alltid kö

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Sohlberg skrev:Väcker denna tråd.

Min hemmaklubb Örebro city golf and country Gustavsvik banan hål 10. Alltid kö på det hålet
Finns tre orsaker:
1 Man väntar på att alla flanörer på vänster sida ska hinna undan.
2 Man väntar på att de som slagit in på 10an från hål 18 ska spela klart.
3 Man väntar på att de på hål 18 ska hinna undan innan man siktar mer höger för att inte riskera out gränsen på vänster sida.
Orsak ett är värst.
/ HE
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Generell orsak andra banor.
Första 9:o går ofta smärtfritt eftersom man går ut på starttid. Efter dessa ska det fikas och då ser klubb/spelare det som ett bra tilkfälle att släppa igenom.
Det är det inte … och här vill jag raljera om hur korkat vissa saker presenteras. Ready golf är en annan sådan. Det har varit möjligt att slå i ”fel” ordning om det behövs länge. Att göra det mer officiellt är bara en undanflykt för att personer som inte kan sköta sig ska säga.. ”slå du först för du är ju klar”.
I h-e heller!!
Du ska vara klar när det är din tur!

Nåväl… tillbaks till ämnet…
Bollar kommer då i en strid ström från 9 och det stoppar upp enormt mycket. Eftersom man inte kan slå förrän framförvarande är ur räckhåll så tar det några hål till in på sista 9:o innan det stabiliseras.

Lägger man sen till att alla genomsläpp tar mer tid i anspråk än om man hade stannat på sin plats i fältet.. så korkad det igen lite varstans.

Ja, klubbarna tillåter att 2-3-4 bollar blandas i fältet men det där är ett lotteri utan dess like. Sannolikheten är större att det flyter på om det bara är lika många spelare i bollen.. men det är inte en fullständig sanning.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

hericson skrev: 02 aug 2023, 06:24
Sohlberg skrev:Väcker denna tråd.

Min hemmaklubb Örebro city golf and country Gustavsvik banan hål 10. Alltid kö på det hålet
Finns tre orsaker:
1 Man väntar på att alla flanörer på vänster sida ska hinna undan.
2 Man väntar på att de som slagit in på 10an från hål 18 ska spela klart.
3 Man väntar på att de på hål 18 ska hinna undan innan man siktar mer höger för att inte riskera out gränsen på vänster sida.
Orsak ett är värst.

Exakt så är det….
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 03 aug 2023, 11:07 Generell orsak andra banor.
Första 9:o går ofta smärtfritt eftersom man går ut på starttid. Efter dessa ska det fikas och då ser klubb/spelare det som ett bra tilkfälle att släppa igenom.
Det är det inte … och här vill jag raljera om hur korkat vissa saker presenteras. Ready golf är en annan sådan. Det har varit möjligt att slå i ”fel” ordning om det behövs länge. Att göra det mer officiellt är bara en undanflykt för att personer som inte kan sköta sig ska säga.. ”slå du först för du är ju klar”.
I h-e heller!!
Du ska vara klar när det är din tur!

Nåväl… tillbaks till ämnet…
Bollar kommer då i en strid ström från 9 och det stoppar upp enormt mycket. Eftersom man inte kan slå förrän framförvarande är ur räckhåll så tar det några hål till in på sista 9:o innan det stabiliseras.

Lägger man sen till att alla genomsläpp tar mer tid i anspråk än om man hade stannat på sin plats i fältet.. så korkad det igen lite varstans.

Ja, klubbarna tillåter att 2-3-4 bollar blandas i fältet men det där är ett lotteri utan dess like. Sannolikheten är större att det flyter på om det bara är lika många spelare i bollen.. men det är inte en fullständig sanning.

Egon
Instämmer till 100% till det här. Antingen förbjud den där förbannade fikan (kommer inte hända pga ekonomi) eller säg att alla måste fika i 5-10 minuter (men det ska anges exakt minuttal på respektive klubb och det får inte vara mer än 10 minuter) utan undantag. På hemmabanan flyter det alltid på superbra första 9 hålen sen ser man kön på tians tee och alltid kaos där med folk som ska sitta i 30 minuter och sen bara gå ut när de känner för det på tian. Jag anser att man tappat sin plats på banan då.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 07 aug 2023, 08:33
Egon skrev: 03 aug 2023, 11:07 Generell orsak andra banor.
Första 9:o går ofta smärtfritt eftersom man går ut på starttid. Efter dessa ska det fikas och då ser klubb/spelare det som ett bra tilkfälle att släppa igenom.
Det är det inte … och här vill jag raljera om hur korkat vissa saker presenteras. Ready golf är en annan sådan. Det har varit möjligt att slå i ”fel” ordning om det behövs länge. Att göra det mer officiellt är bara en undanflykt för att personer som inte kan sköta sig ska säga.. ”slå du först för du är ju klar”.
I h-e heller!!
Du ska vara klar när det är din tur!

Nåväl… tillbaks till ämnet…
Bollar kommer då i en strid ström från 9 och det stoppar upp enormt mycket. Eftersom man inte kan slå förrän framförvarande är ur räckhåll så tar det några hål till in på sista 9:o innan det stabiliseras.

Lägger man sen till att alla genomsläpp tar mer tid i anspråk än om man hade stannat på sin plats i fältet.. så korkad det igen lite varstans.

Ja, klubbarna tillåter att 2-3-4 bollar blandas i fältet men det där är ett lotteri utan dess like. Sannolikheten är större att det flyter på om det bara är lika många spelare i bollen.. men det är inte en fullständig sanning.

Egon
Instämmer till 100% till det här. Antingen förbjud den där förbannade fikan (kommer inte hända pga ekonomi) eller säg att alla måste fika i 5-10 minuter (men det ska anges exakt minuttal på respektive klubb och det får inte vara mer än 10 minuter) utan undantag. På hemmabanan flyter det alltid på superbra första 9 hålen sen ser man kön på tians tee och alltid kaos där med folk som ska sitta i 30 minuter och sen bara gå ut när de känner för det på tian. Jag anser att man tappat sin plats på banan då.
Vi har en skylt vid 10:an där det står ta en fika i 10 minuter. Men fikan är inte obligatorisk. Även fast vi alltid tar en. När jag spelar själv så går jag bara på. Brukar inte vara några problem.
Jag upplever mer problem med långsamma spelare rent generellt.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Rätt sällan jag själv behövt vänta efter 9 faktiskt. Och skulle man se att det är tomt på 10 och folk fikar då säger jag vänligt direkt att vi går igenom.

Aldrig stött på problem där utan då är det mer att folk letar boll längre än 3 minuter som gör att det bildas kö ute på banan. Det har hänt att man faktiskt gått fram till bollen framför och sagt till att nu får ni faktiskt lägga på ett kol Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det som händer är att slot’en då de fikande skulle gått ut förloras och ett genomsläpp gör att tid går förlorat.
När 2-3 bollar fikat i rad så ser det inte ut som ett problem men längre fram finns ett glapp som aldrig fylls.

Att gå igenom är värre än att pusha på. De som fikar tar genomsläppet som en förevändning för att vara slöa på banan.

Ovan är naturligtvis generellt och eftersom det släpps ut 2-bollar i ryggen på 4-bollar så blir det hopplöst att hålla ett bra tempo.

Man kan tro att om man bara tittar framåt, misslyckas med att hålla ryggen och sen går helt åt sidan o släpper… så har man gjort sitt. Det har man inte … det är det rätta att göra när det redan har skitit sig men det blir likväl efterdyningar på bakomvarande startfält.

Egon
Skriv svar