SGF TOUR 2015 - Försnack/Planering

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Ok alla glada, tänkte att jag i väldigt god tid startar en tråd där vi kan snacka skit, och nytta inför nästa års tour.
Några frågor som dykt upp i tråden för 2014:

- Är det ngt som behöver ändras?
- Ska vi ha en final där vi träffas och spelar?
- Flera klasser?

Min tanke var så att vi har denna tråd nu under de mörka vintermånaderna att snacka ihop oss om allt, så startar vi en officiell tråd sen när säsongen drar igång.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra ide!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Woohoo Låt trashtalket inför SGFTOUR 15 börja ;)

Olika hcpklasser vore kanske bra. E ju inte så direkt att jag va andra bäst golfaren år 14 itan får många slag. E ju svårare få höga score med lägre hcp. Känns mer rättvist så. Glad för min andraplats men känns lite konstigt.

Då e ju frågan om var gränserna ska gå?

Liveträffar vore skitkul. Dock svårt få ihop alla då vi e rätt så utspridda.

Vad vi behöver göra nu oxå e att ragga nya medlemmar. Vore kul om fler var med. Instagram facebook twitter mm. Ut å ragga :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag tycker tävlingen vart ganska bra med tanke på hur lite tid som avsattes till att få den att rulla igång.
Dock så tycker jag att vissa saker kanske ska justeras.

Min fem öre angående nästa års tävling:

Första två rundorna vi hade i år var det ~17 spelare med vilket gav segraren 17p. rundorna därefter var vi ~10 spelare vilket bara gav 10p. till segraren. Detta ger ju en ganska stor fördel att vinna den med 17 spelare mot den med 10, dock så är det en större prestation att vinna mot ett bredare startfält, men jag tror att tävlingen skulle leva mer om vi hade exempelvis:

1 - 12p.
2 - 10p.
3 - 8p.
4 - 6p.
5 - 5p.
6 - 4p.
7 - 3p.
8 - 2p.
9 - 1p.
därefter 0p.


Detta medför att det du får 2p mer än placeringen bakom dig så länge du är top3, därefter blir det tajtare med poängen vilket medför till en tajt tävling.

Att dela upp det i olika klasser (på hcp) tror jag kan bli svårt då vi inte var så många med iår. Vi får ragga till oss tredubbelt med folk nästa år för att det ska vara lönt att köra A, B klass.
Så länge man kör slaggolf och inte poängbogey så tycker jag att det är ganska så rättvist även om man ligger på ett högre hcp och är på väg ner, för det är "svårare" för en "hög hcp:are" att spela en runda utan att plocka upp bollen och då är man helt plötsligt 3-4 slag efter hcp i slag men bara 2slag efter i poäng.

Att skapa en (eller flera) träffar vore kul, dock så är det ju ganska så långa avstånd i detta land, och det enda som kan lösa det är att transportera sig dom milen som krävs. Du Johan verkar ju vara duktig på skaffa sponsring, du får fixa lite tågbiljetter från SJ :) Nä, men detta är väl något som får diskuteras fram.
Att göra en träff till säsongsfinal kanske är lite svårt, men man kanske kan fixa lite priser till träffen och köra en minitävling.

Att underlätta att lägga in veckoresultat för joakimhalvarsson vore kanske bra, kanske så att vi själva får gå in på hemsidan och fylla i ett formulär med:

Tid och datum:
Bana:
Banans PAR:
Erhållna slag:
Brutto:


Kanske köra en scratch (eller hcp baserad, vilket är krångligare att utföra) "Running eclectic" på sin hemmabana under en längre tid?

Så detta var mina tankar, ni får gärna utveckla eller såga dom!
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Kul med lite förändringar och uppgraderingar av tävlingen! :)

Om vi ändå snackar klasser, vad sägs om att kanske köra en tävling gällande 9 hål och en som fortfarande är 18?

Ibland hinner man ju bara nypa 9 hål på sommarkvällarna.

Vi snackade ju om att de är lättare att man spelar bra på 9 hål än att hålla i det under en ordinarie 18 hålsrunda men om man tävlar på samma villkor på 9 hål, så blir det ju egentligen ingen större skillnad än att det kan bli finare scorer plus att fler kan delta?

Säg att man får regga en 9 hålsrunda och en 18 hålsrunda som max i veckan? Sen om man bara vill va med i 9 hålstävlingen då man oftast bara hinner med det, eller om man vill fortsätta med 18 hål så gör man det. Och dom som inte har något liv får vara med i båda?

Är jag helt ute och cyklar eller skulle det vara intressant för fler än mig?
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
mr.barno
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 jun 2014, 21:46

Jag personligen tycker att golf ska spelas (tävlas) över 18 hål. Ska det finnas en tävling för 9, tycker jag det ska vara i en egen klass som inte blandas med " riktiga" tävlingen.
http://www.greenfeeguiden.com - din guide i greenfee djungeln
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Ja jag tänkte mest för dom som inte hinner vara med i den "riktiga" tävlingen men som ändå vill delta..
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

En scratchlista och en med hcp kanske gör det roligare?
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Finns ett företag som visat intresse att sponsra med en resa till varmare breddgrader. Får se om vi landar samarbetet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
odde333
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:52

Hej

är själv ny på forumet, är inte den mest aktiva än (vilket är tur för er :P ).

Tour tävlingar är alltid roliga. Vet inte hur upplägget var 2014. Men här kommer en idé.

Exemplet jag nu tar är baserat på att det är många med och från olika distrikt.

Man kör deltävlingar per distrikt (hur vet jag inte, hur gjorde ni år) topp 5 efter exempelvis 3-5 tävlingar går till final i från ex skåne.
Finalen som man givetvis spelar för sig själv spelas också som lag och spelformen "bäst boll".

Touren går alltså ut på att vinna själv och få med sig sina vänner på cupen. Men för att Kalle från skåne tar hem touren så kanske Uppland går som segrare i lag spelet.

Känns som en del klubbar kan reducera greenfee alt sponsra tävlingarna?

Detta var min oslipade idé.

mvh Thom
Driver: Wilson D100
Spoon: Cobra AMP
Trä 5: Callaway Razer x Black 19g
Hybrid: Callaway Raxer X 24g
Järn: Callaway X-Hot 5-P
Wedge: Callaway 52g 56g 60g
Putter: YES! Callie
HCP: 15
Skriv svar