Vilket är det viktigste slaget i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Får jag fråga hur du för statistik? Hur detlajerad är den?
Jag kör en app som heter Golfshot. Där anger jag fairwayträffar och antal puttar samt totalt antal slag på hålet (inklusive pliktslag, bunkerslag mm). Den räknar själv ut GIR och visar antal puttar per hål samt per GIR.

Här kan du se ett exempel på den statistik man får: http://res.cloudinary.com/dwjudge/image ... goim3i.png

Använde även Gamegolf förra året men tyckte det blev ett störande moment i längden.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag börjar mer och mer fundera på att utslaget är det slag som gör att jag scorar bra eller dåligt.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Sandstream skrev:Håller med om att det är en intressant diskussion. Tittar jag på min egen statistik så puttar jag i snitt 1.92 gånger per hål så det är inte på green jag tappar mina 15 slag per runda. Det är spelet från tee till green som är mitt problem och att jag puttar mindre än par beror på att min GIR inte är vad den borde.
Förklara gärna hur du får ut det ur den statistiken. 1.92 puttar per hål, är det bra? Tänk om man chippat på ett hål, då är väl 2 puttar inte så bra. Men om man träffar green så är väl 2 puttar rätt ok.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

obe skrev:
Sandstream skrev:Håller med om att det är en intressant diskussion. Tittar jag på min egen statistik så puttar jag i snitt 1.92 gånger per hål så det är inte på green jag tappar mina 15 slag per runda. Det är spelet från tee till green som är mitt problem och att jag puttar mindre än par beror på att min GIR inte är vad den borde.
Förklara gärna hur du får ut det ur den statistiken. 1.92 puttar per hål, är det bra? Tänk om man chippat på ett hål, då är väl 2 puttar inte så bra. Men om man träffar green så är väl 2 puttar rätt ok.
Det här med statistik är ju alltid lite lurigt. Det är ju egentligen bara hur bra utslag som du slår som inte påverkas av något annat (förutsätt att du kan släppa förra hålet på tee).

Jag för själv detaljerad statistik och där ser man ju klart att puttsnittet ofta är lägre en runda som man spelat dåligt då det ju är få greenträffar där. Därmed måste man ju självklart försöka få en allmän överblick över det totala statistiken för att kunna få ut några vettiga resultat. Dåliga utslag som innebär att man måste lägga upp kommer troligen att ge färre puttar än bra utslag där inspelen blir från långt avstånd.

En statistik som för mig iaf visar ganska klart att det inte är puttningen som är största problemet är vilket puttsnitt som jag har när jag väl har lyckats med en GIR. Den är klart högre än det totala snittet men fortfarande under 2 vilket ju innebär att jag inte tappar slag där iaf mot banan.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

obe skrev:
Sandstream skrev:Håller med om att det är en intressant diskussion. Tittar jag på min egen statistik så puttar jag i snitt 1.92 gånger per hål så det är inte på green jag tappar mina 15 slag per runda. Det är spelet från tee till green som är mitt problem och att jag puttar mindre än par beror på att min GIR inte är vad den borde.
Förklara gärna hur du får ut det ur den statistiken. 1.92 puttar per hål, är det bra? Tänk om man chippat på ett hål, då är väl 2 puttar inte så bra. Men om man träffar green så är väl 2 puttar rätt ok.
Lite osäker på vad du menar men statistiken för antal puttar per hål är ju bara totalt antal puttar delat på antal spelade hål så jag tror inte att det var det du undrade, eller?

Vad jag menade var att jag med i snitt 1.92 puttar per hål tappar mina slag på vägen fram till green. Det är inte ovanligt att jag tex missar green på en par 4 med mitt andra slag och får chippa med mitt tredje slag. Då kommer jag närmare hål och kan putta mindre än 2 gånger per hål i genomsnitt. Om mitt spel från tee till green var bättre skulle jag få färre slag per hål/runda.

EDIT: Snittar 2.1 puttar vid GIR.
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Med dagens runda färskt i minnet så säger jag att slagen ifrån tee är de viktigaste. Tyvärr var inte mina utslag något vidare idag, vilket resulterade i flera slag där jag bara fick spela fram mig, istället för att gå mot green. Det är väldigt svårt att rädda par om man lägger första bollen bland träden.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

En intressant betraktelse som också pekar på att inspel (och även utslag) är viktiga för att du ska kunna scora.

http://www.golfwrx.com/285949/the-truth ... d-scoring/
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det finns ju två sidor som är viktigt att hålla reda på i en diskusson som denna -
Det uppfattade viktigaste slaget eller det slag som är viktigast på riktigt. Anser du t.ex att dina utslag är viktiga för att de ger dig självförtroende går det i min värld som ett uppfattat viktigt slag (om du inte har statisitik som säger samma sak) men är det puttningen som är (enligt statistiken) din starka sida är det ju det slag som är viktigast på riktigt. Rörigt jag vet.

Kort och gott är ju den psykologiska delen enormt viktig men samtidigt väldigt svårt att applicera som "resultat".
Golfnut
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2015, 12:50

Puttar!!!!!!!! Tränar allt mer puttning, bl a med Tudor. Jag har börjat slå alla puttar upp till tre meter med att fokusera på den tänkta linjen, och ha kvar blicken på "målet"; allt efter att ha riktat in puttern. Jag ser endast puttern indirekt vid stroket. Det går märkligt bra! Är det mig det är fel på? :(
Skriv svar