycka att det ”känns” bra.
X kan säkert funka i c-taper lite men jämförelsen med px 6.0 finns inte på kartan hos en seriös fitter. Så snett bör man inte kunna hamna från början.

Btw. DG fins ju numera i massvis av viktklasser samt tweakade profiler utan att helt gå ifrån originalet.
Kommer du landa där?

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har jag fått upp ögonen för nästa bok som ska inhandlas, https://thefirstcall.substack.com/p/hug ... dium=email

Den handlar om Hughes Norton, en superagent till stjärnorna som nu tar bladet från mun och talar ut om alla affärer med Tiger, Phil med flera.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 09 mar 2024, 20:25
svingit skrev: 09 mar 2024, 12:14 Här handlade det om att testa skaftet. Inte säkert att stället har huvuden från alla märken. Då får man ta det som är närmast det man själv spelar i loftväg. Vilket i detta fall var JPX 923 Forged. C-taper Lite 115X kändes bättre överlag jämfört med mitt PX 6.0. Med mina nuvarande skaft finns bara ett läge. Maxfart. Med C-taper Lite 115X kunde jag både köra fullt ut och även svinga långsammare om jag så ville.

Det är dessutom en ren omöjlighet ekonomiskt för en golfbutik att ha alla skaft och alla huvuden hemma. Är som sagt inte ekonomiskt försvarsbart.
Du kanske inte ska tala i meningar som ”ekonomiskt försvarbart”. 😂

Sen visar väl ditt svar ovan hur lite du fattar om vad fitting är.
Visst kan man någorlunda känna av skaft i andra huvud men det är i värsta fall lika illa som att testa f1-däck med en gammal Ford fiesta.

Px 6.0 är inget svårt att dra runt. Det klarar man med ryckig senior-fart. Det är butt stiff samt tip soft och jämfört med OG C-taper är det bara tippen (stiff i c-taper) som skiljer. Två helt skilda profiler som är skapade för väldigt olika svingar.

(Dina skaftval som du har presenterat (på det här forumet) spretar nåt enormt. Nyss var det Apollo som var guds gåva till Svingit!? Det är mil ifrån px som du blivit ”fittad” för. Nu är det c-taper lite… omtag modell byte styre mot sadel.)

Jämför vi sen med C-taper lite så liknar det mer ett DG. Där (DG) kommer man undan med både R och x-stiff om man vill eftersom tippen är så stabil och butten är skönt soft. Det passar inte ett okontrollerat tempo.. men även dessa svingar kan tycka att det ”känns” bra.
X kan säkert funka i c-taper lite men jämförelsen med px 6.0 finns inte på kartan hos en seriös fitter. Så snett bör man inte kunna hamna från början.

Btw. DG fins ju numera i massvis av viktklasser samt tweakade profiler utan att helt gå ifrån originalet.
Kommer du landa där?

Egon
Haha. Ja, Egon kan man alltid vara säker på att dyka upp och briljera och leka viktig i forumet. Undrar fortfarande varför du inte använder dina kunskaper till att bli fitter eller jobba inom golf i någon form.
Nu gick jag till en annan golfburtik när jag gjorde skaftfittingen då den jag går till annars inte har alla skaft som c-taper lite. PX6.0 var det som då passade mig bäst och alla andra "standard" skaft som erbjöds inte passade alls.
DG fanns bara i 105 S300 och X100. Har testat båda dom. Sköna men för lätta.

Att du tycker man kan slå lugna slag med ett PX6.0 Rifle får stå för dig. Undrar om du ens har spelat det skaftet. För du är då den enda jag hört säga att det är lätt att dra runt med en seniorsving. Då har jag i GC Quad 94-96 mph i svinghastighet.
I Trackman har jag 91-92 mph i svinghastighet. PX6.0 kunde jag bara slå vid full fart och även då kände jag det inte kicka alls. C-taper Lite 115X kunde jag variera min svingfart med och träffa bra. Skaftet kändes som det kickade mer på rätt ställe och hade en högre launch.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 09 mar 2024, 22:27.

Haha. Ja, Egon kan man alltid vara säker på att dyka upp och briljera och leka viktig i forumet.
Leka vad?
Det är iofs. ganska kul att du använder forumet som din privata dagbok men frågan är ju vad du får ut av att tvätta din ombytliga byk här?

Jag tror att det är uppenbart för alla att du snart hittar något nytt som ”passar bäst”.

Sen.
Det finns inget skaft som förhindrar din OTT så du kan sluta leta. Bit ihop.

