Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev: 21 maj 2021, 17:41
Detta är enkelt men en fälla så många golfare - och framförallt medlemmar här - fastnar i. Du gör det alldeles för svårt.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Menar du att det finns en kausalitet mellan att kunna slå en fade på beställning och att inte träffa bollen på ett vanligt transportslag?

Inte säker på att jag förstår hur i så fall.
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:
Mikaelanstad skrev: 21 maj 2021, 11:44 Kanske ingen hjälp alls, men testa spela annorlunda en runda. Har du 200 mot green. Spela två 100 meters slag.
Nja, krasst så ger det mig 2 chanser att fucka upp vilket är en riskökning med 100% ;)

Jag har slag, men att slå kortare gör ju bara att marginalerna för dåliga slag försvinner helt så jag köper inte riktigt de argumenten. Jag behöver min marginal för att få ihop 36 poäng haha..

Det är liksom inte svårare att slå en j5 180m än en wedge 55m. Duffar jag 5an blir den kort, hookar jag blir den sned. Men duffar jag wedgen hamnar bollen i vatten och toppar jag så hamnar den i skogen. Jag ser liksom inte fördelen med att "ge bort" slag.

Vi tänker lite olika varandra Bild när jag gör på detta sätt släpper allt i huvudet och gjort att jag kommit ner till det HCP jag har nu.

Jag tror jag förstod Max poäng oxå! Och jag spelar faktiskt så som Max skriver. Jag kan spela Fade, Draw m.m men gör det så sällan ett slag som inte är mitt vanliga. Vet exakt vad mitt normala slag är med klubborna o stället upp mig för just detta.

Tänker på en sak oxå, varför är du så fascinerad av hur långt du slår? Har följt många trådar du skriver i och ofta har just detta skrivits om. Förstå mig rätt skitkul att vissa kan bomba på långt. Men vad är poängen att man kan slå så långt om inte slaget är korrekt? Är inte poängen o få bollen i hål på minsta möjliga slag? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev:
MaxP skrev: 21 maj 2021, 17:41
Detta är enkelt men en fälla så många golfare - och framförallt medlemmar här - fastnar i. Du gör det alldeles för svårt.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Menar du att det finns en kausalitet mellan att kunna slå en fade på beställning och att inte träffa bollen på ett vanligt transportslag?

Inte säker på att jag förstår hur i så fall.
Poängen är att du har lagt massor av tid och träning på att lära dig slå på olika sätt från punkt A till punkt B när du på den nivån du är bara behöver en sak. Ett säkert sätt att ta dig från punkt A till B. När du kommer ut på banan borde inte diskussionen vara ”fade, draw eller något annat?” - då riskerar du även att slå dåliga transportslag som du skriver.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 21 maj 2021, 17:20
MacAllan skrev: 21 maj 2021, 17:07
Ett golfslag är egentligen en ganska komplex rörelse där timing är A och O, det kan ta sin tid att få ihop detta och bli konsekvent när man gör det.
Eftersom du verkar kunna slagen rent tekniskt så tror jag det är en fråga om tid innan proppen går ur och allt plötsligt stämmer.

Ögonöppnaren var att om jag inte tog i för kung och fosterland på alla slagen så gick dom helt plötsligt mycket rakare och jag hamnade inte i så mycket trubbel.

Så testa att gå en runda där du hela tiden tar 1 - 2 klubbor mer på avståndet och bara svingar lugnt, kanske funkar för dig också.

Ja, kanske ska testa. Inte att slå med halvfart för det är helt sjukt svårt haha. Hade lektion inne i vintras och var så stolt/kaxig över att jag slog 5an nästan 190 carry med CHS runt 100. Fick i uppgift att slå 175 med draw - check, 165 med fade - check. Sen 140 hur jag ville.. det var supersvårt. När längden blev rätt var det ändå snett osv. det blir liksom ingen riktig sving.

Jag har ibland skippat fullsving och spelat med min "halvsving" där jag stannar händerna i revbenshöjd, men det löser ju inga långsiktiga problem, väl?

Ögonöppnaren för mig (som iofs inte hjälpt haha) var att stå inne med sim. Det blev så tydligt att "ta i" bara resulterar i inte bara sämre bollträff, men också lägre fart i klubban.

Det jag lider av är liksom inte tekniskt, utan sporadisk total mental härdsmälta.

Men kanske ska spela några fler rundor med bara järn för att få lite mängdträning på banan också. Med ett bra utslag blir det sällan så många järn, och med hybriden som transportklubba än färre.
Nej det är inte halvsving jag menar utan att du slår slagen med ca 80-90% av din max, det blir lättare att få ihop svingen då och chansen för en bra bollträff ökar.
Tror inte där är något proffs som går runt en tävling och slår alla slagen max hela tiden, så varför skall vi amatörer göra det då?

Du beskriver det själv i din sk. ögonöppnare, att ta i leder ofta till sämre och kortare slag just pga att bollträffen blir usel, det tar tid att lära sig träffa bollen lika bra vid max sving som vid lite lugnare sving.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Har varit inne på det förut men då fått skäll.

