Greppa ner eller byta klubba?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream

Det här är något jag funderat på ett tag men jag tror aldrig att jag startat någon tråd om det!*

Ser ofta proffsen greppa ner en bit på järnen vid olika tillfällen, dvs lite längre ner än normalt för just den spelaren.
Min uppfattning är att de gör så för att ta bort lite längd men då skulle de ju lika gärna kunna ta en klubba mindre och svinga aningen lösare.

Men nu gör de som de gör och jag undrar helt enkelt vad anledningen är och vilka fördelarna är jämfört med att ta en klubba mindre?

(* Inte lätt att komma ihåg vad man gjorde i går i den här åldern :lol: )
stevvee

nu har jag ju noll koll som visats i "kan peggen visa om man slår upp eller ner på driver" tråden ;)

Men kan det ha att göra med ex Loft, att dom vill ha en specifik bollbana därav valet av klubban samt att dom kortar för att slå säkrare ?
Bara en tanke.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen

Tro jag förstår vad du menar, men skriver du inte lite tokigt?
men då skulle de ju lika gärna kunna ta en klubba mindre och svinga aningen lösare

Mindre klubba OCH svinga lugnare skulle jag tolka som att man ska slå kortare än en hel klubba?
Greppa ner, då är det i min värld en halv klubba ner oftast, typ? Eller så har jag inte fattat i vanlig ordning :D

Och nu besitter jag ju knappast några tourkvaliteter, men om de har samma syn som jag så är det kanske lättare att göra en "max"sving än att göra en liiite lösare sving än normalt.
Så, ligger man mellan klubbor så greppar man hellre ner än att minska litegrann på svingen, om vi bortser från att det är en annorlunda bollbanan man eftersträvar.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream

långryggen skrev:Tro jag förstår vad du menar, men skriver du inte lite tokigt?
men då skulle de ju lika gärna kunna ta en klubba mindre och svinga aningen lösare

Mindre klubba OCH svinga lugnare skulle jag tolka som att man ska slå kortare än en hel klubba?
Greppa ner, då är det i min värld en halv klubba ner oftast, typ? Eller så har jag inte fattat i vanlig ordning :D

Och nu besitter jag ju knappast några tourkvaliteter, men om de har samma syn som jag så är det kanske lättare att göra en "max"sving än att göra en liiite lösare sving än normalt.
Så, ligger man mellan klubbor så greppar man hellre ner än att minska litegrann på svingen, om vi bortser från att det är en annorlunda bollbanan man eftersträvar.
Jag är inne på det spåret också, att de vill kunna slå ett fullt slag och få precis den längd de vill, dvs mellan två klubbor.
MizunoMade

Det beror nog på slaget du ska göra. Om du tänker puncha bollen så är det lättare med nergreppat och mindre loft för att hålla ner bollbanan. Sen kan det också bero på vilken spinn och release du vill ha om du slår in mot greenen, att klubba om och svinga fullt ut ger inte samma slag per automatik. Om det bara handlar om längd kan man göra så men faktorerna runt spinn och loft påverkar nog mer beslutet.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Sandstream

MizunoMade skrev:Det beror nog på slaget du ska göra. Om du tänker puncha bollen så är det lättare med nergreppat och mindre loft för att hålla ner bollbanan. Sen kan det också bero på vilken spinn och release du vill ha om du slår in mot greenen, att klubba om och svinga fullt ut ger inte samma slag per automatik. Om det bara handlar om längd kan man göra så men faktorerna runt spinn och loft påverkar nog mer beslutet.
Tack för infon! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Var du håller greppet på skaftet lär väl också påverka skaftets svikt. Högst upp på greppet så sviktar skaftet mer än vad det gör om du håller längre ned. Säger man svikt?
långryggen

JohanAdministratör skrev:Säger man svikt?
Flex?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream

långryggen skrev:
JohanAdministratör skrev:Säger man svikt?
Flex?
Japp!
Skriv svar