Grepptrycket i golfsvingen?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Den alltid lika laddade frågan - grepptryck - löst? Hårt? Medel?

Jag är väldigt intresserad av just grepptrycket, av många olika anledningar men kanske framförallt då mitt examensarbete med PGA handlade om just detta. Därför vill jag börja diskussionen med att fråga er, golfare av alla nivåer, vad vet ni om grepptryck i dag? Vad eftersträvar ni när ni slår? Tänker ni på det? Vad har ni hört från instruktörer/instruktionsböcker etc?
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Hejsan!
Lite tankar från sjuksängen.
Har labbat mycket med grepptryck sen jag började spela (3 år sen) för att försöka hitta det som är rätt för mig.
Fick väldigt många olika bud i början vilket gjorde mig lite förvirrad, då beslutade jag mig för att försöka förstå hur jag funkar...
Grepptrycket är en av mina svingnycklar. Och det är helt enkelt, jämnt grepptryck i hela svingen. Vad grepptrycket ska vara kan variera lite från dag till dag och är något jag försöker känna in vid uppvärmning. Vanligtvis brukar jag ligga på 2-4 på en skala 1-10 där 1 är så löst att klubban nästan lossnar ur greppet och 10 så knogarna vitnar.
Använder även grepptrycket som ett sätt att skapa harmoni i svingen när det är tävling. Tycker det funkar riktigt OK.
Ungefär så!
BTB
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Jag försöker hålla stadigt men utan att trycka så att jag behåller rörligheten i handlederna.
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bild

Någon som känner igen sig i bilden?

Jag tycker det kan vara svårt att hitta jämnt tryck i båda nävarna. Ofta håller jag vänster hand något lösare runt greppet. Och kniper runt med höger.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Gamla klyschan att det ska vara som att hålla en fågelunge i handen är nog inget vidare tips. Jag tror på ett väldigt bestämt grepp.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Håller ett fast men avslappnat grepp. Fått tips om att hålla som jag höll i en tandkrämstub, som hålla i picken när jag pinkar mm. Tror d viktigaste e att hitta ettbalanserat tryck å hålla d genom hela svingen.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Innan jag bytte till midsize-grepp så höll jag mycket hårdare. Nu kan jag hålla ett mer jämt tryck genom hela svingen och klubban "vilar" bättre i handen med det något tjockare greppet.

Har fått för mig att klubban vrider sig lättare i bollträff om man håller den för löst? Sen är det säkert olika från vilket slag man vill slå och hur bollen ligger. Ligger den i tjockruffen så är det nog svårt att hålla löst och inte få klubban att vrida sig och ligger du på foregreen och vill chippa in den vill du säkert vara mer ledig i trycket.

Men ni som inte provat ett tjockare grepp än standardsizen så tycker jag att ni ska göra det. Jag har inte överdrivet stora händer, men inte små heller och jag tycker midsize (använder Golf Pride-grepp) ligger oerhört skönt i handen och känns nu mer naturligt än ett vanligt grepp.
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
NewUser
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 maj 2014, 12:04

Har märkt att jag håller hårdare mot slutet av ronden när det är en bra score på gång vilket lett till att jag tappat längd på slagen då det blir mer av att "styra" iväg bollen. Så numera försöker jag att ha detta med i min pre-shot-rutin på andra halvan av ronden, att inte greppa för hårt utan mer lagom så att inte underarmarna blir spända och det blir pannkaka av svingen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressanta idéer ni kommer med - jag har som sagt lagt ner ett par hundra timmar på området. Ser till att lägga upp en snabb summering när jag har lite mer tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Som sagt är det många intressanta idéer ni har - för att få lite ljus på ett ämne som annars är ganska bortsett i från ska jag ge er lite bakgrund till vårt arbete.