Egon
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 09 mar 2024, 22:27
Egon skrev: 09 mar 2024, 20:25
svingit skrev: 09 mar 2024, 12:14 Här handlade det om att testa skaftet. Inte säkert att stället har huvuden från alla märken. Då får man ta det som är närmast det man själv spelar i loftväg. Vilket i detta fall var JPX 923 Forged. C-taper Lite 115X kändes bättre överlag jämfört med mitt PX 6.0. Med mina nuvarande skaft finns bara ett läge. Maxfart. Med C-taper Lite 115X kunde jag både köra fullt ut och även svinga långsammare om jag så ville.

Det är dessutom en ren omöjlighet ekonomiskt för en golfbutik att ha alla skaft och alla huvuden hemma. Är som sagt inte ekonomiskt försvarsbart.
Du kanske inte ska tala i meningar som ”ekonomiskt försvarbart”. 😂

Sen visar väl ditt svar ovan hur lite du fattar om vad fitting är.
Visst kan man någorlunda känna av skaft i andra huvud men det är i värsta fall lika illa som att testa f1-däck med en gammal Ford fiesta.

Px 6.0 är inget svårt att dra runt. Det klarar man med ryckig senior-fart. Det är butt stiff samt tip soft och jämfört med OG C-taper är det bara tippen (stiff i c-taper) som skiljer. Två helt skilda profiler som är skapade för väldigt olika svingar.

(Dina skaftval som du har presenterat (på det här forumet) spretar nåt enormt. Nyss var det Apollo som var guds gåva till Svingit!? Det är mil ifrån px som du blivit ”fittad” för. Nu är det c-taper lite… omtag modell byte styre mot sadel.)

Jämför vi sen med C-taper lite så liknar det mer ett DG. Där (DG) kommer man undan med både R och x-stiff om man vill eftersom tippen är så stabil och butten är skönt soft. Det passar inte ett okontrollerat tempo.. men även dessa svingar kan tycka att det ”känns” bra.
X kan säkert funka i c-taper lite men jämförelsen med px 6.0 finns inte på kartan hos en seriös fitter. Så snett bör man inte kunna hamna från början.

Btw. DG fins ju numera i massvis av viktklasser samt tweakade profiler utan att helt gå ifrån originalet.
Kommer du landa där?

Egon
Nu gick jag till en annan golfburtik när jag gjorde skaftfittingen då den jag går till annars inte har alla skaft som c-taper lite. PX6.0 var det som då passade mig bäst och alla andra "standard" skaft som erbjöds inte passade alls.
DG fanns bara i 105 S300 och X100. Har testat båda dom. Sköna men för lätta.

Att du tycker man kan slå lugna slag med ett PX6.0 Rifle får stå för dig. Undrar om du ens har spelat det skaftet. För du är då den enda jag hört säga att det är lätt att dra runt med en seniorsving. Då har jag i GC Quad 94-96 mph i svinghastighet.
I Trackman har jag 91-92 mph i svinghastighet. PX6.0 kunde jag bara slå vid full fart och även då kände jag det inte kicka alls. C-taper Lite 115X kunde jag variera min svingfart med och träffa bra. Skaftet kändes som det kickade mer på rätt ställe och hade en högre launch.
Jag tycker inte det du skriver. Jag skrev bara att px 6.0 inte är svårt att dra runt.

Det där att du gick hit … o sen dit .. o gjorde en ”skaftfitting” blir på något sätt väldigt konstigt.
Som föregående talare skrev så bör man testa det man ska spela med, med skaftet för att få svar.

Tom. ett back-up set som är gjort med exakt likadana komponenter ner till minsta mm och 100-dels gram, känns inte exakt likadant. Vi pratar iofs. proffs likt Tiger då, men här kommer du och som inte har inte koll på vad som ändrar känslan och drar slutsatser som den värsta Donald Trump.

Läs och lär!
Du kan få en hint av ett skaft om du har samma vikt, loft, lie på huvudet.
Är de bara nära så blir det långtifrån en överförbar feel, men likväl en liten hint.
Jag gissar att du inte har koll på dina huvud eller koll på de du så lättvindigt ansåg var likvärdiga så ”fittingen” var inte mycket till fitting.

Bollträffen förmedlar absolut känsla och hur man kan tro att ett annat huvud än det man ämnar spela ska avgöra skaftets roll, blir då en stor gåta.
Bara att ställa upp med en annan klubba gör mycket för hur resultat blir.

Px och kbs har ett lite mindre spann där de funkar för olika spelare. Med det sagt så kan naturligtvis alla spela dessa skaft men just styvheten i butten (vs övr. flex på skaftet.) gör att en person som inte svingar kompatibelt med denna profil, behöver gå ner/upp i flex på ett sätt som inte rimmar med gemene mans tankar om vad flex är.
Lång mening… så läs igen och förstå komplexiteten.

DG är safe och lite mellanmjölk, PX är sneaky, Kbs är ett svar på px, nippon är smooth.
Alla funkar men på väldigt olika sätt.

