Gammal utrustning - värt det eller ej?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Tja. Är novis på detta med golf. Vill inte lägga för mkt pengar såklart. Men samtidigt vill jag inte köpa för dåliga grejer så det inte blir roligt att spela av den anledningen.
Sökte lite i trådarna och hittade inte information om gamla grejer.
Letar info om klubbor som man kan hitta begagnat - brukar vara ganska bra på att hitta info. Men hittar inget om dessa.
Lnks2links - Limited Edition 2 - Finns komplett järnset + nån hybrid 3a, 5a, 7a samt putter.
Men jag hittar ingen info om klubborna.
Någon som vet något om dom eller har länk till mer info?

Är det nåt värt att spela på?

Mvh
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Nu vet jag inte riktigt vad det är för något järnset men skulle tro det är rätt gammalt?

Kanske behöver nya golfgrepp m.m?

Begagnad relativt ny utrustning håller rätt bra andrahandsvärde. Dvs ett järnset för 2-3000 lär du få 2-3000 för om ett år oxå.

Så jag hade nog resonerat lite annorlunda och köpt järnset där man då kan båda läsa och kanske till och med se recentioner på tex youtube


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är ett nybörjarset.
Vi kallar det så här i Sverige men egentligen är det begrepp som Wallmart, Costco.
Dvs. färdigförpackade set som säljs jämte blöjor och spik på ett varuhus i USA.
Wilson och Callaway producerar sånt här också men det är lite skiljt från de ”riktiga” klubborna.

Links2links funkar liksom de flesta klubbor men är av ovan given anledning inte något med högre kvalite eller excellens.
En riktig golfare som har excellerat från dessa klubbor skänker dem inom sin krets eller till golfklubben.

Det är svårt att vara novis och det bästa sättet att inte gå på pumpen är att förlita sig till expertis.
Åk till Dormy och förklara vad du är ute efter.
Glöm blocket.

2-3tusen för ett järnset är inte mycket. Grejen är mer om man vill göra en rimlig affär eller om man vill ha något som funkar.

En järnklubba kostar idag mellan 1500-2500/st.
Ett set (6 järn) kostar mellan 3000-25 000:-/set.

Nya set som är några årsmodeller gamla finns fortfarande att tillgå. En kompis köpte 6 järn för 2000nåt på stadium (tror jag det var). Helt ok.

Avslutar med kommentarer om blocket eller bekantskapskretsen igen:
Det finns flera tusentals olika set/märken och inte minst skick. Det gör att uppgiften att hitta rätt i princip är omöjlig för en novis.
Vi som har spelat ett tag och som intresserar oss för utrustning vet om ett pris är rimligt eller ej.

Jag kan inte skriva det tillräckligt ofta.
ÅK TILL DORMY ELLER EN VÄLSORTERAD GOLFSHOP.

Lycka till.
Egon
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Toppen!
Tack för svaren! Det förklarar varför jag inte hittade info, och varför klubborna inte känns vettiga trots min extremt låga erfarenhet 😉
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Ps: köptes för 400 kr, inkl vagn med väska, bollar (ca 30st), handskar (2st), 2 andra hybrider (av märken, en 5a,en 7a).

Min pappa har typ aldrig svingat en klubba, jag kör på vänster sida, å det kändes inte naturligt för honom. Så köpte detta set för att han skulle få testa lite.

Så förstår att detta set inte är vettigt att fortsätta med så länge för honom, men nu när han kört lite på Range med det så märker han att det är rätt sida...
(jag vet... Oerhörd skill-nivå som inte kunde känna det innan... Men men...)
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Kan väl passa på att erkänna min story också då =)

Jag har själv börjat spela. Då mina kompisar alltid kört på höger sida, och frågat om jag ska haka på när dom kört, så har jag tackat nej. Men tänkte att det kunde vara kul att kunna haka på till rangen (inte nåt mer - bara stå å slå lite...)
Så jag tänkte att jag köper nån billig klubba, så nästa gång någon frågar om att haka på, så kan jag göra det.
Så jag köpte ett set, för 650 kr - på ... jag vet... Blocket. Fick då med en ganska sliten väska, med vagn, 40 bollar, handske som passar, massor peggar, borste och lite småplock - Järnset 5, 6, 7, 8, 9, P, 56 samt Driver, Hybrid 3 och Putter.

