Vänta, vänta och vänta

Här snackar vi allmänt om golf...
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

MaxP skrev:
Sandstream skrev:
Golfprylar skrev:Det här med att markera bollen är ju något som alldeles för många håller på med. Om en annan boll ska rulla i närheten eller om den behöver rengöras så självklart men annars finns det få anledningar till att markera en boll.
Jag markerar alltid min boll, gör rent den med handen och riktar in strecket där jag vill att bollen ska starta.
Att markera bollen tycker även jag är en självklarhet, men det gäller att det finns en tanke bakom. Många gör det bara för att, är du den typen av golfare kan du lika gärna putta på en skitig boll. Som tidigare nämnts är bristen på fokus i kombination med t.ex. bollmarkering ett enda slöseri med tid. Görs det med avsikt är det självklart något som bör göras.

Oavsett hur kommer det alltid finnas de som går långsammare och de som går fortare - man behöver få personer att lära sig bättre vett och etikett vad gäller genomsläppande - för då hade väl inte problemen kvarstått?
Visst finns det lägen där det är helt ok att markera en boll. När den har fått ordentligt med smuts på sig så kan det ju påverka puttningen. Men en gräsfläck kommer inte att påverka bollbanan på något märkbart sätt för oss vanliga golfare.

Att använda en linje för att sikta in bollen kan jag klart köpa då jag själv gjorde det ett tag tills dess att jag tyckte det var för jobbigt att göra det hela tiden ;)

Sen om man kan markera en boll, ta upp den och rengöra den under tiden som alla andra puttar utan att det drar ut på tiden är det ju absolut inget problem. Det jag tycker är att markerande av bollen när den är ren (vilket mina iaf allt som oftast är) och inte är i närheten av att påverka någon annan spelare är onödigt.

Som sagt var är den största faktorn det här med tänkandet. En spelare som tänker igenom det den gör på banan sparar ju en massa tid.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag markerar nästan aldrig bollen, bara om det är en stor lerklump eller framför någons boll. Jag tar heller aldrig med mig 2 klubbor runt greenerna, dom få gånger jag gjort det har jag glömt den ena :lol:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Problemet jag ser är att folk är alldeles för dåligt förbereda när det är deras tur att slå. Först följer dom med polaren som ligger till höger och kolla när han/hon ska slå för att sedan gå över till vänstra sidan för att sedan leta avståndsmarkeringar, plocka lite gräs för att kolla vinden, välja klubba, rengöra den med en stålborste eftersom man inte gjorde det direkt efter slaget sist, för att sedan provsvinga tre gånger för att sedan slå slaget.

Att markera bollen tycker jag är självklart. Du vet aldrig om din medspelare stör sig på bollen, eller om det är en jordfläck under bollen.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Erikxson skrev:Problemet jag ser är att folk är alldeles för dåligt förbereda när det är deras tur att slå. Först följer dom med polaren som ligger till höger och kolla när han/hon ska slå för att sedan gå över till vänstra sidan för att sedan leta avståndsmarkeringar, plocka lite gräs för att kolla vinden, välja klubba, rengöra den med en stålborste eftersom man inte gjorde det direkt efter slaget sist, för att sedan provsvinga tre gånger för att sedan slå slaget.

Att markera bollen tycker jag är självklart. Du vet aldrig om din medspelare stör sig på bollen, eller om det är en jordfläck under bollen.
Är man inte säker på den man spelar med så är det ju ofta bättre att lyfta bollen eller iaf lite snabbt kolla av vad personen tycker, då brukar man ju snabbt få ett svar som visar hur man behöver göra under resten av rundan. Sen om bollen ligger fem meter i en helt annan riktning så tycker jag att andra spelare faktiskt kan strunta i att störa sig.

Själv spelar jag ju med min bror oftast och vi vet ju bägge att ingen bryr sig alls om det finns en boll som ligger på green när vi ska putta. Vi tillhör bägge typen av spelare som inte stör sig om folk står och pratar när vi ska slå osv. Jag stör mig egentligen bara ifall de slutar att prata när jag ska slå.

Jordfläck som är så stor att den påverkar och som finns under bollen utan att synas har iaf jag aldrig varit med om. De brukar ju alltid synas utan några som problem.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Det är golfvagnen som stjäl tid på banan.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Erikxson skrev:Problemet jag ser är att folk är alldeles för dåligt förbereda när det är deras tur att slå. Först följer dom med polaren som ligger till höger och kolla när han/hon ska slå för att sedan gå över till vänstra sidan för att sedan leta avståndsmarkeringar, plocka lite gräs för att kolla vinden, välja klubba, rengöra den med en stålborste eftersom man inte gjorde det direkt efter slaget sist, för att sedan provsvinga tre gånger för att sedan slå slaget.

Att markera bollen tycker jag är självklart. Du vet aldrig om din medspelare stör sig på bollen, eller om det är en jordfläck under bollen.
Precis. Först stå och slöa och när det är hens tur, sen så ska det hållas på och slå 3-4 provsvingar.

Gå till din boll direkt och gör dig redo för ditt slag.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Golfprylar skrev:
Erikxson skrev:Problemet jag ser är att folk är alldeles för dåligt förbereda när det är deras tur att slå. Först följer dom med polaren som ligger till höger och kolla när han/hon ska slå för att sedan gå över till vänstra sidan för att sedan leta avståndsmarkeringar, plocka lite gräs för att kolla vinden, välja klubba, rengöra den med en stålborste eftersom man inte gjorde det direkt efter slaget sist, för att sedan provsvinga tre gånger för att sedan slå slaget.

Att markera bollen tycker jag är självklart. Du vet aldrig om din medspelare stör sig på bollen, eller om det är en jordfläck under bollen.
Är man inte säker på den man spelar med så är det ju ofta bättre att lyfta bollen eller iaf lite snabbt kolla av vad personen tycker, då brukar man ju snabbt få ett svar som visar hur man behöver göra under resten av rundan. Sen om bollen ligger fem meter i en helt annan riktning så tycker jag att andra spelare faktiskt kan strunta i att störa sig.

Själv spelar jag ju med min bror oftast och vi vet ju bägge att ingen bryr sig alls om det finns en boll som ligger på green när vi ska putta. Vi tillhör bägge typen av spelare som inte stör sig om folk står och pratar när vi ska slå osv. Jag stör mig egentligen bara ifall de slutar att prata när jag ska slå.

Jordfläck som är så stor att den påverkar och som finns under bollen utan att synas har iaf jag aldrig varit med om. De brukar ju alltid synas utan några som problem.
Jag är nog lite likadan, stör man sig på en boll som är på green och en bra bit ifrån så ska man nog jobba bort det innan man går ut. När jag kommer till tee så brukar jag övningsvinga oavsett om jag slår ut eller om någon annan gör det, prata går bra det med.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egentligen är det väl ganska intressant hur man ser här att spelare anser att andra spelare överdriver som markerar sin boll t.ex. samtidigt som andra anser att det är en självklarhet.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Golfare har väl aldrig varit överens ;)
Blir ju lite roligare med forum som tur var därmed.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Skriv svar