Vilket är det viktigste slaget i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Sandstream skrev:Problemet för höghandikappare tror jag är att de försöker spela hålen som de är tänkta för scratchspelare.

På en par 5 har höghandikapparen nästan alltid 2-3 extra slag men spelar det som att de ska upp på green med 3:e slaget. Om de istället slog ut med drivern och sedan tänkte att nu ska jag slå två bra J7:or för att kunna spela upp på green med mitt 4:e slag hade de tjänat mycket.

Jag har själv 9,5 i hcp men spelar hålen utan en tanke på att jag faktiskt har slag på många hål. När jag har 180-200 meter kvar till pinnen så ska den bara upp trots att jag borde spela fram mig tex 120 meter. Ett enkelt slag i 8 fall av 10 istället för det där svåra slaget som lyckas 2 gånger av 10.
Spelstrategi är ju en väldigt viktig del av golfen det råder det inte något tvivel om. Har man en plan om att spela in på fjärde slaget till ett par 5-hål är det ju ganska många meter per slag som man inte behöver slå. T ex kan nog många skippa drivern på utslagen som ofta leder fram till stora problem. J7 från tee och två till sådana som slås 140 m blir ju 420 m vilket är ett normalt par 5-hål. Räkna då ännu lite kortare så att 80 m är kvar inför sista slaget så ser man snabbt att det inte behövs speciellt långa slag (ca 110 m) om man försöker nå in på fyra.

Det finns många slag på att spara att vara lite smart det är helt klart. Sen ska man ju försöka utmana sig osv också men det gäller ju att hitta en balans :)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

När vi ändå diskuterar spelstrategi - hur många slag tror ni att ni sparat om ni tog med er tränare ut på banan en runda? Har ni ingen tränare låtsas vi att ni har en! Som helt enkelt berättade vad hen tyckte att ni skulle göra, inget tekniskt utan bara "Slå bollen dit, inte dit".
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:När vi ändå diskuterar spelstrategi - hur många slag tror ni att ni sparat om ni tog med er tränare ut på banan en runda? Har ni ingen tränare låtsas vi att ni har en! Som helt enkelt berättade vad hen tyckte att ni skulle göra, inget tekniskt utan bara "Slå bollen dit, inte dit".
Kan inte ge något exakt antal slag men jag tog en spellektion med min tränare och vi körde 7-8 hål har jag för mig. Det var helt klart en ögonöppnare. Han hade lite andra lösningar om vi säger så :D
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Kanske jag totalt överskattar mig själv men jag tror iaf att spelstrategi är en av mina starka sidor. Sen känner jag nog att det har blivit enklare när man har färre slag då man måste spela banan mer än tidigare.

Visst kan det säkert finnas tillfällen där man borde spelat på ett annat vis men några större skillnader tror jag inte det givit mig. Sen vet jag att det finns hål jag tar lite större chanser på än vad jag skulle göra för att få den lägsta snittscoren. Men det är till stor del för att jag värdesätter en eagle mycket mer än låg snittscore. Har man börjat en runda bra brukar det ju bli lite smartare spel resten av rundan.

Gillar iaf att klaga på mina kamrater som jag spelar med för att jag tycker att de spelar osmart. Kanske är jag bara bäst av ett sopigt gäng eller så är jag superbra ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Första putten/chippen är viktigast för mig, vet inte hur många gånger jag misslyckats på greenerna.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Intressant diskussion, jag får vara den jobbiga här, jag säger att ni alla har rätt men samtidigt fel.

Sandstream kommer med en bra poäng, att folk tänker på par/scratchspelare, oavsett läge så tar man fram lägsta klubban. Många gånger borde spelare slå någon högre klubba, slå som om banan hade 1-2 par högre. Jag ser det också som att du måste tänka framåt, tänker du och slår som du borde så kommer du aldrig ner, vad ni inte heller skriver är att folk med 1-2 slag per hål behöver ha slag runt greenen.

Som sagt så behöver man blanda, spelar man en par 5 och det är vatten på höger sida ungefär i linje med var du vill landa ditt andra slag, så borde du kanske lägga upp dig. Är det lätt ruff eller bred fairway så kanske du kan ta en lägre klubba.

Att spela säkert alla gånger är inte heller det roligaste.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

trippelhej skrev:Intressant diskussion, jag får vara den jobbiga här, jag säger att ni alla har rätt men samtidigt fel.

Sandstream kommer med en bra poäng, att folk tänker på par/scratchspelare, oavsett läge så tar man fram lägsta klubban. Många gånger borde spelare slå någon högre klubba, slå som om banan hade 1-2 par högre. Jag ser det också som att du måste tänka framåt, tänker du och slår som du borde så kommer du aldrig ner, vad ni inte heller skriver är att folk med 1-2 slag per hål behöver ha slag runt greenen.

Som sagt så behöver man blanda, spelar man en par 5 och det är vatten på höger sida ungefär i linje med var du vill landa ditt andra slag, så borde du kanske lägga upp dig. Är det lätt ruff eller bred fairway så kanske du kan ta en lägre klubba.

Att spela säkert alla gånger är inte heller det roligaste.
Vilken strategi som gäller är väldigt olika beroende på vilken typ av spelare man är. En 15 åring som vill ner på scratch måste självklart utmana sig själv hela tiden och därmed öva på svåra slag för att bli bättre även om det på kort sikt innebär sämre spel. 60 årig 25 handicappare som är nöjd med det och mest spelar för att ha roligt har ju helt andra krav på sig vilket t ex innebär att det är bättre att lägga upp lite extra.

Slag runt greenerna behövs självklart men tanken med att spela lite försiktigt på vägen fram är ju även att det faktiskt ska kosta mindre antal slag framme vid greenen då det förhoppningsvis inte blir alls lika luriga lägen efter ett inspel från 80 meter än från 170, iaf i snitt. Tittar man på golfare så tror jag iaf att höghandicappare tappar fler slag mot banan i det längre spelet än vad de gör framme vid greenen. 36 puttar på en runda är ju t ex mycket men det är ju faktiskt vad du har fått att du ska göra. Sen ska man självklart räkna in chippar osv i närspelet men totalt tror jag färre slag går bort där för de allra flesta.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Håller med om att det är en intressant diskussion. Tittar jag på min egen statistik så puttar jag i snitt 1.92 gånger per hål så det är inte på green jag tappar mina 15 slag per runda. Det är spelet från tee till green som är mitt problem och att jag puttar mindre än par beror på att min GIR inte är vad den borde.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Håller med om att det är en intressant diskussion. Tittar jag på min egen statistik så puttar jag i snitt 1.92 gånger per hål så det är inte på green jag tappar mina 15 slag per runda. Det är spelet från tee till green som är mitt problem och att jag puttar mindre än par beror på att min GIR inte är vad den borde.
Får jag fråga hur du för statistik? Hur detlajerad är den?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Får jag fråga hur du för statistik? Hur detlajerad är den?
Jag kör en app som heter Golfshot. Där anger jag fairwayträffar och antal puttar samt totalt antal slag på hålet (inklusive pliktslag, bunkerslag mm). Den räknar själv ut GIR och visar antal puttar per hål samt per GIR.

Använde även Gamegolf förra året men tyckte det blev ett störande moment i längden.
Skriv svar