Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 25 maj 2021, 20:26
Egon skrev:Fast, det du skriver är en karbonkopia på en kompis jag har.
Han slår nästan 300m med driver och när det nån enstaka gång går rakt så gör han bra resultat.
Grejen är att han inte kan svinga ”rätt”. Det är inte för mycket handleder eller att han styr bollen utan hela j-a svingrörelsen är något annat än golf.

En gång ville han spela en foursome-tävling med mig. Jag fick på en pärla med drivers på ett långt hål (en j7 för honom) så han bara hade en j9 kvar. Bollfan gick 45 grader rakt ut i skogen. :roll:
... och det var inte en socket utan torvan var exakt åt det hållet bollen gick.

Så... lär dig slå ett riktigt golfslag. Om det behövs en pro eller om du kan klura ut det själv.. lägger jag ingen värdering i. Det handlar inte om att lugna ner något utan att byta ut det mot något annat som liknar en golfsving.
Jag lovar att du kommer ut på andra sidan med en känsla av att du inte suger på golf alls.

Egon

Varför antar du att jag har ”något annat än en golfsving”?

Jag har en pro jag haft ett gäng lektioner med. När jag sa att jag ville till 15 tyckte han rakt av att jag ner till singel om bara närspelet fungerade (det gör det, hyfsat iaf). När jag provade drivern antog både cobrakillen och klubbens pro att jag var åtminstone i närheten av singel (citat: ”har du ingen putter i bagen eller”). En kille från tävlingsgruppen jag stod på rangen med en dag antog också att jag var runt singel. Sen går jag ut på banan och hackar bort var femte slag till oigenkännlighet.


Jag tror inte det är bollkänslan som är problemet heller (även om jag varit rätt kass på det). Jag missar ofta slag när bollen ligger i lutning osv, det är bristande rutin och kommer väl med tiden. Det kan jag leva med. Problemet är att det liksom knyter sig och allt jag helt plötsligt tappar allt jag egentligen kan om hur man svingar en klubba.

De där skitslagen kostar så jäkla mycket. Jag vet liksom inte hur jag ska träna för att städa bort dem.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
För att allt du skriver pekar åt samma håll.
Min kompis var nere på nästan singel innan frustrationen tog över.

Självklart är det lätt att ”blåsa upp sig” när man slår en del slag som tom. proffsen hade varit nöjda med... men det är just det där ”en del” och inte alla, som styr.

Jag är inte ett bra ex. på en generell golfare men jag får (fick) alltid bollen i hål. Den förmågan är allt som behövs.
Det är inte hur bra slag du slår utan hur bra de dåliga blir.

Har du en ”sving” där slagen går åt alla håll eller blir så inkonsekventa i längd att du straffas, så bör du se över den.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:
Har du en ”sving” där slagen går åt alla håll eller blir så inkonsekventa i längd att du straffas, så bör du se över den.

Egon

Men det är inte problemet.

Problemet är att jag totalt tappar bort den sving har. När jag är bra så har jag några enkla svingtankar; låta armen ”falla” innan jag trycker på (inte kasta klubban), blicken och ”slå igenom”. Gör jag det blir det oftast bra. Sen har jag absolut perioder av att skriva för mkt åt båda hållen om vartannat. Det är så enkelt att jag inte är bättre.

Men att spela 3 hål hur avslappnat och fint som helst. För att helt plötsligt ha dålig balans, kasta klubban, sträcka halsmuskler och toppa bollen 7 meter framåt, det är att totalt tappa bort det jag egentligen kan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Driver har jag inte spelat med så länge så att jag är inkonsekvent där känns inte så konstigt givet att det är en svår klubba att slå. Det finns perioder/dagar då jag slår 240 carry snorstabilt med bra värden. Sen finns det perioder när jag kan slå bort peggen utan att nudda bollen eller slicea som en boomerang.

Där känns det som att jag behöver mängdträning och lära mig hitta mina nycklar för att få det bra på banan och inte bara på rangen. Också ok.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 25 maj 2021, 21:05
Egon skrev:
Har du en ”sving” där slagen går åt alla håll eller blir så inkonsekventa i längd att du straffas, så bör du se över den.

Egon

Men det är inte problemet.

Problemet är att jag totalt tappar bort den sving har. När jag är bra så har jag några enkla svingtankar; låta armen ”falla” innan jag trycker på (inte kasta klubban), blicken och ”slå igenom”. Gör jag det blir det oftast bra. Sen har jag absolut perioder av att skriva för mkt åt båda hållen om vartannat. Det är så enkelt att jag inte är bättre.

Men att spela 3 hål hur avslappnat och fint som helst. För att helt plötsligt ha dålig balans, kasta klubban, sträcka halsmuskler och toppa bollen 7 meter framåt, det är att totalt tappa bort det jag egentligen kan.
Men det är väl just det Egon menar som du själv erkänner mellan raderna att du har problem med. Det du beskriver som "totalt tappar bort svingen" är inte att du tappar bort svingen, det är din vanliga spridning. Att det sen kan vara svårt att acceptera är inget konstigt. Det är ju inte så att du hittar på en helt ny sving helt plötsligt, även om resultatet kan verka peka åt det hållet.
Niklas
Inlägg: 1097
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Försöker läsa lite mellan raderna. Försöker du mörda bollen? Alltså, tar du i så du spricker ibland? För jag tycker jag känner igen sakerna du beskriver på en person jag spelar med så tar i så mycket han bara kan på varje slag. Helt i onödan.

