Vilket är det viktigste slaget i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

obe skrev:Enligt Mark Brodie så är det långa inspel. Det är ju baserat på diger statistik.

Det finns många jätteduktiga puttare med 20-30 i HCP som aldrig scorar nåt vidare.

Men det finns få som slår solida järn från 180 meter som inte kan scora. Åtminstone emellanåt.

Det stämmer väldigt bra, det finns så otroligt mycket folk som säger att närspelet är viktigast endast för att proffsen har det så.

För att svara på rubriken så beror det på.

Är utslaget bra så kan andra slaget vara det viktigaste, är utslaget dåligt kan utslaget vara viktigaste. Viktigaste slaget är det sämsta?.
Frågan är konstig, vad du borde frågat är vilket slag tappar du mest på.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

För mig som nybörjare och likvärdiga på 20hcp+ så känns det som att det slag som flest "fuckar upp" är andraslaget på långa hål, d.v.s. spoon eller J4/J5/hybrider. Man vet att man måste ta i med full sving och få bollen så långt man kan, samt att det är generellt lite svårslagna klubbor, speciellt om bollen ligger lite knixigt till. Jag kan tänka mig att det är vid det slaget ett misslyckat hål ofta börjar...
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
obe skrev:
Det stämmer väldigt bra, det finns så otroligt mycket folk som säger att närspelet är viktigast endast för att proffsen har det så.

För att svara på rubriken så beror det på.

Är utslaget bra så kan andra slaget vara det viktigaste, är utslaget dåligt kan utslaget vara viktigaste. Viktigaste slaget är det sämsta?.
Frågan är konstig, vad du borde frågat är vilket slag tappar du mest på.
Fast slaget du tappar mest på är ju inte säkert att det är det viktigaste. Även det slag du tappar mest på är viktigt att ah reda på då jag skulle säga att just det behövs tränas upp för att förbättra sitt resultat. Men att veta vart man själv tycker att sin styrka borde ligga är ju minst lika viktigt.

Jag håller med om att frågan är diffus men det är den med flit :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rent resultatmässigt tycker jag att mina utslag är viktigast. Ligger jag bara på fairway efter det så brukar resultatet bli hyfsat. Ligger jag däremot i ruffen eller ännu sämre är hålet ofta förstört.

Det kan ju också vara så att ett bra utslag ger mig bättre självförtroende inför nästa slag.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev:
obe skrev:
Det stämmer väldigt bra, det finns så otroligt mycket folk som säger att närspelet är viktigast endast för att proffsen har det så.

För att svara på rubriken så beror det på.

Är utslaget bra så kan andra slaget vara det viktigaste, är utslaget dåligt kan utslaget vara viktigaste. Viktigaste slaget är det sämsta?.
Frågan är konstig, vad du borde frågat är vilket slag tappar du mest på.
Fast slaget du tappar mest på är ju inte säkert att det är det viktigaste. Även det slag du tappar mest på är viktigt att ah reda på då jag skulle säga att just det behövs tränas upp för att förbättra sitt resultat. Men att veta vart man själv tycker att sin styrka borde ligga är ju minst lika viktigt.

Jag håller med om att frågan är diffus men det är den med flit :)
Nja, det viktigaste slaget är olika beroende på hål. Vilket gör att det egentligen inte finns ett svar.

Ja det är viktigt att veta var man tappar sina slag.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Självklart en lurig fråga detta då ju alla slag är väldigt viktiga. Det man som tidigare skrevs kan svara på är ju egentligen vilket slag som är viktigast för just min score.

För mig är det då utslagen som ligger bakom väldigt mycket. Närspelet är ganska stabilt så där är inte variationen så stor mellan två rundor utan det är desto längre från hål som mina problem ligger. Känner också att missar från tee ofta leder till stora problem medan ett missat andraslag oftast innebär ett slag från en bunker eller någon lite halvlurig chip. Detta jämfört med att gå långt in i skogen och leta efter ett dåligt utslag som mycket väl kostar många slag.