Just nu tiitar jag på ett DG 98 DST som är ett svar på nippons 950 GH, När jag softsteppar dessa landar de runt 101-102 och frågan är om tippen blir för soft. Hardstep går bort eftersom de droppar ner i vikt då.

Hur specade de .. de c-taper lite du provade?
Vet du hur långt ner de var monterade i hoseln?
Vilken exakt vikt hade klubbhuvudet med conex’en?
Var det egentligen så att du testade ett X som spelades R+?

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 09 mar 2024, 22:47
svingit skrev: 09 mar 2024, 22:27.

Haha. Ja, Egon kan man alltid vara säker på att dyka upp och briljera och leka viktig i forumet.
Leka vad?
Det är iofs. ganska kul att du använder forumet som din privata dagbok men frågan är ju vad du får ut av att tvätta din ombytliga byk här?

Jag tror att det är uppenbart för alla att du snart hittar något nytt som ”passar bäst”.

Sen.
Det finns inget skaft som förhindrar din OTT så du kan sluta leta. Bit ihop.

Egon
Kan du definiera OTT? Det är skillnad på OTT och OTT.
Har aldrig heller sagt att det finns något skaft som "förindrar" min OTT eller att jag ens försöker bli av med det. För det är så jag svingar.
OTT i sig är inget dåligt. Men det borde du ju veta som är proffs på hur spelare ska svinga som det verkar.

Lite exempel på OTT svingar.

Miracle Swing - Is OVER THE TOP Bad or Good?! Golf Myth BUSTED


Viktor Hovland


Craig Stadler


Brendan De Jonge - Over the Top, Or an Effective Pattern Used by All-Time Greats?


Miracle Swing - Gary Player
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 09 mar 2024, 23:33
svingit skrev: 09 mar 2024, 22:27
Egon skrev: 09 mar 2024, 20:25

Du kanske inte ska tala i meningar som ”ekonomiskt försvarbart”. 😂

Sen visar väl ditt svar ovan hur lite du fattar om vad fitting är.
Visst kan man någorlunda känna av skaft i andra huvud men det är i värsta fall lika illa som att testa f1-däck med en gammal Ford fiesta.

Px 6.0 är inget svårt att dra runt. Det klarar man med ryckig senior-fart. Det är butt stiff samt tip soft och jämfört med OG C-taper är det bara tippen (stiff i c-taper) som skiljer. Två helt skilda profiler som är skapade för väldigt olika svingar.

(Dina skaftval som du har presenterat (på det här forumet) spretar nåt enormt. Nyss var det Apollo som var guds gåva till Svingit!? Det är mil ifrån px som du blivit ”fittad” för. Nu är det c-taper lite… omtag modell byte styre mot sadel.)

Jämför vi sen med C-taper lite så liknar det mer ett DG. Där (DG) kommer man undan med både R och x-stiff om man vill eftersom tippen är så stabil och butten är skönt soft. Det passar inte ett okontrollerat tempo.. men även dessa svingar kan tycka att det ”känns” bra.
X kan säkert funka i c-taper lite men jämförelsen med px 6.0 finns inte på kartan hos en seriös fitter. Så snett bör man inte kunna hamna från början.

Btw. DG fins ju numera i massvis av viktklasser samt tweakade profiler utan att helt gå ifrån originalet.
Kommer du landa där?

Egon
Nu gick jag till en annan golfburtik när jag gjorde skaftfittingen då den jag går till annars inte har alla skaft som c-taper lite. PX6.0 var det som då passade mig bäst och alla andra "standard" skaft som erbjöds inte passade alls.
DG fanns bara i 105 S300 och X100. Har testat båda dom. Sköna men för lätta.

Att du tycker man kan slå lugna slag med ett PX6.0 Rifle får stå för dig. Undrar om du ens har spelat det skaftet. För du är då den enda jag hört säga att det är lätt att dra runt med en seniorsving. Då har jag i GC Quad 94-96 mph i svinghastighet.
I Trackman har jag 91-92 mph i svinghastighet. PX6.0 kunde jag bara slå vid full fart och även då kände jag det inte kicka alls. C-taper Lite 115X kunde jag variera min svingfart med och träffa bra. Skaftet kändes som det kickade mer på rätt ställe och hade en högre launch.
Jag tycker inte det du skriver. Jag skrev bara att px 6.0 inte är svårt att dra runt.

Det där att du gick hit … o sen dit .. o gjorde en ”skaftfitting” blir på något sätt väldigt konstigt.
Som föregående talare skrev så bör man testa det man ska spela med, med skaftet för att få svar.