Prova att ta en klubba mer än du är van vid och slappna av lite. Svårare på utslag att tänka lugnare, men försök iaf.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev: Men det är väl just det Egon menar som du själv erkänner mellan raderna att du har problem med. Det du beskriver som "totalt tappar bort svingen" är inte att du tappar bort svingen, det är din vanliga spridning. Att det sen kan vara svårt att acceptera är inget konstigt. Det är ju inte så att du hittar på en helt ny sving helt plötsligt, även om resultatet kan verka peka åt det hållet.
Det känns rätt konstigt att du säger så. Om du har en elev i Trackman som slår 19 bollar med svingspår 2° inifrån-ut, och den 20e 14° utifrån-in. Kallar du det ”vanlig spridning” då?

Eller kan du se att det finns en rätt bra stabilitet där i grunden som av någon anledning byta bort mot att spänna sig, kasta klubban osv?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Niklas skrev:Försöker läsa lite mellan raderna. Försöker du mörda bollen? Alltså, tar du i så du spricker ibland? För jag tycker jag känner igen sakerna du beskriver på en person jag spelar med så tar i så mycket han bara kan på varje slag. Helt i onödan.

Prova att ta en klubba mer än du är van vid och slappna av lite. Svårare på utslag att tänka lugnare, men försök iaf.
Försök läsa exakt vad jag skriver istället. Alla andra skapar sin egen sanning ”mellan raderna” och det är rätt tröttsamt.

Som svar: Vid en normal fullsving så ligger jag på drygt 90% av maximal svinghastighet. Om jag ”tar i” så sjunker det till ca 80% eftersom det bara skapar problem.

Jag har tusentals slag i Launch monitor, och har haft sessioner där jag varit både fantastisk och urusel. Genom det har jag data på vad som händer när jag spänner mig och kastar klubban, eller lämnar klubban bakom mig etc.

Min fråga här är inte varför ”slaget” blir dåligt, jag vet oftast vad jag gör fel. Frågan handlar om man bör träna/tänka/sätta rutiner eller vad som nu kan hjälpa för att undvika total härdsmälta.

Sen har jag dagar/perioder när t.ex järnen helt enkelt inte är bra. Men det är något annat. Det är när jag kan spela 5-6 hål med superbra järnslag, för att helt plötsligt (inte sällan från tee) spänna mig, kasta klubban, tappa balansen och ”ta i” med katastrofslag som konsekvens.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1388
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

McRuff skrev: 26 maj 2021, 08:12
MaxP skrev: Men det är väl just det Egon menar som du själv erkänner mellan raderna att du har problem med. Det du beskriver som "totalt tappar bort svingen" är inte att du tappar bort svingen, det är din vanliga spridning. Att det sen kan vara svårt att acceptera är inget konstigt. Det är ju inte så att du hittar på en helt ny sving helt plötsligt, även om resultatet kan verka peka åt det hållet.
Det känns rätt konstigt att du säger så. Om du har en elev i Trackman som slår 19 bollar med svingspår 2° inifrån-ut, och den 20e 14° utifrån-in. Kallar du det ”vanlig spridning” då?

Eller kan du se att det finns en rätt bra stabilitet där i grunden som av någon anledning byta bort mot att spänna sig, kasta klubban osv?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Har man slagit 19 svingar med 2* in/ut spår och slår den 20:e med 14* ut/in spår så har man antingen fått instruktion om att svinga så mycket utifrån för att få ett hum om hur dom olika svingarna känns. Jag skulle då inte bli orolig om det hände en gång på 20. Ingen är perfekt. Inte ens jag. Skillnaden är att jag känner om jag kommer för mycket inifrån eller har roterat klubbladet.

Skulle det vara 8 av 20 som går 14* ut/in så skulle jag börja bli orolig och titta på varför.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:
Har man slagit 19 svingar med 2* in/ut spår och slår den 20:e med 14* ut/in spår så har man antingen fått instruktion om att svinga så mycket utifrån för att få ett hum om hur dom olika svingarna känns. Jag skulle då inte bli orolig om det hände en gång på 20. Ingen är perfekt. Inte ens jag. Skillnaden är att jag känner om jag kommer för mycket inifrån eller har roterat klubbladet.

Skulle det vara 8 av 20 som går 14* ut/in så skulle jag börja bli orolig och titta på varför.
Därav tråden.

Och att slå en medveten slice för att rädda ett kort utslag vid en dogleg eller liknande är något annat.

Jag känner också när jag gör fel, men då är det ju försent.

Sista tiden är det främst hybriden som bråkat, men det går i perioder. I april slog jag 190 mer stabilt än jag borde förvänta mig. Nu är den som ett tärningskast. Där handlar mycket om att jag just ”tar i” och spänner mig. Är det inte fart i klubban så kan jag lika gärna slå en 7a, då har den ingen plats i bagen.

Det är kanske spellektion som du (?) sa som gäller.

Igår sumpade jag ett utslag (j5). Kände redan i uppställningen att det liksom inte var bra. Dum nog så slår jag ändå och hookar bort den. Tar en ny och försöker kompensera - toppad slice. Kanske är det läget läxan. Att släppa bollen, kliva bak och börja om. Känns det fel redan när man ställer upp är väl chansen för ett bra slag rätt liten 🤦‍♂️

Då blir frågan. Är det en känsla av ”fel” jag borde identifiera på de ”oväntade” skitslagen också? (Notera skitslag ≠ skitresultat)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Det kanske är så att du måste skaffa dig en ”riktig” rutin inför alla slag. Inte bara på banan utan även på rangen!

På rangen: ställ bagen en bit bakom utslagsplatsen även bollarna där! Och då behöver du hämta både boll och ”rätt” klubba inför varje slag. Gör din rutin varje gång. Då blir det mer som om du är ute på banan och spelar.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar