Hallå där,
I samband med att jag i fjol tog mitt gröna kort köpte jag mig en begagnad Mizuno MX560 12* och har spelat med den fram tills idag. På något vis lyckades jag knäcka skaftet i infästningen till huvudet så den är dödförklarad. Anledningen till att jag köpte en 12* var att jag hade lite svårt att få upp bollen ordentligt med 10*-drivers jag lånat under kursen.
Nu är jag nere på 34 i hcp och sänker mig i princip varje runda, när jag äntligen börjar få lite ordning på svingen. Med Mizuno-drivern fick jag raka och fina slag med 170-190m carry ungefär.
Nu till problemet: Jag behöver en ny driver men känner inte riktigt att jag är redo att hosta upp 3-4000 för en av årets modeller. Ser att det finns lite modeller från förra året för under 2000:- (Aeroburner, Vapor Speed t.ex) med ställbara loft hos XXL och andra mindre golf-orienterade butiker. Är det jättedumt att köpa en "off the rack" och testa sig fram med loftet eller är det att gå till ordentlig butik, provsvinga osv även för en nybörjare?
Ny driver utan att provsvinga?
-
Svårt att svara på, beror lite på vad du vill ha för informationen av testet.
Klart att det alltid är bra att prova klubban och se att man trivs med den. Lika viktigt är det att du trivs med utseendet på den för det ger en bra känsla varje gång du ser den.
De kan skilja sig en del i ljud och "känsla" på drivern och en sån sak kan man bara testa fram. Sen tror jag inte direkt du kommer slå längre med den ena än den andra på enbart tekniken i märket. Handlar mer om att du ska trivas med den och hur den känns, även att du får ett resultat du är nöjd med.
Klart att det alltid är bra att prova klubban och se att man trivs med den. Lika viktigt är det att du trivs med utseendet på den för det ger en bra känsla varje gång du ser den.
De kan skilja sig en del i ljud och "känsla" på drivern och en sån sak kan man bara testa fram. Sen tror jag inte direkt du kommer slå längre med den ena än den andra på enbart tekniken i märket. Handlar mer om att du ska trivas med den och hur den känns, även att du får ett resultat du är nöjd med.
Det är utrustningen som gör spelaren
Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
- JohanAdministratör
- Site Admin
Det är inte optimalt. Men du kommer att utvecklas så mycket och ändra svingen kommande säsonger så mitt tips är att köpa en som du tycker är cool och känns bra att ha i bagen.
Testa någon kompis driver som har stiff och regular-skaft för att få en uppfattning om hur hårt skaft du ska ha.
Du kan också åka till dormy och be dem hjälpa dig. Finns drivers för ok peng där med...
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Testa någon kompis driver som har stiff och regular-skaft för att få en uppfattning om hur hårt skaft du ska ha.
Du kan också åka till dormy och be dem hjälpa dig. Finns drivers för ok peng där med...
Jag håller med föregående talare om att det är långt ifrån optimalt. Custom fitting åt sidan så är det extremt viktigt med känslan, ljud, svikgvikt osv och det kommer du inte åt på något annat vis än att prova. Jag spontanköpte en driver från Cobra på andras rekommendationer. Och även om den är bra, går bra och är lätt att slå kommer jag troligen inte använda den eftersom jag inte gillar känslan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ja det var lite det som var min tanke också - förhoppningsvis kommer jag fortsätta utvecklas och kommer därför "behöva" byta ut klubbor ändå vad det lider. Samtidigt vill jag ju ha något som är vettigt att spela med under resans gång. Ska ta en liten tur imorgon och se över utbudet. Efter att ha forskat lite på nätet verkar ju de flesta 'instegsmodeller' som t.ex Vapor Speed vara så pass förlåtande att alla ska kunna spela med den och då bör det ju rimligtvis även fungera för mig.JohanAdministratör skrev:Det är inte optimalt. Men du kommer att utvecklas så mycket och ändra svingen kommande säsonger så mitt tips är att köpa en som du tycker är cool och känns bra att ha i bagen.
Det jag funderar lite på är skaftets flex. Min trasiga driver har ett Aldila-skaft med beteckningen VS Proto 'byYou' 65-R. Är det jämförbart med modernare R-skaft? Tveksam till att jag behöver Stiff men vill ju samtidigt inte ha ett mjukare än det jag spelat bra med nu.
Senast redigerad av Samuelelel den 25 maj 2016, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
-
Frågan är hur mycket det gör när jag ändå är på så pass låg nivå med min hcp? Är det ekonomiskt försvarbart att göra en custom fitting när svingen (förhoppningsvis) kommer förbättras och ändras ändå? Omöjligt för dig att svara på om det är försvarbart för just mig, men jag tror du förstår vad jag menarMaxP skrev:Jag håller med föregående talare om att det är långt ifrån optimalt. Custom fitting åt sidan så är det extremt viktigt med känslan, ljud, svikgvikt osv och det kommer du inte åt på något annat vis än att prova. Jag spontanköpte en driver från Cobra på andras rekommendationer. Och även om den är bra, går bra och är lätt att slå kommer jag troligen inte använda den eftersom jag inte gillar känslan.

Det jag menade med custom fitting åt sidan var att det inte var ett alternativ. Ursäkta det otydliga språkvalet!Samuelelel skrev:Frågan är hur mycket det gör när jag ändå är på så pass låg nivå med min hcp? Är det ekonomiskt försvarbart att göra en custom fitting när svingen (förhoppningsvis) kommer förbättras och ändras ändå? Omöjligt för dig att svara på om det är försvarbart för just mig, men jag tror du förstår vad jag menarMaxP skrev:Jag håller med föregående talare om att det är långt ifrån optimalt. Custom fitting åt sidan så är det extremt viktigt med känslan, ljud, svikgvikt osv och det kommer du inte åt på något annat vis än att prova. Jag spontanköpte en driver från Cobra på andras rekommendationer. Och även om den är bra, går bra och är lätt att slå kommer jag troligen inte använda den eftersom jag inte gillar känslan.
Sent from my iPhone using Tapatalk.
-
Alright, då är jag med. När jag först spelade med Mizuno-drivern gillade jag faktiskt inte den heller, låter som att slå med ett oljefat och det är nästan pinsamt att stå och träna på rangen pga ljudet.. Men det har ju sin charm med!MaxP skrev:
Det jag menade med custom fitting åt sidan var att det inte var ett alternativ. Ursäkta det otydliga språkvalet!
-
Du har ingen shop på din lokala bana?
De brukar ofta ha förra årets klubbor till bra priser och då får du testa med?

Det är utrustningen som gör spelaren
-
Jodå, det finns - tänkte ta en sväng förbi där och kolla lite med, även om utbudet är lite mer begränsat! Fasen vad jobbigt det blev, hade ju sett fram emot dagen jag skulle köpa en ny driver men nu när det kom så plötsligt och man blev tvungen var det svårare än jag trodde.MizunoMade skrev:Du har ingen shop på din lokala bana?