Tom. ett back-up set som är gjort med exakt likadana komponenter ner till minsta mm och 100-dels gram, känns inte exakt likadant. Vi pratar iofs. proffs likt Tiger då, men här kommer du och som inte har inte koll på vad som ändrar känslan och drar slutsatser som den värsta Donald Trump.

Läs och lär!
Du kan få en hint av ett skaft om du har samma vikt, loft, lie på huvudet.
Är de bara nära så blir det långtifrån en överförbar feel, men likväl en liten hint.
Jag gissar att du inte har koll på dina huvud eller koll på de du så lättvindigt ansåg var likvärdiga så ”fittingen” var inte mycket till fitting.

Bollträffen förmedlar absolut känsla och hur man kan tro att ett annat huvud än det man ämnar spela ska avgöra skaftets roll, blir då en stor gåta.
Bara att ställa upp med en annan klubba gör mycket för hur resultat blir.

Px och kbs har ett lite mindre spann där de funkar för olika spelare. Med det sagt så kan naturligtvis alla spela dessa skaft men just styvheten i butten (vs övr. flex på skaftet.) gör att en person som inte svingar kompatibelt med denna profil, behöver gå ner/upp i flex på ett sätt som inte rimmar med gemene mans tankar om vad flex är.
Lång mening… så läs igen och förstå komplexiteten.

DG är safe och lite mellanmjölk, PX är sneaky, Kbs är ett svar på px, nippon är smooth.
Alla funkar men på väldigt olika sätt.

Just nu tiitar jag på ett DG 98 DST som är ett svar på nippons 950 GH, När jag softsteppar dessa landar de runt 101-102 och frågan är om tippen blir för soft. Hardstep går bort eftersom de droppar ner i vikt då.

Egon
Hur specade de .. de c-taper lite du provade?
Vet du hur långt ner de var monterade i hoseln?
Vilken exakt vikt hade klubbhuvudet med conex’en?
Var det egentligen så att du testade ett X som spelades R+?

Egon
Ner i kaninhålet är det ingen butik jag varit till som sysslat med. I sluänden kokar det ner till en känsla hos spelaren. Känns det bra så svingar man bättre.

Sen det där med att det är viktigt att testa med likadant huvud man redan spelar blir ju svårt för en spelare som kommer in med ett 5-6 år gamla klubbor och bara vill göra en retrofitting.
Det är en omöjlighet. I detta fall var det att butiken inte hade huvudet och då valde det huvud som låg närmast mitt egna huvud.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 74
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Idag kom dem nya järnklubborna lagom till att jag fick sålt mina trotjänare sedan 6år, Mizuno byttes mot Titleist och det blev T100 J5 till PW

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Bilagor
IMG_6298.JPG
IMG_6298.JPG (255.28 KiB) Visad 605 gånger
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

mikael.josefson skrev: 11 mar 2024, 19:02 Idag kom dem nya järnklubborna lagom till att jag fick sålt mina trotjänare sedan 6år, Mizuno byttes mot Titleist och det blev T100 J5 till PW Bild

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Snygga. Välkommen till T-familjen.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 10 mar 2024, 00:28
Kan du definiera OTT? Det är skillnad på OTT och OTT.
Har aldrig heller sagt att det finns något skaft som "förindrar" min OTT eller att jag ens försöker bli av med det. För det är så jag svingar.
OTT i sig är inget dåligt. Men det borde du ju veta som är proffs på hur spelare ska svinga som det verkar.
Haha, jag retas med dig.
Du är så fast i att varenda av dina nya skaft och klubbor som du köper kommer funka betydligt bättre än allt annat. När jag sen nämner din sving (varesig den är bra eller inte) så reagerar du exakt likadant. 😉

OTT talar man bara om som en förstörande egenskap. Att allt som slås (ska slås) med neg. AoA behöver ett spår som går liiite utifrån och in vs FA, pratas det väldigt sällan om.

Proffsen har tendenser i sina svingar och att en lätt draw med järn förbyts mot en lätt fade med driver, tyder mer på att fysiken (du vet det där man läste i skolan) har sin gilla gång. Längre skaft ger annat resultat på en likvärdig svingrörelse.
Det är så det blir med en väldigt konsekvent sving.

Om man pullar (drar) järnen vänster om målet samt ev. får en liten skruv tillbaka så har man med största sannolikhet en sving som har den neg. formen av OTT. Det behöver inte anses som ett problem men tendensen finns där. Likt ovan så blir det (i det fallet) värre ju längre klubborna blir.

Om man är ”over the top” i baksvingen men droppar klubban och kommer ner square/inifrån så är en sådan mer korrekt benämnd OTT inget värt att nämna som OTT alls.

Btw.
Ovan var ingen tanke om din sving öht. utan mer en förklaring till vad det är/gör.
Känner du att det är läge att vi rannsakar ämnet mer?

Egon
Skriv svar