HCP-mygel på företagstävling

Här snackar vi allmänt om golf...
Palmsen
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2023, 08:11

Tjena!

För några dagar sedan höll vi vår årliga företagstävling, och det är nu fjärde året i rad som samma person har vunnit. Varje år har denne person uppnått 40-46 poäng, och i år blev det 42 poäng med 2-3 streckade hål.

Majoriteten av våra kollegor är övertygade om att något inte står rätt till, och många har till och med slutat delta i tävlingen eftersom de är övertygade om att det förekommer fusk. Det är värt att notera att personen även är ansvarig för hela evenemanget, vilket gör det svårt att hitta någon annan att ta upp detta med.

Min plan är att ta upp detta med min närmaste chef eller HR. Dock är de inte så insatta i golf så känns svårt att få fram vad hcp-mygel faktiskt innebär.

Vad skulle ni föreslå att jag gör i detta läge?

Ha det gött!
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Vad är det för slags priser denne vinner eller är det bara äran?

Tyvärr är HCP mygel rätt vanlig. Finns en herre som väldigt ofta vinner tävlingar där jag bor. Har alltid legat runt ett högt HCP. Men skjuter under tävlingar ofta 6-10 under sitt HCP. ”han hittar ju självklart alltid sin egna boll i skogen oxå” trots att den nog är 30-40m ifrån där han fann den egentligen. Bild

Vet inte riktigt vad man ska göra, utan mer att det är nog tyvärr mycket vanligare än man tror. Och det är ju dessa som får leva med att de då ”fuskar” till sig vinster


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Problemet är tyvärr att om man spelar mycket golf så kan man hålla ett hcp. högt och ändå prestera ronder som har höga poäng.
6 slag bättre än hcp. är ganska riskfritt. Det ger inte stort eko på handicapet och det medger inte att någon gräns passeras nedåt så att man inte kan höja sig igen.

Om er tävling är sanktionerad av sgf så kan man luta sig mot TL och handicapansvariga på klubben. De kan införa ett tävlingshcp enbart för den tävlingen.
De måste naturligtvis kunna styrka sitt agerande med tävlingsresultat i GiT.

Annars… skulle jag personligen rakt ut ställa personen till svars. Även då är det fakta som bör gälla och inte något tycke. Det är, i sammanhanget, allvarliga saker det här. Både fusket och att anklaga någon för fusk. Dessa (båda) kan leda till avstängning så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag officiellt går all in och anklagar någon.

Egon
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Detta är anledningen till att jag inte spelar några golftävlingar längre. Det är inte så kul när man vet att man aldrig kan vinna. Har spelat min bästa golf i mitt liv i en tävling och det spelade ingen roll, kom väl femma eller något sånt. Jag tänker inte anklaga någon för fusk utan skiter bara i det istället. Ja, det är tråkigt.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 19 sep 2023, 18:14 Problemet är tyvärr att om man spelar mycket golf så kan man hålla ett hcp. högt och ändå prestera ronder som har höga poäng.
6 slag bättre än hcp. är ganska riskfritt. Det ger inte stort eko på handicapet och det medger inte att någon gräns passeras nedåt så att man inte kan höja sig igen.

Om er tävling är sanktionerad av sgf så kan man luta sig mot TL och handicapansvariga på klubben. De kan införa ett tävlingshcp enbart för den tävlingen.
De måste naturligtvis kunna styrka sitt agerande med tävlingsresultat i GiT.

Annars… skulle jag personligen rakt ut ställa personen till svars. Även då är det fakta som bör gälla och inte något tycke. Det är, i sammanhanget, allvarliga saker det här. Både fusket och att anklaga någon för fusk. Dessa (båda) kan leda till avstängning så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag officiellt går all in och anklagar någon.

Egon
Va, det där håller jag inte med om.

Om man spelar mycket golf så är det snarare större risk att man faktisk har ett hcp som motsvarar det man oftast spelar på. Alla dåliga rundor försvinner ju. Men visst, att man sen plötsligt spelar bra på tävlingen, ja den kanske inte påverkar hcp´t så mycket i det stora hela, men det aktuella INNAN tävlingen borde vara tämligen korrekt om man inte utgår från att det ligger något fuffens i botten såklart, för vill man, då kan man alltid fuska.
Men att man plötsligt gör 42 pinnar med 2-3 streck, det tycker jag luktar lite illa, det kan jag nog hålla med om.

Hade jag varit TS hade jag lobbat för att det inte blir någon tävling kommande år så kanske signalen går fram...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 20 sep 2023, 07:18
Egon skrev: 19 sep 2023, 18:14 Problemet är tyvärr att om man spelar mycket golf så kan man hålla ett hcp. högt och ändå prestera ronder som har höga poäng.
6 slag bättre än hcp. är ganska riskfritt. Det ger inte stort eko på handicapet och det medger inte att någon gräns passeras nedåt så att man inte kan höja sig igen.

Om er tävling är sanktionerad av sgf så kan man luta sig mot TL och handicapansvariga på klubben. De kan införa ett tävlingshcp enbart för den tävlingen.
De måste naturligtvis kunna styrka sitt agerande med tävlingsresultat i GiT.

Annars… skulle jag personligen rakt ut ställa personen till svars. Även då är det fakta som bör gälla och inte något tycke. Det är, i sammanhanget, allvarliga saker det här. Både fusket och att anklaga någon för fusk. Dessa (båda) kan leda till avstängning så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag officiellt går all in och anklagar någon.

