Pliktslagets dagbok

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Putträning inomhus är ju jättebra. Svingträning är ju beroende av om du har något du vill förändra, är det något speciellt som du ska jobba på kan jag t.ex. rekommendera Hank Haneys idé om 100 svingar inomhus hela vintern i slow motion så att du vet vad du håller på med. Gärna då med en övning in mind så du inte tränar in en golfsving som är långt från optimal.
Användarens profilbild
Pliktslaget
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 feb 2015, 14:42

MaxP skrev:Putträning inomhus är ju jättebra. Svingträning är ju beroende av om du har något du vill förändra, är det något speciellt som du ska jobba på kan jag t.ex. rekommendera Hank Haneys idé om 100 svingar inomhus hela vintern i slow motion så att du vet vad du håller på med. Gärna då med en övning in mind så du inte tränar in en golfsving som är långt från optimal.
God morgon MaxP och super tack för tipset! Ska direkt sätta mig och glo lite på Haneys videos.

Finns det inga fysövningar som är bra att göra när man är hemma för att förbättra, ja säg längden i slagen tex? Finns det ingen balansträning att göra för att kroppen ska lyssna och göra efter sinnets förmåga? Jag menar, det kan ju omöjligt vara så att "vila sig i form" är det bästa man kan göra om möjlighet för riktig golfträning inte finns. Tycker att jag googlar och har mig men får bara fram när KG Nissén den gamle legendaren står och göra några inte allt för smidiga övningar och det tilltalar tyvärr inte mig riktigt :roll: :lol:

------------------

Tre hinkar igår. Jäklar så kallt det var för tassarna. Det tar ca 5-6 slag med isande smärta i kroppen innan svingen och kontrollen sitter där den skall. Har märkt att jag blir mycket snabbare uppvärmd när jag går från höga till låga valörer på mina klubbor. 58gradaren är tokigt mycket snällare mot kropp och själ vid dålig bollträff än vad J4an är.

Slog till på ett paket peggar igår - det går bra nu, jag vet - för att kunna stå och mata träklubbor utan att behöva leta vart de där små filurerna tar vägen någonstans. Är det förövrigt något att rekommendera, att träna spoon och T5 från pegg eller är det bättre att träna direkt från marken?`

Svingar jag lugnt med drivern så går den rakt, men dock lika långt som jag slår med J5, vilket då känns som ett uruselt alternativ. Så fort jag ökar hastigheten drar bollen allt mer åt höger. Ju mer kraft jag trycker på, ju längre går den åt höger. Känns som att grafitskaftet är för mjukt och inte riktigt hänger med i mitt sving tempo. Det är min fars "gamla", läs: 2-3år, men det kan ju vara så att den inte alls passar till mig. Får kolla upp det med någon som är kunnig någonstans.

Värdelöst att klaga på materialet man har lixom.


Tills vidare,
Väl mött
Pliktslaget
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Har du kollat på styrketräning?. Knäböj borde ju ge endel i balans
Användarens profilbild
Pliktslaget
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 feb 2015, 14:42

trippelhej skrev:Har du kollat på styrketräning?. Knäböj borde ju ge endel i balans
God dag trippelhej och kul att du tittar in och skriver!

Har du några bra knäböjs övningar att dela med dig av? Kanske sitta 90grader mot väggen vore något för mig?


------------

Löpning med hunden efter lunch.
Måste verkligen sluta upp med rökning. Det är ju så att jag "bara" fest röker, "bara" röka när någon bjuder, "bara" på promenad, "bara" på helger, ja röka gör jag hela tiden hör ni ju. Bluffar mig själv bara så nu får det vara finito så att jag får tillbaka lite vettigt flås. Det är bara Jiminez som kan blossa kungligt på banan i vart fall.

Puttning hemma ikväll. Om jag kommer på hur man får in bilder här kanske det skulle vara av intresse? Let me know isåfall.


Som alltid - Väl mött,
Pliktslaget
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag tänkte mera på övningen knäböj(eng:squat). Alltså med skivstång och vikter.
Användarens profilbild
Pliktslaget
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 feb 2015, 14:42

trippelhej skrev:Jag tänkte mera på övningen knäböj(eng:squat). Alltså med skivstång och vikter.
God morgon trippelhej och tack för din kommentar.

Då skivstång(och vikt)s träning är i behov av just skivstång och vikter kan det bli en stor utmaning när jag är i lägenheten. Men vanliga enkla knäböj där jag använder min kroppsvikt kan bli intressant. Börjar med det från och med ikväll och återkommer med eventuellt resultat om två veckor så kan jag utvärdera om det varit till nytta!

