HCP-tråden!

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

strutsboa skrev:
trippelhej skrev:Registrera ni alla rundor eller bara rundor ni sänkt er på?
Jag började i år på 54 och har hittills aldrig höjt mig, men jag kommer registrera alla mina rundor för att få ett så rättvis handicap som möjligt. Hittills har det blivit en runda på 36p, men jag registrerade den ändå även om den inte påverkar mitt HCP åt något håll.

Självklart gör alla som de själva vill, men jag tycker mest att man lurar sig själv om man bara registrerar rundor när man sänker sig. På så sätt kommer man få ett lägre handicap än man bör ha och följden av det blir givetvis att man i fortsättningen kommer spela över sitt handicap i nästan alla rundor, vilket kanske inte är så roligt.
Ska försöka ge några exempel.

1. Jag spelar på 17,5hcp och registrerar bara sänkningar, då spelar jag på ungefär 17,5. Tävlar jag och spelar en runda på 15,7 och en på 20,3, så ser jag inget konstigt i det.
2. Jag spelar på 20,3 efter att har haft 5 väldigt dåliga rundor, jag tävlar och spelar som en 15,7. En rätt så stor skillnad. Detta ser enligt mig ut som en större skillnad än exempel 1.

Jag säger inte att någon av dessa exempel är fel men inte heller mer rätt än det andra. Personligen spelar jag inte tävlingar och har inte planer på att göra det heller, vilket enligt mig gör detta skitsamma.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Tog kortet i vår så började på 54. Har nu 30.9 efter några ok rundor. Kommer dock sätta fart nu mer när man e ledig. Målet e 20 i sommar.
Måste dock lära mig att släppa ballarna hemma å spela mer strategiskt. Då vet jag att jag kommer sänka mig betydligt.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
Ska försöka ge några exempel.

1. Jag spelar på 17,5hcp och registrerar bara sänkningar, då spelar jag på ungefär 17,5. Tävlar jag och spelar en runda på 15,7 och en på 20,3, så ser jag inget konstigt i det.
2. Jag spelar på 20,3 efter att har haft 5 väldigt dåliga rundor, jag tävlar och spelar som en 15,7. En rätt så stor skillnad. Detta ser enligt mig ut som en större skillnad än exempel 1.

Jag säger inte att någon av dessa exempel är fel men inte heller mer rätt än det andra. Personligen spelar jag inte tävlingar och har inte planer på att göra det heller, vilket enligt mig gör detta skitsamma.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker få fram med detta exempel.

HCP är ganska simpelt egentligen, reggar du alla dina rundor så kommer du ha ett så nära "rätt" hcp som möjligt, om det sen går långsamt åt båda håll är ju tack vare att vårt HCP-system i Sverige är hej kom och hjälp mig.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev:
Ska försöka ge några exempel.

1. Jag spelar på 17,5hcp och registrerar bara sänkningar, då spelar jag på ungefär 17,5. Tävlar jag och spelar en runda på 15,7 och en på 20,3, så ser jag inget konstigt i det.
2. Jag spelar på 20,3 efter att har haft 5 väldigt dåliga rundor, jag tävlar och spelar som en 15,7. En rätt så stor skillnad. Detta ser enligt mig ut som en större skillnad än exempel 1.

Jag säger inte att någon av dessa exempel är fel men inte heller mer rätt än det andra. Personligen spelar jag inte tävlingar och har inte planer på att göra det heller, vilket enligt mig gör detta skitsamma.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker få fram med detta exempel.

HCP är ganska simpelt egentligen, reggar du alla dina rundor så kommer du ha ett så nära "rätt" hcp som möjligt, om det sen går långsamt åt båda håll är ju tack vare att vårt HCP-system i Sverige är hej kom och hjälp mig.
Min poäng var att det kanske inte alltid är "rätt" hcp fast man reggar alla rundor. Jag säger dock inte att bara registrera sänkta rundor är rätt heller.

Senaste 20 rundor har jag haft 2 riktigt dåliga och resten har varit 15-20p(9 hål). Att jag sedan aldrig tävlar gör att det är skit samma. Tävlar man så kan jag tycka att man ska registrera allt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Tävlar man så kan jag tycka att man ska registrera allt.
Där nämner du en sak som jag funderat lite på som ni andra, som varit med lite längre kanske kan svara på.
Registreras alla tävlingsrundor om det är slaggolf?

Jag spelade Top Tee Open för ett tag sedan och fick ihop 37 poäng och tävlingsledningen registrerade mitt resultat.

Om man alltid gjorde så skulle hcp-myglarna försvinna, eller hur?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Tävlar man så kan jag tycka att man ska registrera allt.
Där nämner du en sak som jag funderat lite på som ni andra, som varit med lite längre kanske kan svara på.
Registreras alla tävlingsrundor om det är slaggolf?

Jag spelade Top Tee Open för ett tag sedan och fick ihop 37 poäng och tävlingsledningen registrerade mitt resultat.

Om man alltid gjorde så skulle hcp-myglarna försvinna, eller hur?
Samtliga tävlingsronder registreras.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Samtliga tävlingsronder registreras.
Bra! :)
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Erikxson skrev:Startade säsongen med 10.1. Satte ett mål på under 8.0 iår.
Idag klev jag ner till 7.8. Så vad ska man ha för mål nu? 6.0 vore kanske rimligt innan säsongens slut?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
pone
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:20

Lyckades få in 25 poäng (9 hål) och gick ner till officiellt idag, målet var att komma ned till 36 i sommar så nu får man fortsätta jobba sig neråt.
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

pone skrev:Lyckades få in 25 poäng (9 hål) och gick ner till officiellt idag, målet var att komma ned till 36 i sommar så nu får man fortsätta jobba sig neråt.
Bra jobbat där pone, sätt nästa mål och jobba ditåt.

//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Skriv svar