Slå upp på bollen med driver

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag sett många artiklar och mycket prat om detta, i många fall är det extrema ändringar från -5 till +5 och allt från 20-50 yards skillnad. Hur är det med folk som ligger på max -1 eller -2?. Är det värt att försöka ändra sin sving några grader.

Positivt med att slå upp på bollen:
- Högre bollbana vilket beyter att vissa föremål kan slås över.
- Möjligtvis lägre spin vilket betyder mera rull
- Slår längre?

Negativt med att slå upp istället för ner:
- Vind, hur gör man när det blåser mycket.
- Utslag från hög tee, desto högre bollen går desto mer kommer den att "dö"
- Många säger att det är lättare att träffa om man slår ner lite.
- Flip, casting, early release. många kommer måsta tappa lagget då klubban måste gå upp snabbare.
- Slår kortare?

Jag vet att PGA spelarna slår ner och ingen här är på den touren så den diskussionen kan ni skippa.

Vad säger ni, är det bara slå som man gör och strunta i allt prat(dvs om man ligger hyfsat nära 0 eller på +)?.
Senast redigerad av trippelhej den 08 maj 2015, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

När ska jag lära mig läsa?
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:När ska jag lära mig läsa?
Va?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:
MaxP skrev:När ska jag lära mig läsa?
Va?
Max kanske skrev ett svar för att sen upptäcka att han läste din fråga fel?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Helt rätt Sandstream! Återkommer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Jag sett många artiklar och mycket prat om detta, i många fall är det extrema ändringar från -5 till +5...
En intressant tråd på ett annat forum om ämnet:
http://thesandtrap.com/t/31982/re-exami ... the-driver

Det kan vara så enkelt att till och med proffsen trodde att de slog uppåt men med dagens bollradar vet vi att de inte gör det.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Jag sett många artiklar och mycket prat om detta, i många fall är det extrema ändringar från -5 till +5...
En intressant tråd på ett annat forum om ämnet:
http://thesandtrap.com/t/31982/re-exami ... the-driver

Det kan vara så enkelt att till och med proffsen trodde att de slog uppåt men med dagens bollradar vet vi att de inte gör det.
Fördelen med att slå upp på bollen är att du då kan ha lägre loft på drivern. Energin du överför till bollen blir mer rörelseenergi framåt-uppåt än rotationsenergi (backspin) med en driver med låg loft. Du motverkar den tappade backspinnen (som lyfter bollen) med att slå uppåt. Lättaste sättet att åstadkomma detta är att pegga högre och längre fram (samtidigt som du har en lägre loftad driver).

Anledningen att proffs inte har lika låga lofts som longdrivers (3-6 grader) är ju att de värdersätter den ökade precisionen som en högre loft ger. På samma sätt som Stenson slår spoon oftare än driver.

De som istället lever på att slå så långt det bara går (longdrivers) har ju långa skaft, låga loft, hårda bollar och jättelånga peggar. Skillnaden i den sporten är ju att bara det längsta slaget räknas. En OB kostar inte lika mycket som på en golfbana.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Jag sett många artiklar och mycket prat om detta, i många fall är det extrema ändringar från -5 till +5...
En intressant tråd på ett annat forum om ämnet:
http://thesandtrap.com/t/31982/re-exami ... the-driver

Det kan vara så enkelt att till och med proffsen trodde att de slog uppåt men med dagens bollradar vet vi att de inte gör det.
Jag antar att de som gått från -5 till +5 i de artiklar jag läst är "vanligt folk"
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

obe skrev:
Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Jag sett många artiklar och mycket prat om detta, i många fall är det extrema ändringar från -5 till +5...
En intressant tråd på ett annat forum om ämnet:
http://thesandtrap.com/t/31982/re-exami ... the-driver

Det kan vara så enkelt att till och med proffsen trodde att de slog uppåt men med dagens bollradar vet vi att de inte gör det.
Fördelen med att slå upp på bollen är att du då kan ha lägre loft på drivern. Energin du överför till bollen blir mer rörelseenergi framåt-uppåt än rotationsenergi (backspin) med en driver med låg loft. Du motverkar den tappade backspinnen (som lyfter bollen) med att slå uppåt. Lättaste sättet att åstadkomma detta är att pegga högre och längre fram (samtidigt som du har en lägre loftad driver).
Jag kan hålla med, samtidigt så kan man delofta klubban eller tvärtom och då komma till samma siffror. Min fråga står kvar, utan att testa ut en driver med olika loft osv. Är det värt att slå upp?.

Utan att slå i Trackman blir det väldigt svårt att veta.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Detta är min erfarenhet av detta.

Ifjol slog jag väldigt mycket ner på bollen, har inga siffror i skallen, men vid utprovning fick jag ha 10.5g och slog ändå lågt. Men bollen rullade väldigt långt. Carry ca 230-250m (varierande), totalt med normal sommar fairway ca 270-290 (upp över 320m på hårda fairways) På hösten började jag ändra om min sving genom att slå mer upp på bollen för att få mer carry, då dom flesta hindren ligger på ca. 220-250m på en normal svensk golfbana från tee 56 (gul), jag ville komma över dessa med marginal och har nu iår inte många drivrar över 280m. Men carryn ligger på ca 260m nu, men det är ju fortfarande mjukt på fairway så man har inte mer än 10m rull så totallängden är ju kortare än förr, men det känns bättre.

I övergången hade jag problem med early release och quickhookade många bollar rakt ut i skogen, men detta problem har jag inte känt av iår (mer än något slag). Sen självklart har det blivit mer vindkänsligt, spec nackdel tycker jag när det är sidovind.
Jag har planerat att jag ska ta en custom fitting på Titleist 915 driver och se om jag kan tjäna någon längd genom att gå ner i loft.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar