Vi verkar få se dyrare klubbor framöver

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Rykten i USA säger tydligen att de nya cobramodellen med drivers ska vara snäppet över nuvarande Flyz+. Den serien ska tydligen leva kvar och då gissar jag att även billigare serier gör det. Smått orimligt att ha fyra modeller av drivers om inte ännu fler kanske....
TM-hatarna lär väl gå i spinn om en tillverkare har mer än två olika serier på drivers och dessutom kommer ut med nya oftare än vart femte år :lol:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Fick idag bekräftat från Cobra att nya drivern kommer att gå på 4995 och det värsta järnsetet 11000kr.
Titleist ska inte förändra priserna på träklubbor men har ingen klar prisbild på sina järn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
MaxP skrev:Fick idag bekräftat från Cobra att nya drivern kommer att gå på 4995 och det värsta järnsetet 11000kr.
Titleist ska inte förändra priserna på träklubbor men har ingen klar prisbild på sina järn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Då talade han på Dormy sanning om Cobra priserna iaf...så det han sa att konkurrenterna skulle bli ännu dyrare känns troligt då.
Precis.
TM verkar ju gå upp till 6000kr också. Då landar troligen Callaway där någonstans också. Intressant kan jag tycka då hur Titleist går från att vara ett av de dyrare märkena till att istället bli relativt "billiga". Ska bli intressant att se kommande års modeller om de kan stödja prisökningen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Det känns ändå som att man tagit lite väl mycket höjd för dollarkursen.
M1 Sverige : 5995kr
M1 Usa: 499$ = 4440kr

Hur rättfärdigar man ett 26% högre pris med högre dollarkurs?
Är det importregler och skatter som gör det?

MaxP, om du känner dig bekväm med det, hur mycket tjänar du på en driver? Skiljer det sig mellan tillverkare? Tjänar du mer om du lyckas prångla på någon ett dyrare skaft?
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Brunleif skrev:Det känns ändå som att man tagit lite väl mycket höjd för dollarkursen.
M1 Sverige : 5995kr
M1 Usa: 499$ = 4440kr

Hur rättfärdigar man ett 26% högre pris med högre dollarkurs?
Är det importregler och skatter som gör det?

MaxP, om du känner dig bekväm med det, hur mycket tjänar du på en driver? Skiljer det sig mellan tillverkare? Tjänar du mer om du lyckas prångla på någon ett dyrare skaft?
Om jag förstått det rätt är det moderbolagen som kommer ta ut en högre kostnad mot sina internationella dotterbolag. Alltså ska amerikanarna försöka tjäna mer pengar.

Utan att prata siffror som förtjänst med drivern kan jag säga att det är mindre än man tror. Speciellt för någon liten part som mig. Hör du till kedjor har du möjlighet till lite bättre pris. Oftast är det däremot så att det är de dyrare klubborna som man tjänar minst på förhållandevis. Samma sak om det är dyrare skaft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Då tror jag att Amerikanarna får ett tungt uppvaknande.

Som golfshopsägare, vad är det du tjänar pengar på?
Det kostar ju en del att hålla lager oxå. Samt att det som inte säljs under säsongen behöver reas ut och kanske inte ens säljs då.
För det är väl inte som med morgontidningen att det som inte säljs får skickas tillbaka?
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Brunleif skrev:Då tror jag att Amerikanarna får ett tungt uppvaknande.

Som golfshopsägare, vad är det du tjänar pengar på?
Det kostar ju en del att hålla lager oxå. Samt att det som inte säljs under säsongen behöver reas ut och kanske inte ens säljs då.
För det är väl inte som med morgontidningen att det som inte säljs får skickas tillbaka?
Jag har för mig att i alla fall vissa shopar får skicka tillbaka det de inte säljer. När jag varit till shopen så finns det fåtal gamla modeller kvar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Brunleif skrev:Då tror jag att Amerikanarna får ett tungt uppvaknande.

Som golfshopsägare, vad är det du tjänar pengar på?
Det kostar ju en del att hålla lager oxå. Samt att det som inte säljs under säsongen behöver reas ut och kanske inte ens säljs då.
För det är väl inte som med morgontidningen att det som inte säljs får skickas tillbaka?
Tjänar bäst är såklart svårt att säga, tänker du per artikel i % eller vilken som är största posten under en säsong?
Klubbor kommer i vart fall i botten oavsett lista, kanske inte om vi tänker kronor per artikel men förtjänst% är låg istället.

Du har helt rätt i att det dyraste av allt är att hålla lager, jag försöker själv (och många med mig) endast köra custom fitting, alltså inga hyllset. Dels för att jag själv tror på anpassade klubbor men det blir såklart även bättre för mig om seten jag tar hem är sålda när de kommer. Jag har ingen deal med någon leverantör om att skicka tillbaka produkter, de ska betalas av och vad vi sen gör med dem spelar ingen roll. Jag vet att det finns ett par aktörer som har möjligheten att skicka tillbaka klubbor hos några tillverkare. Samma sak gäller kläder men det är ganska få i antalet.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
Brunleif skrev:Då tror jag att Amerikanarna får ett tungt uppvaknande.

Som golfshopsägare, vad är det du tjänar pengar på?
Det kostar ju en del att hålla lager oxå. Samt att det som inte säljs under säsongen behöver reas ut och kanske inte ens säljs då.
För det är väl inte som med morgontidningen att det som inte säljs får skickas tillbaka?
Jag har för mig att i alla fall vissa shopar får skicka tillbaka det de inte säljer. När jag varit till shopen så finns det fåtal gamla modeller kvar.
Några få shoppar har som sagt den dealen (ironiskt nog tror jag det är TaylorMade som är mest givmilda när det gäller detta) men ofta finns det få äldre modeller kvar tack vare rea av olika slag. När du har en klubba du för två år sen betalde 2000kr för att köpa in bara står och samlar damm så vill du bara bli av med skiten, 50,60 eller 70% lockar även de snålaste av köpare!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu fick jag lite priser på kommande järn från Titleist - AP2 kommer gå upp till 9000kr för 5-PW. CB går upp till 10500kr och MB samma sak för 4-PW. Konstigt att inte toppklubbarna skjuter i höjden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar