Började spela golf först när jag var 28 vilket var för 10 år sedan, ingen spikrak historia nedåt i HCP men däremot uppåt i golfintresse. Är ingen underdrift att påstå att jag är i den övre percentilen när det kommer till intresse, gällande alla delar av spelet. De första åren spelade jag en del men tränade väldigt lite, ska sägas att jag aldrig varit på +50 rundor per år (fattar inte hur folk hinner det) men iaf +25. Har aldrig sysslat med en individuell idrott och när jag testat racketsporter är det inte ”bländande teknik” som dykt upp som beskrivning. Jag är urtypen av en brunkare som spelar med hjärtat när det kommer till de lagidrotter jag sysslat med.
Så…
När 2020 skulle starta kände jag att jag stod stilla i min utveckling. Jag startade året på 12.4 i HCP men hade insett att den siffran var enbart resultatet av någon enstaka bra runda, mestadels gick det sämre och jag hade haft få rundor inom 32-36p senaste tiden. En stor del var förstås hur mycket jag faktiskt kunde vara ute på banan då familj och jobb tog mycket tid. Jag bor dock väldigt nära Hylliekroken i Malmö och kunde spenderade mer tid på rangen och korthålsbanan.
2020 blev sen inte alls upplyftande, det trots att jag spelade lite mer än tidigare år och försökte träna samtidigt. Ska inflika att det nya HCP-systemet är väldigt bra för här kunde jag verkligen se att jag inte spelade på mitt HCP och hamnade snabbt på ”soft cap”. Slutade året på 16.2 men hade redan under hösten bestämt mig för att göra något åt detta.
Har sedan sep/okt investerat tid i lektioner, har typ en 25-minuters varannan vecka och en 50-minuters varannan vecka, och mycket tid (för att vara en småbarnsfar) i träning. Mellan lektionerna är jag på rangen och tränar på det jag fått till mig på lektionerna. Det vi tuggar på med på lektionerna nu är överföringen till framfoten och att jag avslutar svingen ordentligt, när jag glömmer framförallt det sistnämnda blir det ett släpp till höger (är högerspelare). Sista tre rundorna 2020 visade oerhörda steg framåt jämfört med hur känslan varit resten av året, puttningen var dock undermålig men det är sådant jag kan skaka av mig.
2021 har jag fått till en runda, tyvärr har min hemmaklubb varit stängd ett tag pga vädret men jag har tuggat på. Den rundan visade sig dock vara min tredje bästa någonsin och mina spelpartners sa att allt såg bättre ut, samtidigt som jag själv kände att det fanns mer att hämta.
Nästan alla klubbor i bagen kommer att bytas i år (räknar bara med att behålla min putter), behöver en nystart även här

Idag spelar jag med:
Taylor Made M2 10,0
Titleist 913F 17
Titleist 816H 19
Titleist 913H 24
Mizuno JPX EZ-forged (2016) 5-PW --> Kommer bli Srixon ZX5 5-PW
SM7 50, 56, 60 --> Kommer bli CBX2 48 och troligen två på 52/56
Putter Odyssey Toulon Las Vegas
Den senaste veckan har jag spelat två rundor i simulatorn på nya Indoor Golf i Malmö, Old Course -13 brutto och Le Golf National -9 brutto och även om det inte går att jämföra alls mot att vara på banan visar min sving att jag ändå kan transportera bollen framåt utan att stöta på en massa av de problem som jag tidigare haft.
Målet jag satte i höstas var att nå ett HCP på 9.9 under 2021, jag är fåfäng nog att jag vill kunna säga att haft singel-hcp

Är oerhört pepp inför att hemmaklubben öppnar, tjälen måste släppa snart! Byter jobb om en vecka och tror jag kommer få mer tid över till golf när jag gör det, framtiden är ljus!
Lägger in två bilder på min HCP-utveckling, kunde tyvärr inte hitta graferna längre på MinGolf (någon som vet var man klickar?)