Vi var 4 instruktörer som tillsammans la ner ungefär 1000 timmar på vårt arbete som betitlats Grip Pressure and the ball flight laws. Kort och gott påbörjade vi vårt arbete då vi ansåg, precis som visas i den här tråden, att det finns väldigt många sanningar i grepptrycket och hur det påverkar svingen. Men det finns ingen fakta som backar upp det.

Med hjälp av våra bollradars (Trackman/FlightScope) och handskar med trycksensorer i (inköpta från SensoGlove) testade vi över 40 spelare, även om endast 34 fick vara med på grund av bristfällig data. Dessa spelare slog 20 bollar där de försökte hålla klubban med sitt normala grepptryck, sedan slog de med det hårdast grepptryck de kunde och med det lösaste de kunde med utan att tappa klubban. Vi antecknade boll- och klubbdata samt greptryckets värden. Datan sammanställdes och genomgick en del analyser med hjälp av ett par statistiker. Spelarna vi testade var av alla åldrar, båda könen, alla nivåer - från nybörjare till två spelare med Europatourserfarenhet.

Innan vi började analyser och annat var vi tvungna att fördjupa oss i tidigare forskning i området, vilket som sagt var förvånansvärt svårt. Men vad vi bland annat lärde oss var att greppstyrka är en av tre saker som verkligen går att dra en korrelation mellan styrka och prestation på banan. Vi förstod även att det tack vare kroppens konstruktion är totalt omöjlig att bibehålla samma grepptryck under en hel svingrörelse. Det finns gånger då vi tappar greppstyrka och i andra positioner då vi applicerar mer tryck.

Arbetets fokus är på de fem bollflyktslagar som vi jobbar genom - träff/centrering, bladposition, svingspår, hastighet och infallsvinkel.
Det var förändringar i dessa fem delar vi letade efter när vi analyserade datan - resultatet blev kort och gott ganska förvånande. Vi fokuserade i träff, bladposition, svingspår och infallsvinkel på vad som kallas deviationsvärdet eller helt enkelt hur konsekvent en spelare var. I hastighet var det högsta medelvärdet som var intressant.

Träff/Centrering - Ungefär 70% av spelarna hade en betydligt bättre smash factor vid sitt hårda grepptryck, observera dock att smash factor är en uträknad variabel som ska tas med en nypa salt.
Bladposition - Närmare 80% hade en mer konsekvent bladposition med sitt hårda grepptryck. Endast en spelare hade bäst bladpositionsvärde med löst grepptryck.
Svingspår - Svingspår och bladposition gick praktiskt taget hand i hand, mer kontroll med högre grepptryck.
Hastighet - Den stora förvåningen för oss var nog just detta värde, cirka 85% av spelarna hade högst klubbhastighet med sitt hårda grepptryck.
Infallsvinkel - Var det värde som var svårtolkat, här var de flesta spelare väldigt gott och blandat och alla tre grepptryck gav praktiskt taget samma resultat.

Vår slutsats av detta? Kort och gott att vi har själva precis som många andra lärt ut helt fel. Ett hårdare grepptryck är helt klart att föredra frö majoriteten av spelare. Observera dock att hårdare och hårdast oftast inte är samma sak i detta fall. Fascinerande nog har detta fått en hel del uppmärksamhet i vår branschtidning både i Sverige och i grannländerna.

Vår slutsats har även fått konfirmation av flera instruktörer som arbetar med världsspelare i dag. VI hade bland annat turen att efter vårt föredrag kunna få tala med James Leitz om vårt arbete som var helt på vår linje när det gäller grepptryck och att det är något som proffsen jobbar en hel del med, men att det var intressant att se på gemene man också. Även skaparna bakom TPI Dave Phillips och Greg Rose berättar om att grepptrycket hos en proffsspelare i dag är så pass högt att vår medelgolfare inte kommer i närheten och att mängder av spelare snarare skulle tjäna på att träna upp just greppstyrkan.

Avslutningsvis ska jag bara säga att detta arbete handlade endast om grepptryck i det fulla slaget - närspelet är en djungel i sig.
Skriv svar