Nordea Tour Future Series

Här snackar vi allmänt om golf...
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

Får väl börja med att eventuellt be om ursäkt fall jag skapar en dubbeltråd, men kan inte hitta någon info på detta forum ang detta ämne!

Jo det är så att jag vill ta golfen och tävlandet till nya nivåer då tävlingarna på klubben (och runt om kring) är för få. Försökt kolla runt på olika tävlingar/tourer men kan inte direkt hitta något som passar en 2-5 Hcp’are och inte vill plöjja ner miljoner i startavgifter å transportkostnader runt i landet.

Mina tankar är just i skrivande stund på hur ”Nordea Tour Future Series” fungerar. Såg väl ut som att 5st tävlingar skulle vara intressanta för mig om vi pratar restid.

Så till frågorna. Vad kostar det att anmäla sig till en tävling? Vad krävs det av mig för att anmäla? Har man någon sportmössa att kunna nå en någorlunda placering om man spelar på sitt hcp? (undvika jumbo platsen)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu spelade jag bara tävlingsgolf på den tiden när det hette Svenska Mini-Touren. Då kostade det runt 4-500kr per tävling att vara med. Har för mig att jag provade någon längre upp i landet som var ännu billigare.

Resultatmässigt är det väldigt beroende - vissa drog för ett par år sedan en del Nordea Tour eller Telia Tour spelare då prissumman var förhållandevis stor eller att det var tävlingsfritt för dem. Dessa gånger kunde sviterna vara riktigt bra och ofta fulla startfält. Andra tävlingar kunde vara spelare med över 10 i HCP med. En score under nittio första 18 levererade dig alls gånger en bra bit från jumboplatsen. Och ofta var det förvånansvärt dåliga scorer på andra halvan!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul idé!
Var håller du hus någonstans? I stockholmstrakten finns det nog en del att välja på.
Sen har jag hört någon om en Cmore-tour i Örebrotrakten tror jag...
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

KGC håller jag till men på sommarn brukar det vara runt bergslagen/dalarna/värmland.

Satt å läste lite I deras manual och fick lite mer kött på benen. http://www.golf.se/Global/Tavla/Natione ... series.pdf

Avgiften får max kosta 600:- å vill man ha ett inspelvarv ska detta ingå dagen innan.
Finns generellt ingen max hcp gräns. Dock får arrangören sätta en på max 8,6
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tävlingserfarenheter från dessa tävlingar anser jag är det som är absolut mest värt om du har möjlighet att deltaga. Även om det är en blandad nivå på spelarna så är det mer på riktigt än någon klubbtävling, KM inkluderat.
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

Då blir det att planera in sommaren nu då så man kan spika in några

Tack för eran hjälp!
Johnnyj
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 jan 2015, 19:59

En kompis spela på den touren och gränsen bruckar ligga på runt 3-5hcp ddet beror på hur populäre tävlingen är och hur många som har lågt hcp. Det är många som har +hcp . Särskilt nu när man kan få Nordea tour status om du hamna bland de bästa på order of merit när säsong är slut:) jag skulle gissa om man Gå på 84 slag då tror jag man kämpa om jumbo platserna
Hcp 11.8
Driver: Titleist 915 d2 9,5
Spoon: Titleist fw915
Hybrid: Adams mini 19
Järn Titleist mb 714 p-4
Wedge Titleist vokey
Putter Scotty Cameron golo 3
Boll Titleist Prov1x
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I Stockholm finns det ju http://sstour.se/ som verkar vara ett nytt påhitt med resor i prispotten...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

akka89 skrev:Då blir det att planera in sommaren nu då så man kan spika in några

Tack för eran hjälp!
Hur har det gått för dig?

Jag körde 2 tävlingar i år och det var bland det roligaste jag gjort i golfväg. helt tappad resultatmässigt men det är kul att vara där. Jag kom in på 7.5 och 7.7 i hcp. Nästa år blir det nog lite lättare kanske då jag sänkt mig lite under hösten.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar