HCP-tråden!

Här snackar vi allmänt om golf...
lindiero
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 okt 2014, 23:04

Är ny både här och på golfbanan och skulle vara mycket tacksam för någon variant av referens när det kommer till min handicapsänkning.

Jag är 24 år gammal och började i år (i maj) och fastnade direkt. Nu är jag nere i 11,8 i handicap och är väldigt stolt över den förhållandevis snabba sänkningen.

Saken är den att jag fastnat så ordentligt att jag funderar på att börja tävla nästa år och se om det överhuvudtaget finns någon möjlighet att så småningom börja tävla på allvar - trots att jag började i sen ålder.

Har som nämnt i början dock ingen referens, hur snabbt sänker sig en duktig "late bloomer" på sin första säsong? Är resan 54-11,8 på en säsong nämnvärt lovande eller bara lovande?
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det är ju en bra sänkning helt klart, dock så har du spelat 200 rundor på en och samma bana kanske det är mindre uppseendeväckande.
Jag har ingen koll på seriöst tävlande men kolla på Jimmy Walker, han var ju bra gammal när han slog igenom.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

lindiero skrev:Är ny både här och på golfbanan och skulle vara mycket tacksam för någon variant av referens när det kommer till min handicapsänkning.

Jag är 24 år gammal och började i år (i maj) och fastnade direkt. Nu är jag nere i 11,8 i handicap och är väldigt stolt över den förhållandevis snabba sänkningen.

Saken är den att jag fastnat så ordentligt att jag funderar på att börja tävla nästa år och se om det överhuvudtaget finns någon möjlighet att så småningom börja tävla på allvar - trots att jag började i sen ålder.

Har som nämnt i början dock ingen referens, hur snabbt sänker sig en duktig "late bloomer" på sin första säsong? Är resan 54-11,8 på en säsong nämnvärt lovande eller bara lovande?
Välkommen hit först och främst.
Grattis till en bra första säsong. Det är mycket bra gjort att komma ner så pass under sin första säsong.

Du kan ju börja tävla på din hemmaklubb. Spela HCP-baserade tävlingar och satsa på klubbmästerskapet. Du måste ju testa tävla lite också för att se om du trivs i den situationen. Sätt upp ett mål att vara topp 10 på klubben eller liknande inom x antal år. Sen kan det ju vara värt att se sig omkring efter andra likasinnade på klubben. Det kanske finns en elit-grupp på klubben som du kan träna med och då får du en bra referenspunkt var du står nånstans.
mr.barno
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 jun 2014, 21:46

Träna på att tävla säger jag! Tävla tävla tävla!! Slaggolf är bästa träning! Du lär dig massa av att tävla!
http://www.greenfeeguiden.com - din guide i greenfee djungeln
Skriv svar