I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1388
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikaelanstad skrev: 14 apr 2022, 14:29
svingit skrev:
Niklas skrev: 14 apr 2022, 14:10

Bra. Nu tog du faktiskt upp det som jag tycker är det största problemet. Om man går in på min golf och ska boka på en bana med sweetspot (och man inte vet om det) så ser det ut som banan är stängd. Det är inte så lyckat skulle jag säga....

Nej, men det finns lite artiklar på det och att det ska göra det enklare för klubbarna och något om en bokningsägare och det stoppa till folk som inte dyker upp till sina tider. Jag vet inte, jag har ju inte den vinkeln som spelar. Jag ser bara en till mellanhand som kan plocka ut lite pengar.

Jag kan ju meddela att appen Sweetspot har 2,3 i betyg på Google Play, så tror inte den fungerar bättre än min golf sett från ett användargränssnitt.
Sweetspot appen kan man om klubben aktiverat det anmäla sin ankomst. Sen klarar Sweetspot av fler alternativ till medlemskap och rabatter direkt i appen. även inomhusanläggningar för golf har börjat använda Sweetspot.
Själv tycker jag den fungerar bra. man ser hur många runder man spelat och hur många rundor man har kvar att spela på sitt medlemskap.

Våran klubb, GolfUppsala har börjat med olika nivåer av medlemskap för att göra det rättvisare för alla. Jag har Guld medlemskap och kan då spela 75 rundor/säsong gratis. Sen spelar man till reducerad greenfee. Finns även en Platinumnivå där du får spela hur mycket du vill samt så ingår ett vip kort värde 1995 kr där du har fria rangebollar och får hyra golfbil med 40% rabatt och man har även30% rabatt på simulatortid.
Med Sweetspot så kan klubbarna styra och hålla koll på statistik över spelade rundor och betalande gäster bättre.
Men då ställer jag motfrågan, på vilket sätt gör Sweetspot det enklare än det andra att ha koll på spelade rundor och betalande gäster? Nyfiken vad som gör det värt för vissa klubbar att investera i det mot Min golf

Vi här nere har ju inte som Golfuppsala så här finns det ingen vinning i att se antal rundor man får spela. Då vi spelar fritt på 4 banor i vårat medlemskap

Och man kan ju se på tex App Store att den får mängder med kritik att vara dålig

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det får du fråga klubben varför dom använder Sweetspot. En anledning är vad jag hört. Är att Min Golf tar mer betalt för sin tjänst.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Allt handlar om pengar.

Ser ingen fördel utifrån gästens ögon varför inte MGB skulle fungera som bokningssystem.

Är det någon som spelat sin hemmabana under en attraktiv tid och tänkt "Härligt med sånt fint värde på denna runda." för att den kostade mer för betalande gäst? Nu är jag ny till golfen men aldrig reflekterat i vad gäster betalar hos min hemmaklubb.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Pkgolf skrev:Allt handlar om pengar.

Ser ingen fördel utifrån gästens ögon varför inte MGB skulle fungera som bokningssystem.

Är det någon som spelat sin hemmabana under en attraktiv tid och tänkt "Härligt med sånt fint värde på denna runda." för att den kostade mer för betalande gäst? Nu är jag ny till golfen men aldrig reflekterat i vad gäster betalar hos min hemmaklubb.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Jag personligen har svårt att se att golfbanorna skulle tjäna mer pengar i slutändan på det systemet, läser man lite kommentarer så verkar det inte fungera riktigt som tänkt. Och många verkar bojkotta dem som gått över pga alla problem.

Sen verkar man inte kunna använda Greenfee biljetter, rabatter osv via detta utan då ska golfklubben betala tillbaka pengarna då du måste betala bokningen när denna bokas.

Jag förstår att man kanske får bort dessa som bokar mot Greenfee o bokar sent via Min golf.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1388
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikaelanstad skrev: 14 apr 2022, 18:34
Pkgolf skrev:Allt handlar om pengar.

Ser ingen fördel utifrån gästens ögon varför inte MGB skulle fungera som bokningssystem.

Är det någon som spelat sin hemmabana under en attraktiv tid och tänkt "Härligt med sånt fint värde på denna runda." för att den kostade mer för betalande gäst? Nu är jag ny till golfen men aldrig reflekterat i vad gäster betalar hos min hemmaklubb.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Jag personligen har svårt att se att golfbanorna skulle tjäna mer pengar i slutändan på det systemet, läser man lite kommentarer så verkar det inte fungera riktigt som tänkt. Och många verkar bojkotta dem som gått över pga alla problem.