Du spelar nog för svår golf och där är problemet. Precis som Max skriver så är det onödigt att försöka forma slag hit och dit. Spela med din miss för det är något du kommer ha, har du flera missar så gör du ju väldigt mycket fel. Träna för att få miss åt ett håll helt enkelt.

Om du är ärlig mot dig själv, kan du slå 10 fade på beställning som landar där du vill? Eller är det att du slår en fade på rangen som är grejen ?

Jag kan slå rakt,draw och fade på rangen om någon säger till mig. Jag kanske lyckas 7 av 10. Men på banan slår jag aldrig en medveten fade. Jag försöker spela mitt raka slag med en som jag säger vänstermiss. Slår jag alltså en draw på banan är det inte för att jag vill utan det är min miss. Kommer jag inte åt flaggan från ett visst läge för att jag inte kan skruva åt det hållet så skiter jag i det lägger fram mig så jag kan ta flaggan på nästa slag.

Du skriver också att det inte spelar någon roll om du har wedge eller J5 in, det kan gå lika åt helvete ändå. Här tyder det också på att du försöker spela på en för svår nivå.

När jag hade högre hcp så kunde jag göra flertalet spektakulära slag, jag gick för Par 4:or fast jag inte borde och par 5:or på 2. Lyckades ibland även fast jag själv ansåg att jag lyckades relativt ofta. Var ju oftare jag missade green och satte mig i ett tuffare läge än om jag slagit mig fram till 100 meter.

Du behöver nog helt enkelt vara mer ärlig till dig själv och inse att du inte är bättre än en viss nivå, finns flertalet jag spelat med som har världens finaste slag på rangen men på banan så får dessa spelare spö pga deras instabilitet.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev: 22 maj 2021, 03:57
Vi tänker lite olika varandra Bild när jag gör på detta sätt släpper allt i huvudet och gjort att jag kommit ner till det HCP jag har nu.

Tänker på en sak oxå, varför är du så fascinerad av hur långt du slår?

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Där finns det absolut en poäng. Men har jag 200 kvar och slår en hybrid så har jag ingen förväntan om att enputt eller ens träffa green, jag vill bara komma "fram". Blir det 170, rakt eller 200 och 30m snett så har jag en liten chip kvar för att vara uppe, och det ser jag som lyckat.

Gällande längd så har du nog missförstått. Längd blir en konsekvens av bollträff, och svinghastighet en konsekvens av en fri sving. Jag tog i så jag fick huvudvärk förut, men slog inte långt för det. Nu har (när jag gör rätt) jag mycket mer fart men utan att ta i. Tills jag gör det, då blir allt skit.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev: 22 maj 2021, 05:46
Poängen är att du har lagt massor av tid och träning på att lära dig slå på olika sätt från punkt A till punkt B när du på den nivån du är bara behöver en sak. Ett säkert sätt att ta dig från punkt A till B. När du kommer ut på banan borde inte diskussionen vara ”fade, draw eller något annat?” - då riskerar du även att slå dåliga transportslag som du skriver.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nja, jag har lagt massor av tid på att rätta till diverse fel. Förståelsen för "varför" jag hookar eller slicear har hjälpt mig att kunna göra det på beställning (betydligt svårare med hook dock, så det försöker jag nästan aldrig på bana).

Lika med hög/låg. Jag hade märkliga gaps mellan klubborna där det stämde hela vägen, tills jag slog j8 140 och j9 105, trots "ren" (men dålig) bollträff och bra fart i klubban. Problemet var att jag totalt tappade trycket med kortare järn och visade för mkt loft. Att rätta till det (vilket också gjorde lägre järn lite bättre) gav förståelse även för det (skaftlut). Sen behärskar jag absolut inte höjd, men det börjar komma så sakteliga.

Jag tänker aldrig draw/fade på ett transportslag, vilket är hela min poäng. Måste jag slå en slice på beställning för att ta mig runt ett träd etc så har jag nog en bättre hitrate än på det där enkla transportslaget.

Det handlar heller inte om att missa green, det handlar om att missa så hårt att jag blir OB eller i vatten, slå 30cm pga topp etc. Hamnar jag i en greenbunker från 200m så är jag supernöjd med det, blir det 20 meter vänster så är jag nöjd med också. Bättre än så är jag inte. Men att slå 25m eller 45 grader höger OB däremot, det gör mig ledsen. Och hur det korrelerar med att jag kan öppna bladet lite och svinga mer utifrån för att skruva lite höger förstår jag inte?
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

