Missbruk av golf-id

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Golfgal
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jun 2014, 07:59
Kontakt:

Det verkar bli allt vanligare att personer (läs: killar 18-30) lånar varandras golf-id i syfte att få spela gratis. Det lär till och med finnas Facebook-grupper för detta. Hur står ni i den här frågan, hur ska missbruket hanteras? Jag tror att detta kommer leda till att allt fler faktiskt blir strukna som medlemmar om de lånar ut, och får betala dubbel greenfee + straffavgifter om den lånat. Fler klubbar rapporterar om detta men mörkertalet är sannolikt enormt.
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 74
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Låter helt sjukt men det är inte förvånande… Svårt att komma runt utan legitimering på något vis antar jag och det känns ju inte genomförbart med tanke på hur många golfklubbar kämpar med att kunna ha personal på plats….


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Det här är ju en självklarhet på samma sätt som att folk fuskar när det tävlas.

Svår nöt att knäcka dock. Ankomstanmäla genom att blippa körkort likt Willys självscan-system? Alla har ju inte körkort, folk är unga etc. Någon måste ju tänkt på detta längre än en minut och ha något alternativ.
Användarens profilbild
Golfgal
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jun 2014, 07:59
Kontakt:

Jag håller helt med. Nu är ju golf inte den enda idrott som drabbats av liknande fusk. Inom lagsporter som fotboll har det flera gånger rapporterats om att spelare i samband med match ersatt en annan spelares plats som stått med i laguppställningen. Helt enkelt en otillåten matchfixning, vilket hotar idrottens värdegrund - förutom att det orsakar stort tapp i greenfeeintäkter för klubbar.

Det finns ingen "enkel" lösning, men kanske just att du ska kunna legitimera dig vid kontroll. Antingen med fysiskt id-kort eller ett digital i mobilen.
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Hur man ska lösa ett sådant här problem är nog ingen enkel lösning, utan det är väl kontroller av golfklubben ute på bana och gå igenom spelare att det faktiskt är personen med det golf id. Stött på detta då och då att äldre på klubbarna åker runt och kollar på banan.

Man bör väl kunna kräva av dem som spelar på banan att något som kan indikera vem du är ska finnas med under spel.

Man kan ju ha leg i bank id osv nu för tiden oxå.

Sen avstängning för dem som missbrukar, dvs gör man detta så är det omgående 1-3-6 månaders avstängning. Dvs man tar bort att dem riskerar. Både den som spelar men oxå den som faktiskt lånar ut sitt Golf-Id


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

På GolfStar hade vi en ploicy att man skulle komma och visa upp sig i receptionen innan tee-off. Men nu går ju allt fler anläggningar mot self service och jag själv checkar ju in digitalt via mobilen och går inte förbi repan.

Jag kan tänka mig att många unga killar gör på det här sättet. En gång fick jag ett mail om en bokning i mitt namn och då hade någon jag är bekant med använt mitt golf-id för att "bjuda" en polare på golf... riktigt uselt gjort!
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jo, man har ju anat det flera ggr. Det är kontroller av legitimation som krävs vid incheckning OCH ute på banan vid olika tillfällen. Vet inte vad dessa människor har på en golfbana att göra så för mig får de gärna stängas av riktigt länge från att spela golf. Folk kommer tycka det är hårt, men jag vill inte ha dem där.
Hcp: ~12
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Niklas skrev:Jo, man har ju anat det flera ggr. Det är kontroller av legitimation som krävs vid incheckning OCH ute på banan vid olika tillfällen. Vet inte vad dessa människor har på en golfbana att göra så för mig får de gärna stängas av riktigt länge från att spela golf. Folk kommer tycka det är hårt, men jag vill inte ha dem där.
Instämmer. Skit ska väck, så är det.
Albatross
Inlägg: 152
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Intressant. Det trodde jag inte. Snarare att man ibland lånat någon kompis golf-id för att få full boll för man inte vill ha med någon. Men kanske är vanligt på golfstar där ingen har koll på nånting.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Albatross skrev: 03 mar 2024, 18:35 Intressant. Det trodde jag inte. Snarare att man ibland lånat någon kompis golf-id för att få full boll för man inte vill ha med någon. Men kanske är vanligt på golfstar där ingen har koll på nånting.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det är också ett djävla sett att skapa förluster för klubbarna. Boka in en hel boll för att man inte vill att andra ska kunda boka in sig. Fler klubbar har börjat med no show avgifter. Vilket är bra.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar