Mitt råd är att inte snåla när det gäller ögonen. Säg att du köper ett par som är perfekta för dig för 5000:- och sedan slår ut priset över antal rundor du spelar så är det inte så mycket pengar
Jag gillar solglasögon och har säkert 5-6 par oslipade Oakley i olika modeller men förra sommaren tröttnade jag på att ha svårt att se vart bollen landade och provade ut ett par slipade från Maui Jim som enbart skulle vara för golfen och ge mig bättre syn på långt håll i kombination med linserna. Tog några veckor (de tillverkas på Hawaii) innan jag fick dem men jisses vilken falk man blev på banan!
https://www.mauijim.com/SE/en_GB/
Nackdelen som jag upptäckte ganska snabbt var att den sportigare böjda modellen jag valt fick greenerna att se ut att ha onduleringar som de INTE hade
Att ta av sig brillorna för att putta låter ju enkelt men eftersom skillnaden i styrka mellan dem och mina linser var så stora fick ögonen det superjobbigt att ställa om sig.
Resultatet är att jag spelar utan dem för det mesta och mer eller mindre har slängt 8.000:- i sjön. Borde ha valt en rak modell.
Skulle rekommendera alla, oavsett ålder, att alltid spela med solglasögon vid sol. Utan solglasögon bryts linsen i ögat sakta ner och cellerna dör vilket senare i livet innebär att man får gråstarr snabbare än om man haft solglasögon.