Sen verkar man inte kunna använda Greenfee biljetter, rabatter osv via detta utan då ska golfklubben betala tillbaka pengarna då du måste betala bokningen när denna bokas.

Jag förstår att man kanske får bort dessa som bokar mot Greenfee o bokar sent via Min golf.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Detta är vad jag hittat iaf. Verkar som det är en algoritm som styr greenfeen beroende tid på dygnet och väder på något sätt.
Wille Schauman är tydligen en del av Sweetspot.

https://www.svenskgolf.se/artiklar/arti ... lf-battre/

Tycker det är en smart idé faktiskt. Sweetspot tar hand om bokning och betalning. Förr kunde en gäst boka en tid och sedan inte dyka upp pga regn eller annan orsak. Då förlorar klubben pengar för den bokade tiden.
Se det som när du bokar en massage och sedan inte dyker upp på utsatt tid. Då får man oftast (Om det står i bokningsvillkoren) betala ändå genom att man blir fakturerad.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

svingit skrev:
Mikaelanstad skrev: 14 apr 2022, 18:34
Pkgolf skrev:Allt handlar om pengar.

Ser ingen fördel utifrån gästens ögon varför inte MGB skulle fungera som bokningssystem.

Är det någon som spelat sin hemmabana under en attraktiv tid och tänkt "Härligt med sånt fint värde på denna runda." för att den kostade mer för betalande gäst? Nu är jag ny till golfen men aldrig reflekterat i vad gäster betalar hos min hemmaklubb.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Jag personligen har svårt att se att golfbanorna skulle tjäna mer pengar i slutändan på det systemet, läser man lite kommentarer så verkar det inte fungera riktigt som tänkt. Och många verkar bojkotta dem som gått över pga alla problem.

Sen verkar man inte kunna använda Greenfee biljetter, rabatter osv via detta utan då ska golfklubben betala tillbaka pengarna då du måste betala bokningen när denna bokas.

Jag förstår att man kanske får bort dessa som bokar mot Greenfee o bokar sent via Min golf.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Detta är vad jag hittat iaf. Verkar som det är en algoritm som styr greenfeen beroende tid på dygnet och väder på något sätt.
Wille Schauman är tydligen en del av Sweetspot.

https://www.svenskgolf.se/artiklar/arti ... lf-battre/

Tycker det är en smart idé faktiskt. Sweetspot tar hand om bokning och betalning. Förr kunde en gäst boka en tid och sedan inte dyka upp pga regn eller annan orsak. Då förlorar klubben pengar för den bokade tiden.
Se det som när du bokar en massage och sedan inte dyker upp på utsatt tid. Då får man oftast (Om det står i bokningsvillkoren) betala ändå genom att man blir fakturerad.
Läste den artikeln också och jag håller med om att det är helt rätt att folk får lägga fram plånboken om dom skiter i att dyka upp. Det blir ju däremot mindre kul om man råkar hamna i en bilolycka eller liknande som gör att man inte hinner till tiden, men gissningsvis måste väl klubben kunna kontakta sweetspot för avbokning om man ringt klubben och meddelat problematiken.

Kunde inte läsa mig till hur lång tid innan utslag som man måste avboka för att slippa betala. Har du koll?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1388
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pkgolf skrev: 14 apr 2022, 20:34
svingit skrev:
Mikaelanstad skrev: 14 apr 2022, 18:34


Jag personligen har svårt att se att golfbanorna skulle tjäna mer pengar i slutändan på det systemet, läser man lite kommentarer så verkar det inte fungera riktigt som tänkt. Och många verkar bojkotta dem som gått över pga alla problem.

Sen verkar man inte kunna använda Greenfee biljetter, rabatter osv via detta utan då ska golfklubben betala tillbaka pengarna då du måste betala bokningen när denna bokas.