Jag vet inte om det är några vettiga saker. Men som sagt, för mig var målet att slå lite bollar med kompisarna... sen råkade det vara ganska roligt att slå bollar. Så jag tänkte att jag kollar det teoretiska för att ta grönt kort, och det var ju lätt. Så körde på det bara för skojs skull.
Sen körde jag Range typ 5 gånger. En gång med en kompis, annars själv. Kollade på några videor å så (inte bara vilka klipp som helst, utan de med absolut mest följare för att få bäst "snitt" över vad som verkar vettigt... sen fattar jag att man antagligen måste anpassa efter egna förutsättningar å så...men som start tänkte jag att jag går ut å svingar lite på range för skojs skull med dom tankarna från filmerna...)
Sen puttade jag 1 gång på övningsbana, å lite i trädgården... å chippade lite. Började för typ 1 månad sedan.
I torsdags 2023-05-04 gick jag rundan med fadder, å "körde upp" för att ta grönt kort - och lyckades =)
Kom in på 41,8 HCP, men efter några justeringar blev det till slut 37,8. -- så bra gick det till att bara slå lite bollar på rangen =)

Så nu är jag grön =) Med kassa klubbor för 650 kr =)
Bilagor
j_blad.jpg
j_blad.jpg (248.19 KiB) Visad 1477 gånger
j_blad_bak.jpg
j_blad_bak.jpg (249.02 KiB) Visad 1477 gånger
j_skaft.jpg
j_skaft.jpg (249.77 KiB) Visad 1477 gånger
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Andra bilderna
Bilagor
putter.jpg
putter.jpg (239.92 KiB) Visad 1477 gånger
h3.jpg
h3.jpg (243.31 KiB) Visad 1477 gånger
h3_skaft.jpg
h3_skaft.jpg (248.59 KiB) Visad 1477 gånger
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Zilch
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 maj 2023, 18:23
Ort: Jönköping

Å det sista...
Bilagor
driver_skaft.jpg
driver_skaft.jpg (228.06 KiB) Visad 1477 gånger
driver.jpg
driver.jpg (231.31 KiB) Visad 1477 gånger
//"Jag är inte bra på på att:
- slå långt, eller att chippa, eller att putta.
- MEN - jag är inte snygg heller ;) "
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

@Zilch

Det är absolut inget fel att köpa klubbor på känn om de är billiga. Det enda är att man inte ska förvänta sig något.
En klubba/ett set har ett användar-värde. Inga klubbor alls är ju betydligt sämre ur användarsynpunkt. ;)

Cobra järnen är gamla men fungerande.
Troligen sent 90/tidigt 00-tal. Har kostat en del nytt men ett ”links2links” från 10-talet hade funkat bättre. Tekniken och inte minst modet i hur ett blad designas har gått framåt på sgi-järn (super game improvement). På touriga klubbor som players mb och CB har det inte hänt lika mycket.
Det är också skillnad mellan tillverkare och deras filosofi.
Det betyder i korta ordalag att t.ex ett mizuno-järn från början av 00-talet funkar jättebra medans ett cobra-set från samma tid är lite väl off mot dagens designer.

Egon
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Litet tillägg.

Alla kommer vi från olika världar.
Jag gav bort en driver nyligen till en kompis.
Gav väl ca. 3500 för drivern och hade eftermonterat ett skaft för ca. 2000:- i nypris.
Ca. 8 år gammal.
Det enda med värde är skaftet. Huvudet är out of date.. dvs. tekniken har sprungit förbi. Det känns inte rätt att ta betalt då. Vi gjorde dealen att han lånar den på obestämd tid.

Många av de som säljer på blocket kan inte golf och/eller förstår inte att man har ett moraliskt ansvar även i affärer.

Jag har väl 6-7 järnset liggandes. Äldsta är blad från 2010. De har i teorin ett värde på kanske 1500/set. I praktiken så kan jag spela dem så de står bra där de står. Skulle inte kunna sälja dem utan att må dåligt över att jag tagit för mycket betalt.,

Jag gör ibland misstaget att inte sälja av när grejerna är hyggligt nya i årsmodell. Efter ett tag tar min egen känsla över om vad det är värt och då sätter moralen stopp. :?

Btw.
Köpte en Scotty newport av en jobbarkompis. Han ville ha 1000:-. Jag frågade om han ville att jag skulle sälja den åt honom. Nej, köp den själv sen skiter jag i om du kan sälja den för mer.

Egon
Skriv svar