Även en klubba jag aldrig begripit mig på.
Historiskt har jag hållit mig i spel genom halvdrivar med lite snärt och även då har det ofta varit gränsfall.
Förra året bestämde jag mig för att lära mig klubban så iag fick lite proffshjälp men i vanlig ordning lärde jag mig på fel sätt och ganska snart var jag tillbaka på ruta ett.
Då hörde jag en youtuber säga att alla råd på just youtube är döden för svingen för den är inte samma för alla. Okey, men om jag noterar råd som låter vettiga från youtubers, sållar hårt efter mina tendenser och preferenser då...
Sagt och gjort.
Jag bölhookar, eller slicar.
Kollade upp vad som orsakar det och vilka fällor som finns och det lät som jag kommer för mycket innifrån med stängt klubbhuvud.. Greppade svagare och struntade i att sträcka ut bakåt i min takeaway.
Aha..
Ja.. Nu går inte bollarna horisontellt vänster längre iaf.
Slicearna då.. Annan video påtalade vikten av att inte röra höfterna i sidled utan att dra bak höger skinka, tänka på att hellre dra bak huvudet än att kröka ryggen åt vänster och hålla ner skallen bakom bollen efter träff.
Mja.. Ja..
Ett steg i rätt riktning igen.
Nu har jag kommit så långt att jag lärt mig vad som funkar för mig och mängdtränar på det regelbundet.
Jag är fortfarande rätt kass, sista vändan på rangen uppskattade jag 75% fairwayträffar och 20% som kan kallas raka, det är en extrem förbättring.
Så till alla som har problem med detta säger jag: Ta alla råd du får vart helst ifrån och sortera efter dina preferenser, lär dig vilka tendenser som ger olika resultat och sen träna träna träna..
Vet man varför saker sker kan man rätta till dem när man ser att det kryper på, gör man bara som ens pro sagt slår man snart i blindo.