Att hantera tävlingsnerver?

Här snackar vi allmänt om golf...
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Hur lär man sig att sluta vara spyfärdig av nervositet så fort man ska tävla? I morgon är det dags för seriespel igen, och redan nu känner jag ångesten i maggropen. Förra tävlingen jag spelade inledde jag med att toppa en järnåtta 20 meter. Tävlingen innan hade jag 12 i på ett par 4-hål. Jag är trött på att underprestera, men sanningen är att jag alltför ofta förvandlas till ett skakigt vrak så fort det är tävling.
I andra sporter brukar nervositeten kunna omvandlas till adrenalin, men golfen är annorlunda. Hur ska man tänka, egentligen?
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Spela med folk du inte känner, kör 2 manna scramble?
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

trippelhej skrev:Spela med folk du inte känner, kör 2 manna scramble?
Scrambletävlingar är fint! Där har jag inga problem.
Fast det funkar ju tyvärr inte i seriespel-sammanhang.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Som Trippelhej säger gäller det att utmana sig i alla dess former. Själv levde jag på nervositeten när jag tävlingsspelade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

MaxP skrev:Som Trippelhej säger gäller det att utmana sig i alla dess former. Själv levde jag på nervositeten när jag tävlingsspelade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det hade jag också velat göra! Men HUR? Det är ju inte bara de långa slagen som flyger hit och dit, det är ju mycket svårare att putta också...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Har samma problem.
Börjat testa en sak nu som jag tror kommer hjälpa. Kan iaf ej bli sämre.
Tävlar ALLTID med de andra i bollen när jag går vanliga rundor. Men berätta inget för dem, utan hållee det för mig själv.
Behöver ej alltid vara totalscoren jag tävlar i, utan ibland antal puttar, flest fwträffar, girs osv.
Tror iaf att det kan ge lite tävlingsträning.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Alla är nervös på tävlingar. Den som säger något annat ljuger (i princip).

Rutiner är bra för att ta bort nervositet. Värm upp med olika delar av spelet tills du känner dig trygg. Om det tar 10 min eller två timmar spelar ingen roll.

Tänk positivt och ta inga onödiga risker på första hålen. Strunta i om alla andra slår drive och du mjukar ut en hybrid.

Kan du inte hantera problemet själv, sök upp en mental tränare.

Lycka till! :)

(Sen kan man tänka på att det är golf vi spelare. Det absolut värsta som kan hända är att du får en dålig score och det får vi alla då och då. Vi tävlar inte med livet som insats som de gör i en del andra sporter!)
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Jag försöker se det som vilken runda som helst, fokuserar bara på mitt eget spel och ser till att ha kul. Jag brukar bara vara nervös på första tee, får jag iväg bollen hyfsat så släpper i alla fall min nervositet.

Ett bra minne för mig var när jag ifjol hade två stycken låghandikappare (under 2 i HCP) i bollen. Lotten hade sagt sitt och det var jag som skulle slå ut först. Väl på tee så darrade jag som ett asplöv men på något sätt lyckades jag få till en kanondrive som klöv fairway i två delar. Låghandikapparna däremot gjorde båda ganska så grova missar och drog ut drivarna till hålet bredvid. Tråkigt för dem men en otrolig lättnad för mig! :)

Det var en viktig läxa för mig. Att inse att alla kan vara nervösa och göra misstag - oavsett vilket HCP du har.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Gör alltid samma rutin inför varje slag. Använd djupa andetag :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Icebabe skrev: Det hade jag också velat göra! Men HUR? Det är ju inte bara de långa slagen som flyger hit och dit, det är ju mycket svårare att putta också...
Alla spelare som har tävlingsnerver har för det första inte tävlat tillräckligt mycket av min erfarenhet. Spelar du mycket tävlingar (gärna singeltävlingar då det bara är du) så kommer du lära dig att nervositeten är en normal del av ditt tävlingsspel. Det handlar bara om att acceptera det.

Samma sak med din träning, lägg upp situationer där nervositeten kommer in (ett bra exempel är Spindeln jag nämnt i en annan tråd under Träning). Gå ur din bekvämlighetszon och du kommer snabbt trivas bra i en tävlingsatmosfär.
Skriv svar