En runda där utslagen hamnar iaf i närheten av fairway brukar därför för mig bli en helt ok runda.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Hollowind skrev:För mig som nybörjare och likvärdiga på 20hcp+ så känns det som att det slag som flest "fuckar upp" är andraslaget på långa hål, d.v.s. spoon eller J4/J5/hybrider. Man vet att man måste ta i med full sving och få bollen så långt man kan, samt att det är generellt lite svårslagna klubbor, speciellt om bollen ligger lite knixigt till. Jag kan tänka mig att det är vid det slaget ett misslyckat hål ofta börjar...
Var likadant för mig när jag började spela golf. Par 5-hålen var de allra svåraste då man var tvungen att slå på bollen så ofta och alltid gick något fel då. Numera tycker jag de hålen är de roligaste då det ju där alltid finns en eagle att jaga. Vänta bara lite så blir de hålen säkert trevliga :)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:
Hollowind skrev:För mig som nybörjare och likvärdiga på 20hcp+ så känns det som att det slag som flest "fuckar upp" är andraslaget på långa hål, d.v.s. spoon eller J4/J5/hybrider. Man vet att man måste ta i med full sving och få bollen så långt man kan, samt att det är generellt lite svårslagna klubbor, speciellt om bollen ligger lite knixigt till. Jag kan tänka mig att det är vid det slaget ett misslyckat hål ofta börjar...
Var likadant för mig när jag började spela golf. Par 5-hålen var de allra svåraste då man var tvungen att slå på bollen så ofta och alltid gick något fel då. Numera tycker jag de hålen är de roligaste då det ju där alltid finns en eagle att jaga. Vänta bara lite så blir de hålen säkert trevliga :)
Här tror jag vi är något på spåren! Vad tror ni? Finns det slag som blir mer eller mindre viktiga beroende på nivå på spelaren?
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

MaxP skrev:
Golfprylar skrev:
Hollowind skrev:För mig som nybörjare och likvärdiga på 20hcp+ så känns det som att det slag som flest "fuckar upp" är andraslaget på långa hål, d.v.s. spoon eller J4/J5/hybrider. Man vet att man måste ta i med full sving och få bollen så långt man kan, samt att det är generellt lite svårslagna klubbor, speciellt om bollen ligger lite knixigt till. Jag kan tänka mig att det är vid det slaget ett misslyckat hål ofta börjar...
Var likadant för mig när jag började spela golf. Par 5-hålen var de allra svåraste då man var tvungen att slå på bollen så ofta och alltid gick något fel då. Numera tycker jag de hålen är de roligaste då det ju där alltid finns en eagle att jaga. Vänta bara lite så blir de hålen säkert trevliga :)
Här tror jag vi är något på spåren! Vad tror ni? Finns det slag som blir mer eller mindre viktiga beroende på nivå på spelaren?
Det tror jag absolut, och jag tänkte skriva lite om det senare - efter min Spanienresa! Kan bekräfta det om par 5-hålen. De var krångliga när jag hade högre hcp. idag tycker jag de är roligare, för mina transportslag är oerhört mycket bättre, idag kan jag slå min FW3 utan problem som transportslag, det var omöjligt förut. Längden bidrar till att jag kan spela ett annat spel idag än förut. Har lite tankar som jag vill bolla senare :) i ämnet! men behöver lite tid för att skriva ihop det jag tänkt.

BTB
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hollowind skrev:För mig som nybörjare och likvärdiga på 20hcp+ så känns det som att det slag som flest "fuckar upp" är andraslaget på långa hål, d.v.s. spoon eller J4/J5/hybrider. Man vet att man måste ta i med full sving och få bollen så långt man kan, samt att det är generellt lite svårslagna klubbor, speciellt om bollen ligger lite knixigt till. Jag kan tänka mig att det är vid det slaget ett misslyckat hål ofta börjar...
Problemet för höghandikappare tror jag är att de försöker spela hålen som de är tänkta för scratchspelare.

På en par 5 har höghandikapparen nästan alltid 2-3 extra slag men spelar det som att de ska upp på green med 3:e slaget. Om de istället slog ut med drivern och sedan tänkte att nu ska jag slå två bra J7:or för att kunna spela upp på green med mitt 4:e slag hade de tjänat mycket.

Jag har själv 9,5 i hcp men spelar hålen utan en tanke på att jag faktiskt har slag på många hål. När jag har 180-200 meter kvar till pinnen så ska den bara upp trots att jag borde spela fram mig tex 120 meter. Ett enkelt slag i 8 fall av 10 istället för det där svåra slaget som lyckas 2 gånger av 10.
Skriv svar