Speedgolf

Här snackar vi allmänt om golf...
Speedgolf
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2014, 08:46

Många springer runt om i Sverige och många deltar också i olika motionslopp. Varför inte testa spelformen speedgolf? Riktigt bra löpträning eftersom det är intervallöpning och det finns ett mål med löpningen, man springer ju efter en boll. Spelformen utövas som bäst under morgontimmarna eller ca 1 timme innan solen går ned.

I speedgolf finns det några specialregler såsom att man behöver inte ta ur pinnen, slår man OUT är det skärningslinjen som gäller. Skulle man slå bort en boll får man droppa i bollens flyktväg eller förmodad plats där bollen borde vara. Kan låta flummigt men allt för att det ska gå snabbt, det är ju poängen med spelformen. Max 7 klubbor och de flesta har en pencilbag eller håller klubborna i händerna. Annars är det samma golfvett som gäller, på t.ex. VM behöver man inte lägga tillbaka torv eller laga nedslag för det finns funktionärer som gör detta.

Score beräknas enligt följande: Tid + antal slag = SGS, t.ex. 60 min + 80 slag blir 140 SpeedGolfScore.

Förbundet för speedgolf, länk till regler o.s.v.
http://speedgolfinternational.com/

Hur det kan gå till
https://www.youtube.com/watch?v=zQ43miMu0lw

Min video på Kävlinge GK, ska återkomma med en morgonfilm för denna blev lite mörk. En del av min 18 håls runda. Sprang förbi 9 bollar under denna runda och det är mitt personliga rekord, inget genomsläpp i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=nBI0Vm0 ... e=youtu.be
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Verkar ju vara en kul grej. Roligare än att ge sig ut och springa!
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Ser ju hur skoj ut som helst.
Måste absolut prövas på, kanske på våren när inte solen är uppe så länge, så man hinner med en 18:hålare efter jobbet.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4706
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag måste också prova det här någon gång!
Speedgolf
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2014, 08:46

Det jag tycker är enormt positivt med speedgolf och mötet med vanliga golfare är att de flesta tycker det är roligt och vid genomsläpp är de hur vänliga som helst. Spel på kvällen innebär 1-2 genomsläpp och under semestertider eller precis efter är vanlig spelform betydligt mer förekommande på kvällarna, innan semestertid hur lugnt som helst. Men som sagt är folk riktigt snabba på att släppa igenom när de se att man springer.

VM i speedgolf spelas 25-26/10 på Bandon Dunes i USA, riktigt fin resort i USA intill Stilla havet. Banor som vi ska tävla på är Bandon Dunes och Old McDonald. I VM är två OS medaljörer med: Bernard Lagat och Nick Willis, Bernard har rätt högt hcp (osäker, kring 20) och Nick har 9. Tävlingen visas LIVE på nätet och de har också kört eftersändning på CBS och Golf Channel.

Bandon Dunes är rankad som en av de bästa golfresorts i USA. Två av banorna är rankade inom 30 i världen, tror Pacific dunes är 17:e, Bandon Dunes 23:e.

De öppnade en enorm puttinggreen i maj.
http://vimeo.com/96683309

Bandon Dunes
http://vimeo.com/91694803

Old McDonald
http://vimeo.com/91701627

OM någon är intresserad av spelformen så kan ni komma till Kävlinge GK och springa med mig och titta, går att gena om man inte hänger med i mitt tempo. Jag springer i <=05:00 min/km när jag spelar.
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Blir också lite sugen på att testa! :)

Världsmästaren 2013:
Rob Hogan, 236.55 (77-39:31; 79-41:24)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Speedgolf skrev:OM någon är intresserad av spelformen så kan ni komma till Kävlinge GK och springa med mig och titta, går att gena om man inte hänger med i mitt tempo. Jag springer i <=05:00 min/km när jag spelar.
Det är ganska exakt mitt tempo i spåret, utan klubbor och utan att stanna för att slå :lol:
Speedgolf
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2014, 08:46

Ska ni testa spelformen någon dag, här är några tips: Jag springer med vanliga löparskor och har inte märkt att jag skulle få dåligt fäste eller annat vid backar eller att gräset skulle vara halt vid regn. Har vanliga löparkläder och 4 bollar och en greenlagare. Spelar vanligtvis enbart med en klubba (järn 5), annars har jag PW som andraklubba. Ska man spela med fler klubbor så är en pencilbag att föredra och nedstrippad, ta bort allt onödigt och även remar. Håll bagen i handen när du springer. T.ex. fyra-fem klubbor väger rätt mycket och de blir bara tyngre ju längre tiden går.

OM jag springer med bag och fler klubbor så tappar jag 4 minuter på 18 hål, det betyder att jag måste vara 5 slag bättre om det ska löna sig att ha fler klubbor mot att istället ha 1-2 klubbor. Jag tar heller ingen torv, om man nu siktar på att vara snabb.
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.
Speedgolf
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2014, 08:46

Sandstream skrev:Blir också lite sugen på att testa! :)

Världsmästaren 2013:
Rob Hogan, 236.55 (77-39:31; 79-41:24)
Rob springer i ca 05:15-30 tempo, fördelen han har är att ha spelat banorna rätt många gånger. Eftersom man har enorm fördel och känna till greenerna, läsa puttlinjen är inte aktuellt mer än påvägen fram till bollen.
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.
Speedgolf
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2014, 08:46

Sandstream skrev:
Speedgolf skrev:OM någon är intresserad av spelformen så kan ni komma till Kävlinge GK och springa med mig och titta, går att gena om man inte hänger med i mitt tempo. Jag springer i <=05:00 min/km när jag spelar.
Det är ganska exakt mitt tempo i spåret, utan klubbor och utan att stanna för att slå :lol:
Rätt absurt egentligen men det viktigaste är att tänka att man "springer" igenom bollen. :D
Järn: Titleist MB 714 järn 5, X100.
Skriv svar