Järn 3/4 eller hybrid?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Dennis Bergkamp

Jag började spela golf hösten förra året. Jag har hittills spelat i princip enbart järn. Min längsta järnklubba är j5 och den kan jag hantera rätt skapligt nu tycker jag. Jag slår den typ 165 meter från tee. Nu funderar jag på att köpa antingen en j3/4 eller någon form av hybrid, för att få en klubba som kan gå ännu lite längre.

Vad finns det för argument för längre järn vs hybrider?

Jag har 22-23 i handicap. För mitt hcp är jag en rätt bra järnspelare, men väldigt svag med träklubbor.
Användarens profilbild
mikael.josefson

Fördelen med hybrid är att du får en betydligt bättre höjd på bollen med den. Den är också mer förlåtande och enklare att slå från ruff, det är min åsikt åtminstone

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit

Hybrid alla dagar i veckan. Då har jag varit anti-hybrid tidigare pga att dom går för mycket vänster för mig. Men efter att hittat en äldre modell som fungerar bra, så har jag blivit positiv till hybrider igen.
Tosse

Hybrid helt klart, min bästa kompis iaf. Använder min 4a överallt, går mellan 160-195m beroende på slag och humör. Väldigt mycket snällare än ett lågt järn.
WITB: 2023
Driver: Callaway Epic Max
Hybrid: Callaway Mavrik 20`
Järn: Cobra Forged Tec 5-P
Wedgar: Cleveland RTX4 48, 52, 58
Putter: Scotty Futura 5.5M
Boll: Callaway truvis

Instagram: Tourbuddy_podcast

Hemmaklubb: Barsebäck
Hcp: 12 ish
Mikaelanstad

Enkla svaret, Järn 3/4 behöver bra hastighet i svingen för att få ut både höjd och längds som krävs. Vill inte låta elak men slår du J5 165m kommer du med största sannolikhet inte slå en J4 175m Carry med rätt höjd och inte en Järn 3 185m med rätt höjd

Dvs hybrid är mitt svar i ditt fall.

Långa järn är inga enkla klubbor, de är oftast inte ett dugg förlåtande om man jämför mot en hybrid

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Dennis Bergkamp

Mikaelanstad skrev:Enkla svaret, Järn 3/4 behöver bra hastighet i svingen för att få ut både höjd och längds som krävs. Vill inte låta elak men slår du J5 165m kommer du med största sannolikhet inte slå en J4 175m Carry med rätt höjd och inte en Järn 3 185m med rätt höjd

Långa järn är inga enkla klubbor, de är oftast inte ett dugg förlåtande om man jämför mot en hybrid

Tack! Är Hybrid 4 ett bra steg efter min järnfemma? Eller är det hybrid 3…?

Mikaelanstad

Dennis Bergkamp skrev:
Mikaelanstad skrev:Enkla svaret, Järn 3/4 behöver bra hastighet i svingen för att få ut både höjd och längds som krävs. Vill inte låta elak men slår du J5 165m kommer du med största sannolikhet inte slå en J4 175m Carry med rätt höjd och inte en Järn 3 185m med rätt höjd

Tack! Är Hybrid 4 ett bra steg efter min järnfemma? Eller är det hybrid 3…?

Jag hade kört Hybrid 4, nu för tiden går hybriderna rätt långt så kan va så att en hybrid 5 egentligen hade passat bättre längd mässigt.

Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Espo

Min J6 är starkt loftad och går drygt 180m. Har plockat bort 5an och ersatt med hybrid. Hybriden är ingen favorit, men ändå skönare och enklare att slå den 200m kontra J5.
mårten.wallin

Trä 7 och till och med trä 9?
Egon

Sent svar.
Frågan är tekniskt sett ok och de som svarat har inte fel på något sett.
Följdfrågan påvisar dock att det saknas lite erfarenhet och därför så blir köpet av modell grisen i säcken.
Kan bli bra… kan bli helt fel.

Först:
Siffran på en hybrid har en generell tanke om att matcha den till samma som en järnklubbas loft. Dvs. en j4 matchas mot en H4.

Det här är naturligtvis ett för klent tankesätt då H4 har minst 1” längre skaft (generellt) och därmed en skaftvikt och huvudvikt som matchar fysiken dvs. gör klubban teoretiskt spelbar.

En hybrid på 18-26 graders loft varierar sen flera tum i skaftlängd (och som ovan vikt för att matcha fysiken) individuellt. Obs. på det sista ordet dvs. en 18 kan ha lika långt/kort skaft som en 26.

Adderar man sen huvudform på detta och förklarar att en hybrid sträcker sig mellan nästan en fet järnklubba till ett helt Wood i volym, så är all form av gissning i vad man ”ska ha för siffra” helt omöjligt att svara på.

Sen…:
Hybrider är guds gåva till golfaren samtidigt som det är djävulens påfund.
Tanken om att ”slå dem som ett järn” är en lösryckt feltolkad fras som ger att många aldrig får ut den flykt som är önskvärd. Allt kan/bör slås som ett järn men driver (och putter) kan slås med ett uppåtgående svingspår före impact.

Slutar med att beskriva 4 ytterligheter i hybrider. Alla naturligtvis med olika form och loft.
(Grader, märke, carry/total, flykt)
21* Adams - 175/180 lagom/rakt
20* Callaway 185/200 lågt/vänster
19* TM(gammal) 170/170 högt/rakt.
21* Sonartec md 185/220 lagom/vääänster

Egon
Skriv svar