Åter i gamet efter skador - nya klubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Shaun
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2014, 06:20
Ort: Höllviken

Jag gav upp spelandet 2017 då jag fick problem med nacken. Men så började min lille 7-åring spela förra året och nu vill jag spela med han.
Därför testade jag hur min nacke höll och visst är man ovan men förhoppningsvis ska det funka om man tar det försiktigt.
Så jag var idag och lånade ett set Ping I230 som jag testade på hemmarangen. Eftersom jag inte spelat på länge så har jag inte slagit så hårt som jag kan men det känns verkligen som att jag slår bättre nu än förut…i riktning….men längden är inte där än. Slagen sitter riktigt bra, men jag kommer typ till lite bortanför röda flaggan med J7 typ 110m? Förut har jag lätt slagit typ 125-130m om jag minns rätt. Ska man köpa ett järn som går rakt men inte långt. Eller ska man byta klubba? Jag har testat T100 och nån mizuno men de kändes inte alls lika bra. Jag spelar bara för det är kul och med lillen blir det ännu bara korthålsbanor
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Satsa på Blocket.se eller Facebook och köp ett bättre beggat set och om du vill växla upp så kan du göra en custom fitting med tex Titleist.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Shaun
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2014, 06:20
Ort: Höllviken

Tack, jag gjorde en customfit och jag är ju grafit i stiff, har alltid haft regular och nu fattar jag varför jag tycker det kändes så sladdrigt förut :)
Har försökt hitta liknande klubbor begagnat men det är ju inte så vanligt med stiff 230/525 i grafit
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 74
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Jag vet ju inte bakgrunden till att du landat i stiff och grafitskaft men om det är svårt att hitta rätt klubba på begagnat med dem skaften så har jag kanske ett alternativ

När jag gjorde min custom fitting landade jag också i stiff efter att ha kört regular. För min del blev det ett lättare stiffskaft i stål, KBS tour C-taper lite 110gram. Anledning att det landade i det var att över tid så blev spridningen större i sidled och slaglängder inte lika konsekventa. Det upplevde jag berodde på att jag inte orkade hålla emot eller få till timingen när jag slagit många slag med dem ”vanliga” stiffskaften som brukar ligga runt 120-130gr. Grafitskaft är väl såklart ännu lättare än min. Men det min upplevelse var att det var väldigt stor skillnad när man matat en hink eller två. Sen är man väl inget fysmonster så det gör väl sitt

Så ett lättare stiffskaft i stål kanske kunde funka? Det kan vara värt att prova iallafall Hoppas du hittar det du söker så du kommer igång och lirar lite golf
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Om man ska vara elak men ärlig så tror jag på att någon sagt… ”med den för svinghastigheten ska du ha stiff”.

Det intressanta med flex är att ”stiff” är det man kallar overall flex (genomsnittligt). Alltså en benämning som i princip kan vara x vid greppet Reg på mitten och senior i tippen .. men tillverkaren väljer att kalla ”stiff”.

Jag brukar alltid använda mig av Dynsmic Gold i dess original profil när jag förklarar. Detta för att det är ett av världens mest spelade skaft.
Det är mjukt vid greppet, medium/mjukt på mitten och styvt i tippen. Ett Reg Dg är betydligt mjukare overall än ett kbs tour eller ett px. Detta utan att på något sätt sprida bollen mer.

Just DG är en bra mall eftersom själva profilen gör det spelbart för många. Där handlar det definitivt inte bars om svinghastighet utan mest om tempo.
Har man ett bra tempo så kan man i princip spela allt från Senior till x oavsett svinghastighet.

Profilen säger att bollbanan bör blir låg och med mindre spinn men det är inte så i praktiken för alla. Olika sving/tempo påverkar skaftet olika och en Reg-spelare kan behöva stiff när en stiff-spelare klarar sig med Reg.

Andra skaft såsom px är mer specifika. Om 90% av alla golfare kan spela DG så kan kanske 15-20% känna sig mer som en extrem px player.

Kbs, rifle, nippon och andra märken är inte dåliga på något sätt utan de har både DG och PX profilen i sin line-up. Rifle (px) ägs av True temper (DG) och det finns massvis av profiler och vikter att välja bland.
Det är en djungel och det enda man kan säga är att den som säger ”du ska ha ett stiff” antingen försöker tala till bönder på bönders vis eller så har de noll koll.

Går man in på vad som är viktigt så är det vikten, vikten och åter vikten. Ibland i gram mätt men oftast i känsla.

Det finns massvis med trix/kunskap för att få en spelare att känns det h*n vill känna och att etablera en tumme-pekfinger på vikt för att sen välja/skapa ett flex som passar känslan är normalt på nördnivå. Alltså inte det man kallar cf och gör på Dormy el.l utan hos en fitter som kan sving och inte minst skaft.

Egon
Shaun
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2014, 06:20
Ort: Höllviken

Jag gjorde missen och läste inte på, gick på Dormys CF och alla värden var nästan likadana.
Så idag tog jag med mig en j7 i t200, i525 och i230 samt en gammal G15 j7 jag hittat på en loppis till en riktig range o slog.
Jag spelade G20 förut men hatade känslan, och nu när jag slog G15, samma skit, den stutsar.
Så jag slog alla nya o T200 är inte för mig, slår den snett som tusan. 525 går högt men långt, idag blåste det friskt i riktning kl2 så det blev kort med range bollar, 105-110 med 525 och 100-105m med 230 men 230 går så mycket rakare. Jag hade ungefär samma skaft i alla stiff grafit.
Jag slog inte fullt pga min onda nacke så finns nog några meter till om man vill…
Om min nacke håller så är det nog en I230 som känns bäst, mer kontroll och så sjukt raka när man slår, dock lite kortare
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Man undrar ju om du har koll på lie?

Grundtanken med utrustning är att klubban i sig inte gör något utan det är i händerna på spelaren som allt sker. Med det sagt.. simpla saker som korrekt lie och skaftlängd är en förutsättning för att ens kunna analysera öht.

Idag slumpade det sig så att jag slog 3 olika j9:or på rangen. 3 olika modeller, loft och inte minst skaft. Det krävdes lite mer invänjning på en av dessa men skillnaden i längd och riktning var minimal.

Egon
Shaun
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2014, 06:20
Ort: Höllviken

Ja jag ska ha -1 blå prick enl Dormy men klubborna jag slog idag var nog standard. Skaftlängden var std
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Shaun skrev: 15 apr 2023, 22:36 Ja jag ska ha -1 blå prick enl Dormy men klubborna jag slog idag var nog standard. Skaftlängden var std
Jag tänkte mest på att det gick snett med en klubba och spikrakt med en annan. Om man har olika skaftlängd och/eller lie så kan det yttra sig så. Annars… problemen som uppvisas med en klubba som bara har annat flex, vikt el.l är nästan aldrig på själva riktningen. Det kan vara spridda skurar, dålig centrering på bladet.. men inte konsekvent åt ett håll.

Egon
Shaun
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2014, 06:20
Ort: Höllviken

Det slutade med en begagnad uppsättning av i525 med stiff stålskaft med rätt lie. Jag snålade lite då jag inte vet om kroppen kommer hålla
Skriv svar