Sänkning efter nio…

Här snackar vi allmänt om golf...
Hoppa14

Hej! Jag har en fundering och har haft så ett tag nu…Det är såhär att i en liga som jag är med i ingår en person som också är med i en niohålsliga. Denna niohålsliga spelar en gång per vecka. Den person jag syftar på vinner ofta dessa omgångar och inte sällan på poäng högre än 36 (räknat på 18 hål). Senast vann hen på 22p efter nio. Problemet i mina ögon är att hen inte registrerar dessa rundor, vilket i mina ögon ger ett felaktigt hcp som ger fördelar i andra sammanhang. Har jag rätt eller fel?

Med vänlig hälsning, Hoppa
Användarens profilbild
mikael.josefson

Helt klart fel immun mening. Känns som en uppbar tävling och då ska det absolut registreras!

Jag registrerar 9 av 10 rundor och den sista rundan är när vi kanske kört med mulligan eller att man innan sagt att idag är det bara en runda för att ha roligt och skita i resultatet. För enligt mig är det en självklarhet att registrera och mäta sig och se om man kan hålla ett hcp snarare än att man ska ha så högt som möjligt för att dra andra fördelar, t.ex. tävlingar.

Men det finns ingen lösning på detta, kan man ”fuska” så kommer alltid någon att göra det. Oavsett om det är golf eller något annat.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sohlberg

mikael.josefson skrev: 26 jun 2025, 20:37 Helt klart fel immun mening. Känns som en uppbar tävling och då ska det absolut registreras!

Jag registrerar 9 av 10 rundor och den sista rundan är när vi kanske kört med mulligan eller att man innan sagt att idag är det bara en runda för att ha roligt och skita i resultatet. För enligt mig är det en självklarhet att registrera och mäta sig och se om man kan hålla ett hcp snarare än att man ska ha så högt som möjligt för att dra andra fördelar, t.ex. tävlingar.
Men det finns ingen lösning på detta, kan man ”fuska” så kommer alltid någon att göra det. Oavsett om det är golf eller något annat.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Håller helt med dig.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 14.0
Sohlberg

Hoppa14 skrev: 26 jun 2025, 12:42 Hej! Jag har en fundering och har haft så ett tag nu…Det är såhär att i en liga som jag är med i ingår en person som också är med i en niohålsliga. Denna niohålsliga spelar en gång per vecka. Den person jag syftar på vinner ofta dessa omgångar och inte sällan på poäng högre än 36 (räknat på 18 hål). Senast vann hen på 22p efter nio. Problemet i mina ögon är att hen inte registrerar dessa rundor, vilket i mina ögon ger ett felaktigt hcp som ger fördelar i andra sammanhang. Har jag rätt eller fel?

Med vänlig hälsning, Hoppa
Är det någon slags tävling så ska den självklart registreras efter konstens alla regler!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 14.0
Nordan

Lite tudelat svar då jag normalt inte spelar 9-hålare själv, typ aldrig. Men om man spelar 9 hål, och allt är i enlighet med reglerna, då är det väl klart att man ska registrera enligt konstens alla regler? Det är väl egentligen andan, att man SKA registrera allt som man enligt reglerna ska registrera.
Användarens profilbild
svingit

Du kan registrera allt från 9 hål upp till 18. Du kan registrera en 12 håls runda med.
Skriv svar