Jag förstår att man kanske får bort dessa som bokar mot Greenfee o bokar sent via Min golf.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Detta är vad jag hittat iaf. Verkar som det är en algoritm som styr greenfeen beroende tid på dygnet och väder på något sätt.
Wille Schauman är tydligen en del av Sweetspot.

https://www.svenskgolf.se/artiklar/arti ... lf-battre/

Tycker det är en smart idé faktiskt. Sweetspot tar hand om bokning och betalning. Förr kunde en gäst boka en tid och sedan inte dyka upp pga regn eller annan orsak. Då förlorar klubben pengar för den bokade tiden.
Se det som när du bokar en massage och sedan inte dyker upp på utsatt tid. Då får man oftast (Om det står i bokningsvillkoren) betala ändå genom att man blir fakturerad.
Läste den artikeln också och jag håller med om att det är helt rätt att folk får lägga fram plånboken om dom skiter i att dyka upp. Det blir ju däremot mindre kul om man råkar hamna i en bilolycka eller liknande som gör att man inte hinner till tiden, men gissningsvis måste väl klubben kunna kontakta sweetspot för avbokning om man ringt klubben och meddelat problematiken.

Kunde inte läsa mig till hur lång tid innan utslag som man måste avboka för att slippa betala. Har du koll?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

hur lång tid före är något varje enskild klubb bestämmer. Jag vet att Indoor Golf Uppsala har 3 timmar före för att få tillbaka pengarna.
Skäl som man inte kan styra över själv och som gör att man inte hinner i tid borde inte vara några problem att avboka eller flytta tid, om man kontaktar klubben direkt.

En annan aspekt i det hela är ju att en spelare som bara spelar 10 rundor/säsong betalar lika mycket i medlemsavgift som en som spelar 100 rundor/säsong.
Därav att klubbar börjar skapa olika medlemspaket. En som mig som snittar 80 rundor/år behöver ta det lite dyrare paketet Guld som kostar 6900 om man har spelrätt och 7900 om man inte har spelrätt.
Nu har kag spelrätt för att var asäker på att få plats i klubben som faktiskt fick stoppa intaget av medlemmar förra året. Då vi vad jag tror är 3000+ medlemmar.

Detta sköts också bättre med Sweetspot, då det är en av deras grundidéer med appen. Att det ska vara enkelt att skapa förmånliga paket för olika typer av medlemmar.

Här kan du läsa mer om paketen som just GolfUppsala har. https://www.golfuppsala.se/web/medlemsavgifter/
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pkgolf skrev: 14 apr 2022, 16:22 Allt handlar om pengar.

Ser ingen fördel utifrån gästens ögon varför inte MGB skulle fungera som bokningssystem.

Är det någon som spelat sin hemmabana under en attraktiv tid och tänkt "Härligt med sånt fint värde på denna runda." för att den kostade mer för betalande gäst? Nu är jag ny till golfen men aldrig reflekterat i vad gäster betalar hos min hemmaklubb.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Grunden för Sweetspots värde är ju deras dynamiska prissättning vilket gör det möjligt för dig som greenfeespelare att välja vad du vill betala för din runda och därigenom anpassa tiden du spelar. Mindre attraktiva tider = billigare, mer attraktiva tider = dyrare. Det hjälper klubbarna med två saker - att fylla upp sina starttider och att maximera förtjänsten per bokad tid. MGB har inte idag samma möjligheter att göra detta automatiskt utan det behöver vara med handpåläggning.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikaelanstad skrev: 14 apr 2022, 18:34 Jag personligen har svårt att se att golfbanorna skulle tjäna mer pengar i slutändan på det systemet, läser man lite kommentarer så verkar det inte fungera riktigt som tänkt. Och många verkar bojkotta dem som gått över pga alla problem.

Sen verkar man inte kunna använda Greenfee biljetter, rabatter osv via detta utan då ska golfklubben betala tillbaka pengarna då du måste betala bokningen när denna bokas.

Jag förstår att man kanske får bort dessa som bokar mot Greenfee o bokar sent via Min golf.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Hela deras affärsmodell bygger på att systemet hjälper klubben tjäna mer pengar. Finns det sina problem med systemet - ABSOLUT! Men det gör det med MGB också.
Det går alldeles utmärkt att använda greenfeebiljetter, rabatter och så vidare när du bokar själv också.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4706
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag var det utomhus-premiär!!!
Drömväder. Hoppas det håller i sig så hemmaklubben kan öppna snart.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Har jag spelat runda 2 på den riktiga säsongen 2022.
Inget att skryta om men allt bankande på rangen senaste veckorna kunde jag skippat. Det är same shit utan.
Det enda positiva är att hybriden svarat på järnsvingandet. Bra träffar och en framtida säker transportklubba.

Egon
Skriv svar