Golftränare/PRO

Här snackar vi allmänt om golf...
odde333
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:52

Hej

Har en liten fråga ifall det är någon som vet detta på forumet.

Jag satt och funderade på att gå till en PRO för att utveckla det frustrerende intressen man gick och skaffa sig i fjol.
Men så kom en annan tanke upp då jag själv tycker att lärandet för spel är vädigt kul och intressant oavsett vilken sport det handlar om.
Har varit tränare i Innebandy tidigare dock utan utbildning och lön.

Har förstått att kursen tar tid om man går alla stegen. Själv var man inte den ambitiösaste i skolsalen och plugg disciplinen saknas nog fortfarande. Men kanske finns andra som är intresserade av frågan nedan :)

Jag undrar allts på ren nyfikenhet.

Så min fråga är alltså om man kämpar igenom en PGA utbildning och blir tränare/pro. Vad tjänar man? Kan man leva på det?
Nu pratar jag inte tränare till Stenson och grabbarna utan till oss dödliga golfare. :P

Mvh // Han som behöver träffa pron många gånger :P
Driver: Wilson D100
Spoon: Cobra AMP
Trä 5: Callaway Razer x Black 19g
Hybrid: Callaway Raxer X 24g
Järn: Callaway X-Hot 5-P
Wedge: Callaway 52g 56g 60g
Putter: YES! Callie
HCP: 15
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Till att börja med så tror jag att du behöver vara rätt bra på golf för att kunna bli tränare. Jag tror du måste klara vit tee (blå för damer) på 15 slag över par över 36 hål. Så 2-3 i handicap är nog nödvändigt.

Finns säkert nån annan som vet hur det går till.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vi har nog några som kan de här svaren så de trillar nog in snart...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

odde333 skrev:Hej

Har en liten fråga ifall det är någon som vet detta på forumet.

Jag satt och funderade på att gå till en PRO för att utveckla det frustrerende intressen man gick och skaffa sig i fjol.
Men så kom en annan tanke upp då jag själv tycker att lärandet för spel är vädigt kul och intressant oavsett vilken sport det handlar om.
Har varit tränare i Innebandy tidigare dock utan utbildning och lön.

Har förstått att kursen tar tid om man går alla stegen. Själv var man inte den ambitiösaste i skolsalen och plugg disciplinen saknas nog fortfarande. Men kanske finns andra som är intresserade av frågan nedan :)

Jag undrar allts på ren nyfikenhet.

Så min fråga är alltså om man kämpar igenom en PGA utbildning och blir tränare/pro. Vad tjänar man? Kan man leva på det?
Nu pratar jag inte tränare till Stenson och grabbarna utan till oss dödliga golfare. :P

Mvh // Han som behöver träffa pron många gånger :P
Vad du tjänar är väldigt beroende på vart du jobbar, hur framgångsrik du är, vad du har för anställningsform/företagsform och om du endast är instruktör eller även något mer. Många av oss driver ju eget företag där vi som entreprenörer på en golfklubb håller i shopen samt lektionerna.
Jag är själv verksam på ett par lite mindre klubbar och tjänar fullt godkänt. Leva på detta jobb under sommartid är absolut inga problem. Att tjäna nog för att klara sig under vintermånaderna är däremot en utmaning. Av samma anledning blir ju inomhushallar vanligare och vanligare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Vad du tjänar är väldigt beroende på vart du jobbar, hur framgångsrik du är, vad du har för anställningsform/företagsform och om du endast är instruktör eller även något mer. Många av oss driver ju eget företag där vi som entreprenörer på en golfklubb håller i shopen samt lektionerna.
Jag är själv verksam på ett par lite mindre klubbar och tjänar fullt godkänt. Leva på detta jobb under sommartid är absolut inga problem. Att tjäna nog för att klara sig under vintermånaderna är däremot en utmaning. Av samma anledning blir ju inomhushallar vanligare och vanligare.
Hur bra golfare behöver man vara?

Finns det tränare som själva är rätt usla men duktiga på att lära ut?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Hur bra golfare behöver man vara?

Finns det tränare som själva är rätt usla men duktiga på att lära ut?
Som redan sagts måste spelprov bevisas genom att spelat tävling på nivå Mini-tour eller högre där du går som sämst 15 över par på 2 varv från backtee. Vad det sen säger om golfspelaren är väl upp till var och en.

Jag brukar säga att det finns två sorter av aktiva tränare, de som bryr sig om sin egen golf och de som inte gör det. Jag t.ex. tränar nästan ingenting på mitt eget spel utan är ute och lirar någon gång ibland, just nu funkar det att hacka sig runt par på. Men om ett par säsonger utgår jag från att jag blivit en sämre golfare. Sen har vi de tränare som lägger 20 timmar i veckan på egen träning och tar ledigt för att spela tävling med mera. Det handlar väl om prioriteringar och sådär, men personligen jobbar jag hellre än att träna då det känns som en förlorad inkomst.

Vi är däremot alla förälskade i spelet och det oavsett nivå på spelet.
odde333
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:52

obe skrev:Till att börja med så tror jag att du behöver vara rätt bra på golf för att kunna bli tränare. Jag tror du måste klara vit tee (blå för damer) på 15 slag över par över 36 hål. Så 2-3 i handicap är nog nödvändigt.

Finns säkert nån annan som vet hur det går till.

Jag tror inte dock inte det individuella hcp spelar någon roll, man kan vara en bra tränare utan att vara tränad :P

Skämt å sido.

Tack för svar, var lite som jag misstänkte.
Driver: Wilson D100
Spoon: Cobra AMP
Trä 5: Callaway Razer x Black 19g
Hybrid: Callaway Raxer X 24g
Järn: Callaway X-Hot 5-P
Wedge: Callaway 52g 56g 60g
Putter: YES! Callie
HCP: 15
Skriv svar