stevvee skrev: 22 maj 2021, 06:49 Du spelar nog för svår golf och där är problemet. Precis som Max skriver så är det onödigt att försöka forma slag hit och dit. Spela med din miss för det är något du kommer ha, har du flera missar så gör du ju väldigt mycket fel. Träna för att få miss åt ett håll helt enkelt.
Min "miss" är att slå en hybrid 3cm. Hur spelar jag med det?
stevvee skrev: 22 maj 2021, 06:49 Om du är ärlig mot dig själv, kan du slå 10 fade på beställning som landar där du vill? Eller är det att du slår en fade på rangen som är grejen ?
Absolut inte 10/10, men utifrån de senaste 10-15 rundorna så har de slagen inte varit problemet som kostat score. Tvärtom.
stevvee skrev: 22 maj 2021, 06:49 Jag kan slå rakt,draw och fade på rangen om någon säger till mig. Jag kanske lyckas 7 av 10. Men på banan slår jag aldrig en medveten fade. Jag försöker spela mitt raka slag med en som jag säger vänstermiss. Slår jag alltså en draw på banan är det inte för att jag vill utan det är min miss. Kommer jag inte åt flaggan från ett visst läge för att jag inte kan skruva åt det hållet så skiter jag i det lägger fram mig så jag kan ta flaggan på nästa slag.
Jag har skrivit det flera gånger, det handlar inte om att jaga flagg. Det är heller inte trollerislag som är problemet. Jag missar liksom kommunen när jag missar.

Hemmabanan har några hål där andraslaget lätt blir maskat, vilket gett en hel del chanser att testa och träna på olika slag. Jag har gått igenom mina rundor (har Arccos caddie) och inser att det som sagt inte är det stora problemet. Utan att jag missar fairway med j7 om jag ska lägga upp. Det är nästan som att jag är mer sannolik att träffa green med en fadead 5a än att träffa fw med j7 jag ska spela fram.
stevvee skrev: 22 maj 2021, 06:49 Du behöver nog helt enkelt vara mer ärlig till dig själv och inse att du inte är bättre än en viss nivå, finns flertalet jag spelat med som har världens finaste slag på rangen men på banan så får dessa spelare spö pga deras instabilitet.
Ja, det är vad tråden handlar om.

Grundfrågan är om det ens hjälper att träna "mer", eller om det är kalendertid man behöver för att få konsekvens? Jag har aldrig varit såhär mkt nybörjare på något i vuxen ålder. Jag har börjat med racing, fighting och segling i vuxen ålder också. Men där hade jag i samtliga fall en hel del erfarenhet från barn/ungdomsåren i ryggen. Golfen är bortsett lite badminton som barn helt ny på så många sätt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 22 maj 2021, 08:02
Nja, jag har lagt massor av tid på att rätta till diverse fel. Förståelsen för "varför" jag hookar eller slicear har hjälpt mig att kunna göra det på beställning (betydligt svårare med hook dock, så det försöker jag nästan aldrig på bana).

Lika med hög/låg. Jag hade märkliga gaps mellan klubborna där det stämde hela vägen, tills jag slog j8 140 och j9 105, trots "ren" (men dålig) bollträff och bra fart i klubban. Problemet var att jag totalt tappade trycket med kortare järn och visade för mkt loft. Att rätta till det (vilket också gjorde lägre järn lite bättre) gav förståelse även för det (skaftlut). Sen behärskar jag absolut inte höjd, men det börjar komma så sakteliga.

Jag tänker aldrig draw/fade på ett transportslag, vilket är hela min poäng. Måste jag slå en slice på beställning för att ta mig runt ett träd etc så har jag nog en bättre hitrate än på det där enkla transportslaget.

Det handlar heller inte om att missa green, det handlar om att missa så hårt att jag blir OB eller i vatten, slå 30cm pga topp etc. Hamnar jag i en greenbunker från 200m så är jag supernöjd med det, blir det 20 meter vänster så är jag nöjd med också. Bättre än så är jag inte. Men att slå 25m eller 45 grader höger OB däremot, det gör mig ledsen. Och hur det korrelerar med att jag kan öppna bladet lite och svinga mer utifrån för att skruva lite höger förstår jag inte?
För att göra min poäng ännu tydligare. Du missar dina transportslag och andra "basic" slag för att du inte tränat på dem så mycket som du behöver. Kort och gott är du inte bättre. Slagen du kallar basic är alltså inte så basic för dig som du vill tro. Eller alternativ nummer två, du är människa och kommer att missa ibland. Det är inte hela världen.

Att du klarar av specialslag bra är givetvis ett plus men är det där du inte tappar slag är det ju kanon!
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev: 22 maj 2021, 08:23
För att göra min poäng ännu tydligare. Du missar dina transportslag och andra "basic" slag för att du inte tränat på dem så mycket som du behöver. Kort och gott är du inte bättre. Slagen du kallar basic är alltså inte så basic för dig som du vill tro. Eller alternativ nummer två, du är människa och kommer att missa ibland. Det är inte hela världen.

Att du klarar av specialslag bra är givetvis ett plus men är det där du inte tappar slag är det ju kanon!
Så enkelt är det säkert.

Känns bara (inte säker på att den känslan stämmer med verkligheten dock, har ingen data här) som att jag antingen slår fantastiskt eller alldeles katastrof.
Skriv svar