-------------------

Golvet var tydligen preciiiiiiiiiiiiiis, för att citera min tjej, våttorkat igår när jag skulle rulla ut puttmattan. Smäll på fingrarna fick man för det och jag hade noll komma noll ork kvar i kroppen för att ge mig in i en verbal köttslakts fajt över en sån grej.
- Att undvika ett slagfält är även det en vinst intalar jag mig själv innan jag stoppar ner puttern i bagen....

På dagens schema står löpning med hunden och minst en hink på AlecsGolf efter lunch. Härligt.


Väl mött,
Pliktslaget
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag gillar din entusiasm, det är sånt som behövs för att bli bra inom saker som golf. Men jag tror du behöver ta ett steg tillbaka och planera din träning. Oavsett om det är för golf eller fys, du behöver ha en plan om du vill utvecklas. Mängdträning är tex något som sällan är positivt för vårt golfspel. Sporadisk eller impulsträning gör ofta betydligt mindre skillnad än man vill tro. Du verkar ha god koll på när och vad du ska träna. Lägg bara lite mer tanke på hur och varför så kommer resultaten bli bättre!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Pliktslaget
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 feb 2015, 14:42

MaxP skrev:Jag gillar din entusiasm, det är sånt som behövs för att bli bra inom saker som golf. Men jag tror du behöver ta ett steg tillbaka och planera din träning. Oavsett om det är för golf eller fys, du behöver ha en plan om du vill utvecklas. Mängdträning är tex något som sällan är positivt för vårt golfspel. Sporadisk eller impulsträning gör ofta betydligt mindre skillnad än man vill tro. Du verkar ha god koll på när och vad du ska träna. Lägg bara lite mer tanke på hur och varför så kommer resultaten bli bättre!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej och god morgon MaxP. Stort tack för dina tips och peppande!

Jag har varit inne och läst på din hemsida - REKOMMENDERAS STARKT TILL ALLA - och måste säga att jag fann en hel del intressanta saker där. Det är helt rätt det som du säger angående att jag måste ha bättre koll och tydligare mål på vad och hur jag ska träna. Men hur uppnår jag det utan att behöva "anlita en expert" som kollar igenom min sving, mitt spel och min mentala bit?

Jag har alltid varit av skolan att det inte görs några vinnare hemma i tv soffan och håller mig därför hellre aktiv på något sett. Känns inte som att jag blir sämre då i vart fall.

Om jag, vilket faktiskt nu är sanning, vill förbättra mitt träklubbs spel tex för att kunna nå in på färre slag på långa par 4or och 5or - och då hämta in slag. Hur ska jag då veta vilken sorts träning som passar? Jag kanske ska sluta fokusera så mycket på just den biten och istället träna enbart på det jag känner mig trygg i gällande mitt spel?

Känner mig som sagt lite vilse i min träning men är beredd att ge exakt allt för att nå mitt mål till sommaren.


Väl mött,
Pliktslaget
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Pliktslaget skrev:
trippelhej skrev:Jag tänkte mera på övningen knäböj(eng:squat). Alltså med skivstång och vikter.
God morgon trippelhej och tack för din kommentar.

Då skivstång(och vikt)s träning är i behov av just skivstång och vikter kan det bli en stor utmaning när jag är i lägenheten. Men vanliga enkla knäböj där jag använder min kroppsvikt kan bli intressant. Börjar med det från och med ikväll och återkommer med eventuellt resultat om två veckor så kan jag utvärdera om det varit till nytta!

Väl mött,
Pliktslaget
Det är knappast optimalt. Samtidigt tror jag det är svårt att få resultat utan vikter, gör man något som är för lätt så är det något du redan kan, du måste utmana dig själv genom att göra saker som är svåra. Finns säkert många övningar du kan göra men jag har tyvärr dålig koll på det.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16


Om jag, vilket faktiskt nu är sanning, vill förbättra mitt träklubbs spel tex för att kunna nå in på färre slag på långa par 4or och 5or - och då hämta in slag. Hur ska jag då veta vilken sorts träning som passar? Jag kanske ska sluta fokusera så mycket på just den biten och istället träna enbart på det jag känner mig trygg i gällande mitt spel?

Känner mig som sagt lite vilse i min träning men är beredd att ge exakt allt för att nå mitt mål till sommaren.


Väl mött,
Pliktslaget
Du vet vilken/vilka klubbor du vill förbättra.

På vilken sätt vill du förbättra dina slag med träklubborna?.
Vad gör att du inte slår dem som du vill?.
Kan hybrid/hybrider ersätta träklubbor?.

Filma din sving och lägg upp här så får du säkert lite tips om hur du ska göra för att slå dem bättre. Själv spelar jag på 14hcp och har rätt svårt för träklubborna och spelar med en h4 rätt ofta. För gärna statistik så att du har koll på vad du missar på, ibland så fokuserar man på fel saker också.

Lycka till.
Skriv svar