Teknologins intåg - vad har den gjort?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag läste i morse en intressant Tweet från Steve Elkington:

"TrackMan is interesting... I've learnt nothing I didn't know from it; it may have ruined the 2nd best player ever... just an observation..."

TrackMan, FlightScope, BodiTrak och en massa annan teknologi bombarderar marknaden idag. Jag själv äger en FlightScope X2 som används regelbundet. Men frågan är vad den faktiskt har gjort för oss denna detaljerade teknologi? Det mest intressanta i Steves tweet tycker jag är kommentaren om att teknologin förstört Tiger Woods golfspel. Jag vet inte om detta är sant eller inte men frågan kvarstår ändå. Vad har denna teknologi faktiskt gjort för golfvärlden? Proffs som amatörer?
pone
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 maj 2014, 15:20

Har bara slagit i flightscope lite sporadiskt under en lektion med Pro när han vill visa på olika saker. Tycker personligen det är väldigt intressant att se de olika värdena och se hur de förändras när man ändrar på olika saker. Men jag kan mycket väl tänka mig att man försöker ändra på saker i svingen som kanske hade kunnat vara bara för att man vill förändra värdena i en trackman. Samtidigt sker det säkert mycket saker som förbättrar vårt golfspel och gör jämförelsen av vissa delar enklare då det finns något som mäter exempelvis hastighet.
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Tiger Woods har förstört Tiger Woods spel och inget annat.
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Brunleif skrev:Tiger Woods har förstört Tiger Woods spel och inget annat.
Det är ju en fråga som kan diskuteras i all oändlighet och min tanke var att hålla oss till teknologins påverkan på golfspelet i stort.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Trackman har ju visat att en del gamla "sanningar" varit fel och det är ju positivt.

Visst finns det risk för att Trackman etc gör att spelare ändrar sin sving men det blir nog svårt att avgöra hur många som blivit bättre och hur många som blivit sämre.

Är själv en teknikfreak och skulle mer än gärna ha en Trackman på rangen :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Brunleif skrev:Tiger Woods har förstört Tiger Woods spel och inget annat.
Håller med. Det är knappast Trackman som fått Tiger att duffa och toppa chippar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Trackman har ju visat att en del gamla "sanningar" varit fel och det är ju positivt.

Visst finns det risk för att Trackman etc gör att spelare ändrar sin sving men det blir nog svårt att avgöra hur många som blivit bättre och hur många som blivit sämre.

Är själv en teknikfreak och skulle mer än gärna ha en Trackman på rangen :)
Visst har teknologin gett oss en insikt som tidigare inte varit möjlig och det är ju självfallet hur bra som helst. Men samtidigt fanns det ballstrikers långt innan TrackMan som fel information till trots blev hur bra som helst.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Visst har teknologin gett oss en insikt som tidigare inte varit möjlig och det är ju självfallet hur bra som helst. Men samtidigt fanns det ballstrikers långt innan TrackMan som fel information till trots blev hur bra som helst.
Visst. Samtidigt skulle dessa gossar antagligen stå sig rätt slätt mot dagens toppspelare.

Alla sporter utvecklas och framförallt inom tekniksporter räcker det inte längre med en gudabenådad talang.
Användarens profilbild
fredacler
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 jun 2015, 08:58
Ort: Örebro

Vet inte vad som hände med mitt inlägg jag försökte posta förut så jag provar igen :)

Har aldrig använt mig av varken TrackMan, FlightScope eller BodiTrak. Vet knappt vad det är men jag har mina aningar hehe :)
När jag höll på och tränade som mest så var det video som gällde, men det kanske man har skippat helt nu?

Ibland tror jag att vi "litar" lite för mycket på teknologin och lite för lite på känsla. Det gäller inte bara inom golfen utan även inom andra idrotter. Visst har vi nytta av den, men jag tror inte man ska stirra sig blind på den.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Visst. Samtidigt skulle dessa gossar antagligen stå sig rätt slätt mot dagens toppspelare.

Alla sporter utvecklas och framförallt inom tekniksporter räcker det inte längre med en gudabenådad talang.
Personligen tror jag att grabbar som Hogan, Nicklaus, Trevino osv skulle vara med i toppen även 2015, men visst skulle det troligen innebära att de behövde träna mer.

Ett annat sätt som frågan möjligen bör ställas är hur det påverkar spelare respektive tränare/instruktörer. Att jag som instruktör kan få en ännu bättre koll på exakt vad min spelare gör är ju onekligen bra och många gånger kan dessa maskiner ofta åtminstone för mig svara på frågor jag annars bara kunnat gissa.

På samma sätt tror jag att många spelare blir allt för beroende av siffrorna som visas och bryr sig mer om att skapa bra nummer än vart bollen tar vägen.
Skriv svar