Bästa golfslaget du slagit?

Här snackar vi allmänt om golf...
Greenguy
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 aug 2014, 19:24

Vilket är det bästa slaget som du slagit? Jag har två som jag aldrig glömmer.

Drev för långt på ett par4 på Sörfors GK utanför Umeå. Rann av en kulle och bollen landade i ett 20cm djupt traktorspår. Tvärs emot spelriktningen.
80m kvar till green. Egentligen omöjligt att få upp den och borde har förklarat ospelbar. Men i början av golfen hade man inte bättre vett :)
Klippte till den och den landade 5m från pinnen.....

Ett annat, efter en kalasdrive har jag 175 m kvar på ett par5. Tyvärr låg bollen 15 cm lägre ner mitt kanten på en mycket dålig skött bunkerkant. inte klippt, sand i högar runt, och låg 50/50 i sand och gräs. Snud på att kalla den ospelbar, när min spelpartner sa: Du kallar den ospelbar va?
Då fick jag nytt mot och sa: Ospelbar, knappast. Jag slår den med en snygg låg draw, in mot pinnen. Titta nu, såhär skapas hjältar.

Slaget blev exakt som jag sa..... 3 m från pinnen. Missade eaglen dock då jag fortfarande inte fattade att jag lyckats med allt detta ovan skrivna!

Min spelpartner tar upp det slaget varje gång vi träffas :)

Kan tilläggas att jag spelar på tok för lite golf för att egentligen klara ett sånt slag...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ett av mina bäst var på Friiberghs 17:e för 2 år sedan. Tror det var 150-160 meter till flaggan och kraftig motvind från höger.
Peggar upp bollen, tar fram hybrid-femman och säger till polaren:
- Tänkte starta den till höger, drawa in den över bunkern och låta den rinna ner till flaggan (som stod till vänster).

Slaget blev precis som jag sagt :D
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Har vän bättre slag egentligen men i somras spelade jag scramble på Gävle GK. På hål 10 hade vi 210m kvar till flaggan och ganska mycket motvind, polaren tokduffade sitt slag kom bara 30-40m.
Jag frågade om jag skulle spela säkert eller gå för det.
Jag tog upp hybriden och drog iväg en fin boll som landa i framkant green.
Det jag tycker var märkvärdigt med det slaget var för att jag aldrig slagit med hybriden på bana tidigare.

Btw båda missa eaglen
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Kan börja med att jag de senaste dagarna tränat efter en lektion och har spelat lite på bana.

Slår en ok drive på en par 5, nästa slag går vänster. Där bollen landade har jag 2 val, slå bollen 40m fram eller draw. Där jag låg så går banan endel till vänster och man måste slå över en kulle, vilket betyder att man inte ser hur banan går eller vart greenen är. Jag har 150m kvar, detta är väl en j5 för mig med tur...jag tänker att jag ska försöka slå en j6a med draw, får till en bra träff och en bra draw. Medans jag går upp på kullen tänker jag att det är möjligt att jag skruvade bollen för mycket och säkert i bunkern vänster om. Förvånad blev jag när bollen är 5 meter från hål.
Greenguy
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 aug 2014, 19:24

Detta är väl nästan varför man spelar golf... dom där slagen man lever på :)
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Återkommer när jag slagit ett bra slag haha ;)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Slog nog ett av mina bästa slag nu i somras. Hade haft bra feeling och varit i zonen några veckor så självförtroendet var på topp.

Det var på Gränna Gk hål sex, ett kort par fyra, dogleg vänster. Slog ut en J4 mitt på fairway och hade enligt appen GolfLogix 156 meter till mitten på green där flaggan stod. Jag tog fram en J7 och tänkte att jag slår en draw. Pang - perfekt träff - min draw satt och det gjorde även bollen! Studs studs och sen i! Det kändes välförtjänt.
Användarens profilbild
Burner
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 sep 2014, 10:58

Hmm, kanske den spikraka drive på 18(Bro-Bålsta, 325m)vilket gav ett inspel på 55m kvar..

Nej.. Måste va parputten på 13(115m)..
Föranleddes av ett "utslag" med järn9 som landar på 14's Tee!?
Wedge därifrån som naturligtvis hamnar i fel ände av Green, och ger en putt på 30-35m där flaggan står på övre platån.
Jo den gick i och satt stenhårt i bakkant på koppen :shock: ;)


Ett av de sämre med lyckad utgång va en rå toppad järn4 för många år sedan, som resultera i en HiO :mrgreen:
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
King Cobra Pro CB - Ping i-Series 1/2 Moon - Cobra AMP Driver Special Edition Orange
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

För två dagar sedan fick jag ett jävla bra slag. Par 4, slår en drive som landar på en kulle, andra slaget runt 130m med bollen ovanför fötterna... ofta brukar jag slå vänster eller träffa marken före vid dessa slag. Av någon anledning lyckades jag få iväg den jävligt bra med en j7 och resultatet jag fick är nedan.

Bild

Bild
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Nynäshamns GK, Sjö-Berg.
Hade spelat katastrofgolf de första 9 så när driven på 10:an (par 5) hamnade i ett meterdjupt dike så orkade jag inte längre.
Plockade fram trä-5:an, böjde ordentlig på benen och slog en fade som landade precis på greenkant 200m bort.
Har försökt återskapa det slaget otaliga gånger men aldrig lyckats komma upp ur diket igen.
Skriv svar