Egon
Va, det där håller jag inte med om.

Om man spelar mycket golf så är det snarare större risk att man faktisk har ett hcp som motsvarar det man oftast spelar på. Alla dåliga rundor försvinner ju. Men visst, att man sen plötsligt spelar bra på tävlingen, ja den kanske inte påverkar hcp´t så mycket i det stora hela, men det aktuella INNAN tävlingen borde vara tämligen korrekt om man inte utgår från att det ligger något fuffens i botten såklart, för vill man, då kan man alltid fuska.
Men att man plötsligt gör 42 pinnar med 2-3 streck, det tycker jag luktar lite illa, det kan jag nog hålla med om.

Hade jag varit TS hade jag lobbat för att det inte blir någon tävling kommande år så kanske signalen går fram...
Det du inte förstod var att resonemanget, självklart, var relaterat till TS fråga om mygel. Med mycket spel kan man regga ronder som bestämmer vad hcp blir. Att det på dessa då sannolikt registreras en högre score… är väl lika självklart.

Egon
Palmsen
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2023, 08:11

Svar på flera av inläggen ovan.

Det är lite priser som vi tävlar om. Inte pengar men marknadsvärdet på vinsterna ligger nog på någon tusenlapp styck.

Gillar inte att behöva anklaga någon för fusk med när det nu är fjärde eller femte året i rad personen i fråga vinner med över 42 poäng tycker jag det är något lurt. Själv har man bara lyckats få så höga poäng 1-2 gånger per år och då är det med perfekta förhållanden (och speciellt inte på tävling).

Efter att ha pratat med lite fler kollegor så verkar det inte bara vara företags tävlingar han spelar utan har senaste året spelat väldigt mycket tävlingar runt om i Sverige med rätt stora prisbord.
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det går att sköta sitt hcp. oklanderligt utåt sett dvs. så att ingen kan hitta t.ex rundor som ej spelats eller resultat som reggas fel. Spelar man med likasinnade som styrker registreringen så är det så det är.

Det man kan göra är att be hcp.ansvariga på klubben kontrollera tävlingsresultat. Om det otvivelaktigt pekar åt en bättre spelstandard än vad hcp visar så kan de:
Justera handicap för en enda specifik tävling.
Göra en permanent engångsjustering av handicap.

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 20 sep 2023, 08:09
långryggen skrev: 20 sep 2023, 07:18
Egon skrev: 19 sep 2023, 18:14 Problemet är tyvärr att om man spelar mycket golf så kan man hålla ett hcp. högt och ändå prestera ronder som har höga poäng.
6 slag bättre än hcp. är ganska riskfritt. Det ger inte stort eko på handicapet och det medger inte att någon gräns passeras nedåt så att man inte kan höja sig igen.

Om er tävling är sanktionerad av sgf så kan man luta sig mot TL och handicapansvariga på klubben. De kan införa ett tävlingshcp enbart för den tävlingen.
De måste naturligtvis kunna styrka sitt agerande med tävlingsresultat i GiT.

Annars… skulle jag personligen rakt ut ställa personen till svars. Även då är det fakta som bör gälla och inte något tycke. Det är, i sammanhanget, allvarliga saker det här. Både fusket och att anklaga någon för fusk. Dessa (båda) kan leda till avstängning så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag officiellt går all in och anklagar någon.

Egon
Va, det där håller jag inte med om.

Om man spelar mycket golf så är det snarare större risk att man faktisk har ett hcp som motsvarar det man oftast spelar på. Alla dåliga rundor försvinner ju. Men visst, att man sen plötsligt spelar bra på tävlingen, ja den kanske inte påverkar hcp´t så mycket i det stora hela, men det aktuella INNAN tävlingen borde vara tämligen korrekt om man inte utgår från att det ligger något fuffens i botten såklart, för vill man, då kan man alltid fuska.
Men att man plötsligt gör 42 pinnar med 2-3 streck, det tycker jag luktar lite illa, det kan jag nog hålla med om.

Hade jag varit TS hade jag lobbat för att det inte blir någon tävling kommande år så kanske signalen går fram...
Det du inte förstod var att resonemanget, självklart, var relaterat till TS fråga om mygel. Med mycket spel kan man regga ronder som bestämmer vad hcp blir. Att det på dessa då sannolikt registreras en högre score… är väl lika självklart.

Egon
Ahh, det var lite så jag resonerade, att om man vill fuska med hcp, då är det en relativt enkel process.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Palmsen skrev: 20 sep 2023, 09:28 Svar på flera av inläggen ovan.

Det är lite priser som vi tävlar om. Inte pengar men marknadsvärdet på vinsterna ligger nog på någon tusenlapp styck.

Gillar inte att behöva anklaga någon för fusk med när det nu är fjärde eller femte året i rad personen i fråga vinner med över 42 poäng tycker jag det är något lurt. Själv har man bara lyckats få så höga poäng 1-2 gånger per år och då är det med perfekta förhållanden (och speciellt inte på tävling).

Efter att ha pratat med lite fler kollegor så verkar det inte bara vara företags tävlingar han spelar utan har senaste året spelat väldigt mycket tävlingar runt om i Sverige med rätt stora prisbord.
Det innebär ju rent tekniskt att han spelar relativt dåligt utanför tävlingsgolf. För ronder med dåliga resultat kan bli rätt många innan hcp påverkas medan en bra runda i de flesta fall påverkar direkt. De tävlingar han vinner, registreras inte dom?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar