Mäta svinghastighet

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
McRuff

MaxP skrev:
McRuff skrev: 19 feb 2021, 10:04
Om du tränar på Range för att slå längre träklubbor, hur gör du då?

Utan att veta om du svingar 102 eller 108, utan att se om du slår 215 eller 222 meter och utan att veta om din AoA är 2° eller 4°?

Fart ensamt ger självklart ingenting. Men det är en viktig komponent för att slå långt, och på samma sätt som längdhoppare tränar jämfotahopp för explosivitet känns det rimligt att faktiskt träna på att svinga snabbt.
Ponera att jag kan svinga 120 om vi skippar allt vad bollträff heter, men 110 med bra träff genom att backa av och fokusera mer. Om jag då kan höja mitt max till 130, vore det inte rimligt att mitt fokuserade max ökar också?
Jag är 100% enig om att det är relevant att träna hastighet. På samma sätt håller jag med dig om teorin att höja ditt max också kommer att höja din "gaming speed". Men du behöver inte mäta svinghastigheten på en maxad drive för att veta om att du maxar, eller hur?

Personligen när jag tränar långa klubbor på rangen gör jag det mot ett mål just av anledningen du skriver. Att maximera längden för mig utan att ha lite mer ingående data i slagen är ganska lönlöst, speciellt om vi lägger till att vi står att slå rangebollar.
Ok, enig. Lät som att du förkastade CHS och det vore ett märkligt argument. Sen är såklart allt annat nästan viktigare. Men att mäta AoA och path kräver dopplerradar, och tills jag vunnit på Lotto är det utanför budget. (Mevo då iofs, men säljs ju inte i Sverige vad det verkar).

För mig personligen så börjar jag ana att sänkt svinghastighet hänger ihop med spända händer, vilket också skapar en rad andra problem. En killgissning är att jag genom att bevaka CHS skulle kunna bli bättre på att identifiera mina problem som hänger ihop med att jag spänner mig.

Men mest för att det är lite kul, och för att kunna mäta progress. Även TM, FS etc brister ibland. Så att jag i sällsynta fall har 114CHS vet jag inte om jag vill lägga för mycket vikt vid. Men att se på glidande medelvärde över 10 slag däremot.. Vilken ”känsla” ger mest fart, kan jag behålla AoA och kontroll (som om jag haft det) över draw/fade etc med den fartkänslan osv? Över tid är det relevant att öka, om jag slår j7 150 eller 170 meter spelar mindre roll, då kan jag gå upp en klubba istället. Men för träklubbor gör det ju faktiskt skillnad.

Tränade drives mycket i början av januari. Då var jag nöjd. Hyfsad precision, 230-245 carry och 104-107CHS som ”standard”. Några veckors fokus på inspel nu har gett katastrofhook, 98-102CHS och större spridning från sweetspot. Även bra träffar landar nu 205-220 istället. Trist.

#ManBlirBraPåDetManTränarPå

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
stevvee

Svinghastigheten ensam är ju värdelös, säger ju ingenting.

Jag kan trycka upp min sving till runt 110 som max.
Men jag slår längst i snitt runt 100-105.

Spinner iväg mycket lättare när jag maxar och får dålig AoA.

Om du vill öka längd är det ju just öka längden som är intressant, vet du exempelvis om du optimerar din nuvarande sving fullt ut ?
Vad har du för värden?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
McRuff

stevvee skrev:Svinghastigheten ensam är ju värdelös, säger ju ingenting.

Om du vill öka längd är det ju just öka längden som är intressant, vet du exempelvis om du optimerar din nuvarande sving fullt ut ?
Vad har du för värden?
Fart är absolut relevant. Om du tränar så att ditt Max istället blir 120 så kan du mer sannolikt hålla 110 istället och fortfarande träffa bollen.

Mina värden, börjar tro att jag försökt slå fade för normalt kommer jag 3-5° inifrån. Att spinnen är hög beror på material, testat med andra drivers och då rasade det markant.
IMG_7428.JPG
IMG_7428.JPG (246.89 KiB) Visad 4198 gånger

stevvee

McRuff skrev:

Vad har du för värden?
Fart är absolut relevant. Om du tränar så att ditt Max istället blir 120 så kan du mer sannolikt hålla 110 istället och fortfarande träffa bollen.

Mina värden, börjar tro att jag försökt slå fade för normalt kommer jag 3-5° inifrån. Att spinnen är hög beror på material, testat med andra drivers och då rasade det markant.
IMG_7428.JPG

Fast med dålig bollträff spelar det ingen roll om du slår 80 eller 120, du optimerar ju fortfarande inte värdena. Du har ju en väldig spridning på alla värden så varför fokusera på det som kommer ge dig minst förbättring på banan?

Användarens profilbild
McRuff

stevvee skrev:
McRuff skrev:

Vad har du för värden?

IMG_7428.JPG

Fast med dålig bollträff spelar det ingen roll om du slår 80 eller 120, du optimerar ju fortfarande inte värdena. Du har ju en väldig spridning på alla värden så varför fokusera på det som kommer ge dig minst förbättring på banan?
Nu vet du inte, och jag minns inte, vad jag tränade på där. Ibland övar jag på att slå hook/fade för att hål är byggda så.

Oavsett riktning så har jag 3-5°AoA och i normalfallet 2-5° inifrån svingspår samt en smashfactor som är helt ok.

Om jag svingar 120 med kass bollträff och du 80 mitt i sweet spot så kommer jag ändå ligger 60 meter längre fram än dig.

stevvee

McRuff skrev:
stevvee skrev:
McRuff skrev:

IMG_7428.JPG

Nu vet du inte, och jag minns inte, vad jag tränade på där. Ibland övar jag på att slå hook/fade för att hål är byggda så.

Oavsett riktning så har jag 3-5°AoA och i normalfallet 2-5° inifrån svingspår samt en smashfactor som är helt ok.

Om jag svingar 120 med kass bollträff och du 80 mitt i sweet spot så kommer jag ändå ligger 60 meter längre fram än dig.

Mm jag ser det när du har samma ballspeed när du svingar 102 som 111.......

Sen om du ligger 60 meter längre fram men att du missar fairway med massor spelar roll.

WilsonKent

Garmin G80 måste ju va perfekt!?
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/597253

Sen har du ganska mycket loft på klubban när du träffar bollen va?
Har du möjlighet att lofta ner klubban?
Att du går upp på bollen och svingar lite inifrån är ju väldigt optimalt för bra driverteknikBildBild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
McRuff

DormyarningeKent skrev:Garmin G80 måste ju va perfekt!?
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/597253

Sen har du ganska mycket loft på klubban när du träffar bollen va?
Har du möjlighet att lofta ner klubban?
Att du går upp på bollen och svingar lite inifrån är ju väldigt optimalt för bra driverteknikBildBild

Minns inte när den bilden är tagen. Hade 11° men ställt ner den till 9,5° nu. Gav bättre resultat. Cobra F8 med R-flex blå Tensei, ställer det en del tror jag. Testat speedzone med styvare pinne och högre kick, gav mycket bättre värden med samma sving. Fick framförallt ner spinnen som kan ligga nära 4000 ibland. Tekniskt är det lite problem inne för mig då jag när allt är som bäst vill slå ännu mer upp på bollen, men då blir det duff eller låg träff. Att pegga högre inne med sån gummiplopp är ju lite omständigt.

Sen vet jag inte, kanske värt att testa att gå ännu lägre i loft? Fokuserar på att få svingen rätt nu, så kanske det blir en ny slägga närmare våren när jag vågar lita mer på de värden jag slår.

Användarens profilbild
McRuff

stevvee skrev:
McRuff skrev:
stevvee skrev: Fast med dålig bollträff spelar det ingen roll om du slår 80 eller 120, du optimerar ju fortfarande inte värdena. Du har ju en väldig spridning på alla värden så varför fokusera på det som kommer ge dig minst förbättring på banan?

Mm jag ser det när du har samma ballspeed när du svingar 102 som 111.......

Sen om du ligger 60 meter längre fram men att du missar fairway med massor spelar roll.
Sluta killgissa.

WilsonKent

Tror det är super att ändra som du gjort till 9.5 men gissar med snitthastighet över 100 så kommer du känna mer stabilitet med med stiff skaft med högre kick och hårdare i tippen så du behåller bra loft när du träffar bollen Bild tänk på att om du testar ut en ny driver är det ca 6-8 veckor leverans tid Bild

Skriv svar