Min golfresa – följ en total nybörjare

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Jag är en 30-plussare som aldrig har spelat golf på riktigt. Fram tills nu. I september fick jag ett infall och gick intensivkurs och tog grönt kort. Sedan dess har golfen verkligen tagit stor plats i mitt liv. Jag är totalt fast. Det här är det roligaste jag har gjort på många år.

Jag är extremt resultatinriktad och vill hela tiden utvecklas och bli bättre. Jag tänker därför att det här forumet och den här "dagboken" kan ge mig mycket gott. Dels kan jag själv bokföra och få chans att reflektera över mina (förhoppningsvis) framsteg. Men jag kan också få nyttig input och tips från kunnigt golffolk.

Vad har då hänt hittills?
Jag gick mitt spelprov på 9 hål och tog 24 poäng (på 54 hcp). Därefter fick jag 39,5 som mitt nya hcp. Efter det har jag spelat 6-7 varv till på samma bana, varav tre med markör. I dag har jag 34,3 i handicap.

I min bag finns än så länge bara järnklubbor, wedgar och putter. Jag har alltså inte börjat slå med träklubbor än. Från folk i min närhet har jag fått olika råd kring träklubborna: några har sagt att jag kan vänta med det, andra har sagt att det är bättre att börja träna direkt. Jag har börjat leta efter något begagnat – men det är svårt att sätta sig in i djungeln av klubbor. Jag hänger numera på Blocket i timmar varje dag...

Eftersom jag gick ut väldigt hårt med golfen drog jag på mig en överansträngningsskada vid revbenstrakten på vänster sida (jag spelar höger) och har nu fått vila helt i snart två veckor. Vilket är otroligt frustrerande med tanke på att jag är så spelsugen och känner viss stress eftersom säsongen går mot sitt slut.

De senaste dagarna har jag istället kollat mer på utrustning: jag behöver som sagt fler klubbor. Jag har också tittat mycket på Youtube för att fånga upp tekniktips. I går gick jag med i MXP Golfs ”Bättre bollträff”. Lär vara nyttigt för mig eftersom jag hittills har haft svårt för att konsekvent träffa marken med mina järnklubbor.

Framåt då?

Klart är att jag kommer att använda hösten och vintern för att träna. Något resultatmässigt mål finns ännu inte, men jag håller på att sätta upp mål för träningsmängd. Det kan jag återkomma till i ett kommande inlägg.

Jag hoppas att några av er kan vara intresserade av att titta in här och följa en total nybörjare med stor ambition.
Senast redigerad av Dennis Bergkamp den 10 okt 2023, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

En kort uppdatering om dagens träning. Eftersom jag körde förbi golfklubben på min lunchrast passade jag på att stanna och putta i en halvtimme. Eftersom jag fortsatt håller mig borta från banan för att inte slå upp min skada, har jag fått fokusera på puttningen den senaste veckan. Det är inte helt fel, för jag är väldigt svag på green.

När jag tränar puttning tar jag ut ett avstånd på cirka 10 meter och övar på att klara av att 2-putta.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Ikväll blev det en timme på en inomhusanläggning. Jag körde puttning och lite närspel. Fortsatt lite vilsen kring just puttningen. Testar olika grepp och tempon för att hitta något som jag sedan kan nöta in.

Provade även en typ halvsving på range-delen på anläggningen men kände direkt av min överansträngning vid revbenen. Frustrerande. Vet inte om det är en vanlig skada bland golfare…? Får fortsätta med puttningen någon vecka till innan jag förhoppningvis kan börja svinga lite igen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen till forumet!
Kör hårt så länge intresset är hett och tiden ger dig möjlighet.

Var håller du hus?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

JohanAdministratör skrev:Välkommen till forumet!
Kör hårt så länge intresset är hett och tiden ger dig möjlighet.

Var håller du hus?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Tiden är en utmaning med småbarn och heltidsarbete. Om det finns andra golfentusiaster i samma situation här får ni gärna berätta hur mycket tid ni lyckas lägga på golfen.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av Dennis Bergkamp den 13 okt 2023, 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Dennis Bergkamp skrev:
JohanAdministratör skrev:Välkommen till forumet!
Kör hårt så länge intresset är hett och tiden ger dig möjlighet.

Var håller du hus?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Tiden är en utmaning med småbarn och heltidsarbete. Om det finns andra golfentusiaster i samma situation här får ni gärna berätta hur mycket tid ni lyckas lägga på golfen.

Min närmaste bana är Marks GK i Kinna.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tre kids och heltid här, men jobbat skift så har ändå kunnat klämma rätt många tider efter förmiddagspassen eller innan eftermiddags och nattpassen.

Bytte jobb i september och jobbar enbart dagtid och nu finns det noll tid längre. Skiftarbetet var A och O. Sen är det iofs höst nu och mörket kommer tidigt, annars hade man väl hunnit med golf efter jobbet nu också.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Tyvärr är barn inte alltför bra för golfen. När de är mindre behöver de passning och när de blir lite äldre behöver de skjutsas till sina aktiviteter vilket stjäl tid till annat för en annan. Jag märkte av en stor nedgång i antal rundor när våra barn föddes, men nu ökar antalet varje år, är nog uppe i 45 rundor i år med blandat 18 och 9 hål. Även kul att få med barnen i golfspelet, då blir det fler besök på klubben.
/ HE
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

hericson skrev:Tyvärr är barn inte alltför bra för golfen. När de är mindre behöver de passning och när de blir lite äldre behöver de skjutsas till sina aktiviteter vilket stjäl tid till annat för en annan. Jag märkte av en stor nedgång i antal rundor när våra barn föddes, men nu ökar antalet varje år, är nog uppe i 45 rundor i år med blandat 18 och 9 hål. Även kul att få med barnen i golfspelet, då blir det fler besök på klubben.
Känner igen det där! Hur stora barn har du nu?

Att få in barnen på golfen på sikt vore perfekt. Då får man både spela själv och tillbringa tid med barnen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

En annan fundering som ni gärna får svara på: Finns det någon uppfattning om hur mycket golf man bör hinna med på en vecka, eller en månad, för att i alla fall få möjlighet att utvecklas?

Eftersom jag är total nybörjare händer det så klart mer per träningstimme nu i början. Men jag tänker på längre sikt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Dennis Bergkamp skrev: 15 okt 2023, 06:47
hericson skrev:Tyvärr är barn inte alltför bra för golfen. När de är mindre behöver de passning och när de blir lite äldre behöver de skjutsas till sina aktiviteter vilket stjäl tid till annat för en annan. Jag märkte av en stor nedgång i antal rundor när våra barn föddes, men nu ökar antalet varje år, är nog uppe i 45 rundor i år med blandat 18 och 9 hål. Även kul att få med barnen i golfspelet, då blir det fler besök på klubben.
Känner igen det där! Hur stora barn har du nu?

Att få in barnen på golfen på sikt vore perfekt. Då får man både spela själv och tillbringa tid med barnen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Barnen är 8 och 12 och det är tolvåringen som jag fått med på att spela lite.
/ HE
Skriv svar