Behöver ny golfboll

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Du får gärna precisera var det står att en ej godkänd boll är tillåten på en hcp.grundande rond. Mig veterligt så är det inte så.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Egon skrev:Du får gärna precisera var det står att en ej godkänd boll är tillåten på en hcp.grundande rond. Mig veterligt så är det inte så.

Egon
Lite nyfiken jag oxå, för regler är ju regler.

Vart finns den information som gör bollen ok för vanliga rundor? För jag har faktiskt sökt med inte funnit.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mikaelanstad skrev: 08 apr 2023, 07:22
Egon skrev:Du får gärna precisera var det står att en ej godkänd boll är tillåten på en hcp.grundande rond. Mig veterligt så är det inte så.

Egon
Lite nyfiken jag oxå, för regler är ju regler.

Vart finns den information som gör bollen ok för vanliga rundor? För jag har faktiskt sökt med inte funnit.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag gjorde ett snällt inlägg… PK.
Jag hoppas och tror att du, som jag, vet hur det egentligen ligger till!?

Egon
Användarens profilbild
Stripegolf
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2021, 16:44

Bollarna är "conforming" från fabric och således godkända för spel. Men ska de användas på elitnivå och godkända för tävlingar behöver de skickas in för godkännande under lite mer noggrann process genomgå undersökningar med tryck, prestation och kvalitet.

Den processen har våra bollar inte gått igenom men de ska vara godkända enligt USGA & RnAs principer för produktion av golf bollar.
Stripe golf - Golfbollar, golfhandskar och headcovers m.m. ⛳️ 🏌🏼‍♂️. Av golfare för golfare som vill ha högpresterande golfprodukter till låga priser.
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Stripegolf skrev: 08 apr 2023, 18:49 Bollarna är "conforming" från fabric och således godkända för spel. Men ska de användas på elitnivå och godkända för tävlingar behöver de skickas in för godkännande under lite mer noggrann process genomgå undersökningar med tryck, prestation och kvalitet.

Den processen har våra bollar inte gått igenom men de ska vara godkända enligt USGA & RnAs principer för produktion av golf bollar.
Jag har nu lusläst reglerna för conforming list och får ge dig rätt men med förbehåll.

Bollen är inte godkänd och således är det upp till TL att sätta mallen för vilka bollar som är tillåtna.
Om nån bonna-TL får för sig att dylika bollar känns shady så ligger det isf. på TL att utreda saken.

Bollen lär därmed vara safe att använda på sällskspsronder och hcp.tävlingar. Jag skulle däremot inte råda någon att nyttja den på scratchtävlingar även på låg nivå (kat. seriespel el.l).

Sen… om vi ska vara fullständigt ärliga. Om jag som hjälper till att leta i skogen 1-2 gång/rond likväl hittar 10-talet range bollar/år .. så är en branded boll från ett hittepåsvenskt märke ingen big deal. Folk spelar på vad som helst oavsett vad regler säger.

Ang. Bollen i fråga så är det ett open and shut-case. Själva utsagon om att ”Det är en ganska gedigen process och man måste producera boll med ganska hårda krav” säger väl det mesta om vilken kvalitet man kan förvänta sig och vilken inriktning det är på företaget.

Skummade i början på conforming list. Bridgestone och Callaway har med sina billigaste bollar. De spelas garanterat inte på elit nivå.

Egon
Skriv svar