Vilken av myterna använder du som bortförklaring?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Adam Young - en mycket trevlig golftränare och nu även författare med kunskap bredare än många i ämnet inlärning men även golfteknik - har skrivit detta blogginlägg.

http://www.adamyounggolf.com/#!The-Top- ... 01646e81e8

Adam skulle jag säga har skrivit en av de absolut bästa och viktigaste böckerna inom golfgenren på väldigt, väldigt länge. Killen har huvudet på skaft och tåls att lyssnas på och läsas om.

I ovan länkade inlägg diskuterar han myterna inom golfen och jag älskar dem. Alla delar han tar upp har jag själv hört alldeles för många gånger. Är det inte en spelare som hört det från en kompis har hen hört det från mannen eller frun istället. En felaktig ofta inte ens i närheten korrekt analys har funnits som bortförklaring ibland i tiotals år.

Läs gärna ovannämnda inlägg och återkom med dina tankar - vad har du använt för myt? Till dig själv eller till andra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Intressant artikel! Men även om det inte finns något "rätt o fel" så kan man ju ändå underlätta för sig själv genom att t.ex. inte slå knut på sig själv i baksvingen eller ta i så mycket att man tappar balansen, vissa fel kan ju vara ett symptom på ett annat fel.

Man får försöka skapa den bästa svingen utifrån sina egna förutsättningar.

Förövrigt så använder jag bortförklaringen "Jag tittade upp" ibland efter en toppad chip... :lol:
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Visst har du huvudet på spiken med att det är symptom på något annat fel egentligen. Problemet är ofta att du som spelare eller ibland jag som tränare försöker lösa symptomen men problemet kvarstår.

Jag själv tex har en tendens att tappa min hållning när jag slår längre närsspelsslag. Vilket resulterar i en dålig bollträff - däribland flyttar mitt huvud helt position eftersom hela kroppen reser sig. Ser du det på video skulle många säga "ah han tittar upp" när hela sanningen är en annan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

"Så förbannat nyfiken" säger man ju varenda runda för att bortförklara en toppad chip :D
Albatross
Inlägg: 152
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Haha. Klassisker Sandstream. "Nu var jag lite för nyfiken"


Skickat från min iPhone med Tapatalk
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Riktigt kul läsning
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Skriv svar